کارشناسان دولت باید با بررسی شرایط موجود و استفاده از نظرات علمی معتبر و قواعد عقلی، چندین قانون مهم و اساسی را به عنوان یک مجموعه واحد تهیه کنند و پس از چکش کاریهای لازم و کارشناسانه، یک مجموعه واحد با چندین بند قانون بوجود آید.

دولتها بیشتر تمایل به کلنگ زنی دارند تا تکمیل پروژه/دولت زمینه ورود سرمایه ایرانیان خارج از کشور را فراهم کند

سایت خبری تحلیلی قدس آنلاین خراسان رضوی ــ وحید اکرمی:  رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، نکات مهمی را برای برون رفت دولت از وضعیت اقتصادی کنونی ایراد کردند. از جمله بیانات مهم معظم له به هیئت دولت، ایجاد جاذبه برای ورود بخش خصوصی به تکمیل طرح‌های نیمه ‌تمام بود. به همین منظور گفتگوی قدس انلاین را با عبدالله حاتمیان نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی در خصوص راه های ورود بخش خصوصی و رغبت به سرمایه گذاری آنها در پروژه های نیمه تمام حوزه انتخابی شان مورد بررسی و کنکاش قرار دادیم.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: در محدوده درگز حدود ۶۰ تا ۷۰ پروژه نیمه تمام داریم که بعضی کوچک هستند و با سرمایه گذاری اندکی تکمیل می گردند. برخی دیگر پروژه های بزرگ، استانی یا ملی هستند که نیاز به ورود شرکت های خصوصی قوی و ورود سرمایه های کلان به این پروژه ها است.

وی افزود: به عنوان مثال منطقه ویژه درگز، راه آهن لطف آباد، پایانه مرزی لطف آباد، احداث تونل درگز از پروژه های بزرگی است که سرمایه گذاران برجسته ای هم لازم دارد. جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرستان درگز و ورود بخش خصوصی به این پروژه ها و جذب سرمایه، رایزنی های بسیاری را انجام داده ام. با توجه به اوضاع نابسامان ارزی و گرانی های اخیر، سرمایه گذاران داخلی رغبت چندانی برای سرمایه گذاری ندارند. آنها برای بازگشت سرمایه و سود حاصل از سرمایه گذاری تردید دارند.

وی عنوان کرد: بهترین راه حل برای ورود بخش خصوصی و تکمیل پروژه های نیمه تمام، جذب سرمایه ایرانی های خارج از کشور است. بسیاری از ایرانی های خارج نشین، به میهن و سرزمین خود علاقه و عرق خاصی دارند. معتقدم که نباید تمام آنها را افرادی مشکل دار از لحاظ سیاسی و امنیتی درنظر گرفت. تعداد زیادی به خاطر ادامه تحصیل و یا با تفکر ساختن زندگی با رفاه بیشتر برای خود و خانواده شان و یا مسایل اینچنینی سالها پیش به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند و اکنون صاحب مال و سرمایه زیادی شده اند.

وی ادامه داد: خیلی از آنها تمایل دارند که در کشور خود سرمایه گذاری کنند و باعث ایجاد اشتغال برای جوانان هم میهن و عمران و آبادانی برای سرزمین مادری خود شوند. اما بدلیل بعضی از  قوانین و یکسری از سختگیری ها از اینکار اجتناب می کنند. در این زمینه نقش دولت بسیار پررنگ است. دولتی ها از یک سو باید آنها را به ایجاد سرمایه گذاری برای کشور مجاب کنند و از دیگر سو زمینه های یک سرمایه گذاری سالم و سودمند را برایشان فراهم آورند.

حاتمیان گفت: کی دیگر از مشکلات کشور برای ورود بخش خصوصی به پروژه های نیمه تمام، بررسی قوانین کشور و به روز رسانی آنهاست. در حال حاضر در این زمینه، یکسری قانون هایی داریم که یا با یکدیگر تعارض دارند و یا برای اجرای قوانین مشابه خود استهلاک و مانع بوجود می آورند.

وی بیان داشت:کارشناسان دولت باید با بررسی شرایط موجود و استفاده از نظرات علمی معتبر و قواعد عقلی، چندین قانون مهم و اساسی را به عنوان یک مجموعه واحد تهیه کنند. این مجموعه باید در فراکسیون های مختلف مجلس مورد بحث و بررسی صورت گیرد و پس از چکش کاریهای لازم و کارشناسانه، یک مجموعه واحد با چندین بند قانون بوجود آید. این مجموعه باید به عنوان قوانین مبنا و مرجع تصویب شود و منبعد ملاک عمل قرار گیرد. در اینصورت است که موازی کاری ها به حداقل رسیده و متخلفان احتمالی دیگر نمی توانند به قوانین دست و پاگیر قبلی و مشابه استناد کرده و مراجع قانونی را اصطلاحا دور بزنند.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه مشکل بزرگی که وجود دارد این است که مقامات مسئول در تصمیم گیری ها، عموما بعد تبلیغاتی و عوام فریبانه آن را در نظر می گیرند.  آنها معمولا تمایل دارند در نظر مردم مدیری شایسته و توانا لقب بگیرند تا اینکه بخواهند اقدام لازم و کارشناسانه ای را برای عمران کشور انجام دهند.

وی افزود: به عنوان مثال در دولت نهم و دهم، تعداد زیادی پروژه عمرانی در نقاط مختلف کشور کلنگ زنی شد. این پروژه ها عمدتا بعد تبلیغی داشت و بدون رعایت مسایل کارشناسی و مطالعات علمی بود. به همین دلیل بدون نیازسنجی و پیش بینی بودجه های کافی و وافی کلنگ زنی انجام می شد.

وی گفت: اما تغییر دولت و تعویض مسئولان اجرایی رده بالا کشور باعث شد که تکمیل این پروژه های کلنگ زنی شده، برای دولت جدید فاقد جذابیت و انگیزه لازم باشد. اولا که بودجه مورد نیاز برای آن دیده نشده و اکنون پروژه با کمبود منابع مالی مواجه است و بعد از آن با فرض بهره برداری از پروژه مذکور، در اذهان عمومی پروژه به نام رئیس جمهور قبل نوشته می شود و مردم این دولت را حتی پس از تکمیل آن چندان دخیل و موثر نمی بینند. لذا این دولت برای تکمیل پروژه های ناتمام چندان رغبت ندارد. دولتها بیشتر تمایل دارند که کلنگ زنی پروژه ای را انجام دهند تا اینکه بخواهند آن را تکمیل و به بهره برداری برسانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.