در پی توقف کمک مالی سالانه آمریکا به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی "آنروا" که حدود ۳۵۰ میلون دلار بود، حالتی از سرخوردگی بر تمامی بخش های این آژانس در مناطق پنجگانه حاکم شده و ترس و نگرانی زیادی وجود دارد که کاهش کمک های آمریکا طی ماه های اخیر آن ها را نیز دربرگیرد.

سناریوهای احتمالی پس از توقف کمک مالی آمریکا به آنروا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، کارشناسان امور آوارگان فلسطینی پیش بینی می کنند که آنروا به کاهش خدمات و امدادرسانی های خود ادامه دهد و در صورت ادامه بحران مالی و برطرف نشدن آن توسط کشورهای کمک کننده پس از توقف کمک مالی آمریکا، این مسئله تمامی بخش ها از جمله مراکز بهداشتی و پزشکی را شامل خواهد شد و حتی خدمات اضطراری و فوری این آژانس نیز به کلی قطع می شود.

وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه جمعه گذشته رسما از توقف هرگونه کمک به تمامی موسسات و نهادهای وابسته به آژانس آنروا خبر داد. 

رئیس مجمع عمومی اتحادیه کارمندان عرب پیش بینی کرد که در صورت ادامه بحران مالی، خدمات رسانی آژانس آنروا به شدت کاهش یابد و تمامی برنامه های بهداشتی، آموزشی و امدادرسانی به آوارگان فلسطینی در مناطق پنجگانه را شامل شود.

محمد غره در گفتگو با فلسطین الیوم اظهار داشت که سناریوی احتمالی پس از قطع کمک های آمریکا به آنروا این است که کاهش خدمات این آژانس تمامی بخش های امدادرسانی، آموزش و بهداشت را شامل شود و این مسئله خطر بزرگی برای مسئله آوارگان است و اوضاع را بیش از پیش پیچیده می کند.

غره ابراز امیدواری کرد بحران مالی آژانس آنروا طی اجلاس آینده آن در اردن تحت نظارت ژاپن و با مشارکت ترکیه و اتحادیه اروپا حل شود. پیش بینی می شود که در این اجلاس کمک قابل توجهی برای حل بحران مالی آنروا به آن شود.

وی در رابطه با راه های مقابله با تصمیم جدید دولت آمریکا گفت که تصمیم دولت آمریکا برای قطع کمک به آنروا، مهم است و نیازمند تلاش گسترده طرف های مسئول و ذی ربط اعم از دولت یا کشورهای عربی و اروپایی و تحرک فعال و سازنده اتحادیه ها، گروه ها و نهادهای جامعه مدنی است.

رئیس مجمع عمومی اتحادیه کارمندان عرب در ادامه افزود که این اتحادیه به تنهایی قادر به مقابله با این تصمیم آمریکا نیست، به ویژه مدت ها است که برای حل مشکل ۱۰۰۰ کارمند تلاش می کند و تا این لحظه به راه حلی برای آن دست نیافته است چه برسد به الان که مشکل به مراتب بزرگ تر شده است و این مسئله مستلزم تحرک و تلاش تمامی فلسطینیان است.

از سوی دیگر، تحلیلگر و کارشناس امور آوارگان تاکید کرد که اگر آنروا نتواند توقف کمک مالی آمریکا را جبران کند، طی روزهای آینده خدمات آن در بخش های بهداشتی (پزشکی) و آموزشی به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.

سمیر ابو مدلله در گفتگو با فلسطین الیوم گفت که وضعیت آوارگان فلسطینی بسیار خطرناک است به ویژه اینکه تصمیم آمریکا در راستای اجرای معامله قرن، حذف حق بازگشت و ارائه تعریفی جدید از آوارگان صورت می گیرد و تمامی این امور و اقدامات مغایر با قوانین و قطعنامه های بین المللی است.

ابو مدلله اظهار داشت که مشکل ما با آژانس آنروا نیست، بلکه با کشورهای کمک کننده به آن است، زیرا غیرمنطقی است که ۱۶۰ کشور نتوانند بحران مالی این آژانس را حل کنند، به همین خاطر آنروا به عنوان یک نهاد غیردائم در سازمان ملل باید برای ادامه فعالیت خود به این سازمان مراجعه کرده و درخواست بودجه ای استثنائی را ارائه دهد.

وی تصریح کرد که برای مقابله با اقدام اخیر آمریکا، تمامی طرف ها از جمله آوارگان و گروه ها و جریان ها باید وارد عمل شده و کشورهای حامی مالی آژانس آنروا را وادار به ارائه کمک های بیشتر کنند. وی تاکید کرد که برپایی راهپیمایی ها و تظاهرات ها در اردن که جمعیت آوارگان در آنجا بسیار زیاد است، بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.

این تحلیلگر و کارشناس امور آوارگان خاطر نشان کرد که ابهام و سرخوردگی حاکم بر بخش های مختلف آژانس آنروا، ناشی از ترس و نگرانی کارمندان از این مسئله است که بحران مالی این آژانس آنان را  نیز دربرگیرد و در نهایت این نهاد بین المللی که پس از اشغال فلسطین برای امدادرسانی به آوارگان فلسطینی شکل گرفت، حذف و منحل شود.

آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی "آنروا" روز گذشته تصمیم دولت آمریکا به قطع کمک مالی به آوارگان فلسطینی را ناامید کننده خواند و اظهارات مسئولان آمریکایی مبنی بر اینکه برنامه های این آژانس معیوب و غیرقابل اصلاح است، را محکوم کرد.

کریس گانس سخنگوی آژانس آنروا در توئیتی عنوان کرد که انتقاد مسئولان آمریکایی از مدارس و مراکز پزشکی آنروا و برنامه های امدادرسانی آن در حالت های اضطراری و معیوب و غیرقابل اصلاح خواندن آن را به شدت محکوم می کنیم.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.