معاون دادستان مشهد با بیان اینکه فاضلاب تولیدی چرم‌شهر فاقد استاندارد لازم بوده و بدون تصفیه وارد کشف‌رود می‌شوند؛ گفت: با توجه به‌اختیارات مقام قضائی در صورت تهدید بهداشت عمومی جامعه، امکان تعطیلی این واحد صنعتی وجود دارد.

گزینه تعطیلی واحد تولیدی چرم‌شهر مشهد روی میز قاضی

 به گزارش قدس آنلاین، محمد بخشی محبی گفت: با توجه به‌اینکه یکی از نیازهای جامعه تولید چرم و دباغی‌ها است، درسال‌های گذشته تولیدکنندگان چرم در سطح شهر پراکنده بودند و نظارتی نسبت به‌آنها صورت نمی‌گرفت، به‌دلیل اینکه این تولیدکنندگان امکانات لازم را نداشتند، تخلفاتی نیز صورت می‌گرفت.

 معاون دادستان مشهد افزود: در کارگروه سلامت فرمانداری مشهد تصمیم گرفته شد که همه تولیدکنندگان چرم جمع‌آوری و به‌همت‌آباد منتقل شود، اما بعد از مشکلاتی که برای مردم همت‌آباد به‌دلیل آلودگی هوا به‌وجود آورد، بنا شد تا همه ساماندهی و به‌شهرک صنعتی چرم‌شهر که در شرق مشهد و در انتهای رودخانه کشف رود قرار دارد، منتقل شود.

وی با بیان اینکه هر واحد تولیدی موظف است تا فاضلاب واحد خود را بی‌خطر و تصفیه کند؛ اظهار کرد: حجم فاضلاب‌ها و مواد سمی و شیمیایی چرم‌شهر تا حدودی بالا بوده که عمده آنها پیش تصفیه ندارند و این فاضلاب به‌طور مستقیم وارد تصفیه‌خانه صنعتی چرم‌شهر می‌شود.

قاضی بخش محبی ادامه داد: تصفیه‌خانه چرم‌شهر توان تصفیه این حجم بالای فاضلاب را ندارد، بنابراین بخشی از آن را به‌صورت بای پس به‌کشف‌رود می‌ریزد و بخشی از آن نیز که تصفیه می‌شود به‌حد استاندارد نمی‌رسد که این موضوع چندین سال در کمیته فنی فاضلاب استاندار و فرمانداری مطرح بود و طی جلسه صورت گرفته، مدیرکل حفاظت محیط زیست درخواست تعطیلی واحدهای متخلف را داشت.

معاون دادستان مشهد تصریح کرد: با توجه به‌اینکه صنعت، معدن، تجارت متولی حوزه صنعت استان است و وظیفه حمایت از واحدهای تولیدی را دارد، اما با وجود دریافت مکاتبات، اقدامات اجرایی و هماهنگی‌های لازم از سوی صنعت، معدن و تجارت به‌حد لازم در خصوص چرم‌شهر صورت نگرفت، همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی نیز وظیفه دارد که درخصوص تصفیه فاضلاب و ایجاد تصفیه‌خانه اقداماتی را انجام دهد که در این زمینه کوتاهی انجام دادند.

وی بیان کرد: طی جلسات انجام شده، این نتیجه حاصل شد، در صورتی که شرکت شهرک‌های صنعتی به‌وظیفه خود عمل نکند و سازمان حفاظت محیط زیست در خواست تعطیلی چرم‌شهر را داشته باشد، با توجه به‌اختیارات مقام قضائی در صورت تهدید بهداشت عمومی جامعه امکان تعطیلی این واحد صنعتی وجود دارد.

او متذکر شد: بنا است، کمیته فنی فاضلاب به‌این موضوع مجدد ورود داشته باشد و اگر این نتیجه حاصل شود که بهترین گزینه تعطیلی موقت تا اصلاح ساختار واحدهای تولیدی چرم است، امکان تعطیلی موقت آنها از سوی دادستانی و برخوردهای قضائی بعدی هم وجود دارد که امیدوارم قبل از اینکه پرونده‌ها به‌حوزه دادستانی بیاید و به‌تعطیلی منجر شود دستگاه‌های اجرائی نظارت‌های جدی‌تری را داشته باشند و واحدهای تولیدی نیز به‌اصلاح ساختار خود اقدام کنند.

معاون دادستان مشهد درباره تخلفات چرم‌شهر توضیح داد: فاضلاب تولیدی این واحد صنعتی فاقد استاندارد لازم بوده و دارای فلزات سنگین و کروم است که بدون تصفیه وارد کشف‌رود می‌شوند و خطرات جدی برای سلامت مردم و از بین رفتن محصولات و زمین‌های کشاورزی ایجاد می‌کنند.

منبع:فارس
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.