سازمان بین المللی تأمین اجتماعی در گزارشی به چالش های مهم نظام های تأمین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی پرداخت.

جمعیت پناهندگان دنیا به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسید

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سازمان بین المللی تامین اجتماعی در گزارش خود با اشاره به مهم ترین چالش های نظام های تامین اجتماعی در جهان، آورده است: «در فضای جهان به شدت متغییر، جوامع و نظام های اقتصادی در معرض پدیده های افراطی ناگهانی، متفاوت و اغلب غیرقابل پیش بینی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، محیطی و مهاجرتی قرار دارند. در چنین شرایطی، نقش نظام های تأمین اجتماعی، جذب و کاستن از شدت تبعات این پدیده ها است. 

تأمین اجتماعی، جوامع را برای ترمیم سریعتر آثار نزولی و آمادگی برای رویدادهای قابل پیش بینی پیش رو توانمند می سازد. در دنیایی که بلاتکلیفی روبه رشد است، نقش برنامه های تأمین اجتماعی در مدیریت ریسک از محدوده بازار کار و چرخه زندگی فراتر رفته است. در بحران اقتصادی و مالی جهانی طی سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۷، بسیاری از ادارات تأمین اجتماعی به دلیل واکنش سریع در اتخاذ خط مشی ها در حمایت از اقشار آسیب پذیر جوامع و اقتصادها مورد تحسین قرار گرفتند.

از جمله چالش های جدید برای نظام های تأمین اجتماعی، می توان به تداوم بی ثباتی اقتصاد، رشد بیکاری، سطوح بالای بیکاری، کاهش نرخ های رشد دستمزد، گسترش فاصله طبقاتی و بی عدالتی، محدودیت های مالی و سالمندی جمعیت نام برد که این جنبه ها با پیشرفت های سازنده و مثبت در سایر حوزه ها نظیر کاهش فقر و بهبود دسترسی به مراقبت های بهداشتی ارتباط دارند. سازمانهای تأمین اجتماعی با وجود محدودیت های عملیاتی و فشارهای خارجی نشان داده اند که توانایی مقابله با ریسک های جدید را دارند.

یکی از مسائلی که وجود دارد این که منطقه آسیا و اقیانوسیه، در برابر بلایای طبیعی، تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، از آسیب پذیرترین مناطق دنیا محسوب می شوند. افزایش خطر سیلاب، کمبود آب، تغییر الگوهای استفاده از زمین، افزایش اضطرار برای مهاجرت، تهدید منابع تأمین مواد غذایی در آینده، افزایش احتمال گسترش بیماری ها ازجمله چالش های غیرمتعارف نظام های تأمین اجتماعی در این منطقه هستند که به طور فزاینده خودنمایی می کنند. بنابراین، همه آن ها نیازمند واکنش های نوآورانه، سطح بالا به همراه سرعت عمل زیاد هستند. 

از سوی دیگر، در سراسر جهان، جمعیت پناهندگان به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسیده است. بازگشایی مرزهای برخی از کشورهای اروپایی به روی پناهجویان در سال ۲۰۱۵، توجهات بین المللی را به این موضوع سوق داده که چگونه مقامات ملی، با چالش اضطراری پاسخ به نیازهای تأمین اجتماعی پناهندگان برخورد می کنند. سازمان بیمه بازنشستگی فدرال آلمان، یک سازمان تأمین اجتماعی است که در امر سامان بخشیدن به وضعیت پناهجویان در سراسر جامعه آلمان مشارکت می کند. این سازمان برای رسیدگی به درخواست های پناهندگی، افرادی را به کار می گیرد و برای افراد مسئول، تجهیزات اداری موردنیاز را فراهم می کند. فراتر از آن، برای رسیدگی به مسائل پناهجویان، تیم ویژه ای مستقر ساخته است. 

تغییر وضعیت محیط زیست و خسارات طبیعی بر سلامت جامعه تأثیر می گذارد و پیش بینی شده است که در فاصله زمانی میان سال های ۲۰۵۰-۲۰۳۰، تعداد ۲۵۰ هزار مرگ و میر ناشی از تغییرات اقلیمی خواهیم داشت. تعداد بلایای طبیعی ثبت شده در سال ۲۰۱۵ ، ۱۹۸ مورد بوده و پیش بینی شده که هزینه های بهداشتی مرتبط با تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۳۰، به ۲ تا ۴ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

براساس آمار در سال ۲۰۱۵، هزینه های بلایای طبیعی ۶۶,۵ میلیارد دلار بوده است و تعداد آوارگان و پناهندگان اجباری در جهان، ۶۵.۳ میلیون نفر بوده است.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.