هر چه از عمر دولت دوازدهم می‌گذرد میزان حامیان حسن روحانی کمتر و کمتر می‌شود و گروه‌ها و افراد مختلف که روزی حامی روحانی بودند امروز تلاش می‌کنند تا از اقدامات دولت تبری بجویند، این روند بعد از مردم، سلبریتی‌ها و اصلاح‌طلبان به حلقه یاران نزدیک روحانی رسیده است و این حسن روحانی است که هر روز تنها تر از روز گذشته می‌شود.

حامیان حسن روحانی کمتر و کمتر می‌شوند/ پشیمانی در حلقه یاران روحانی

 به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، ناتوانی دولت در حل مسائل و مشکلات اقتصادی موجب به وجود آمدن نارضایتی‌ در بین آحاد مختلف مردم شده است و دامنه این نارضایتی هر روز وسیع‌تر می‌شود و طیف گسترده‌ای از مردم را در بر می‌گیرد به طوری که امروز اصلی‌ترین حامیان روحانی هم تبدیل به مخالفان وی شده‌اند.

حسن روحانی سال ۹۲ با وعده حل صد روزه مشکلات اقتصادی پا به میدان انتخابات گذاشت و از برنامه کوتاه مدت و بلند مدت خود برای حل مشکلات اقتصادی سخن گفت، وعده‌ای که پس از پایان عمر دولت یازدهم هم عملی نشد و در نهایت هم روحانی سخنانش را تکذیب کرد و گفت: " من حافظه‌ام کم نیست، من می‌دانم چه گفتم، من گفتم در پایان ۱۰۰ روز اعلام می‌کنم چه‌کار کردم. مگر مشکلات در ۱۰۰ روز حل می‌شود؟ کسی این را می‌گوید که عقل نداشته باشد. مشکلات اقتصادی ۱۰۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود."

ایجاد اشتغال و ثبات اقتصادی هم از دیگر وعده‌های روحانی در دو انتخابات گذشته بود، وعده‌ای که هنوز هم محقق نشده و هر روز به تعداد بیکاران اضافه می‌شود، از طرف دیگر روحانی در سال ۹۲ در حالی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد که بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت دلار در بازار آزاد ۳۵۰۰ تومان بود و امروز و پس گذشت ۵ سال از دوره ریاست جمهوری حسن روحانی قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از ۱۱ هزار تومان رسیده است.

این ناکارآمدی دولت اصلی‌ترین حامیان روحانی را هم به مخالفان وی تبدیل کرده است و کسانی که در ایام انتخابات از روحانی حمایت کرده‌اند امروز تلاش می‌کنند تا از عملکرد دولت تبری بجویند و مسیر خود را از روحانی و دولتش جدا کنند.

پشیمانیم

سلبریتی‌ها را می‌توان بخشی از اصلی‌ترین حامیان روحانی در انتخابات سال ۹۲ دانست، کسانی که علاوه بر تبلیغ برای حسن روحانی در صفحات شخصی خود، به طور چشمگیری در میتینگ‌های انتخاباتی روحانی هم حاضر می‌شدند سایرین را برای رای دادن به روحانی تشویق می‌کردند.

اما دیری نپایید که پس از آغاز به کار دولت دوازدهم و افزایش نرخ دلار و عوارض خروج از کشور این دسته از حامیان روحانی به مخالفان وی تبدیل شدند و در صفحات شخصی از حمایت از حسن روحانی ابراز "پشیمانی" کردند.

علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال، مهدی فخیم‌زاده کارگردان سینما و بازیگرانی چون مهدی پاکدل و نوید محمدزاده از جمله سلبریتی‌هایی هستند که از رای خود به حسن روحانی ابراز پشیمانی کردند و برخی از مردم هم با آن‌ها همراه شدند.

مجلس علیه روحانی

نمایندگان مجلس دهم را می‌توان از اصلی‌ترین حامیان حسن روحانی دانست، کسانی که بارها در دولت یازدهم با استیضاح وزرای دولت مخالفت کردند و به آن‌ها رای اعتماد دادند، اما این روزها مجلسی‌ها هم ساز مخالف می‌زنند و دیگر با روحانی همراه نیستند.

در کمتر از یک ماه گذشته دو وزیر دولت حسن روحانی (علی ربیعی و مسعود کرباسیان) توسط مجلسی‌ها استیضاح شدند، حسن روحانی برای پاسخ به سوالات نمایندگان راهی بهارستان شد و در نهایت نمایندگان از پاسخ‌های رئیس جمهوری به سوالاتشان قانع نشدند و این روزها زمزمه‌های استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم از بهارستان شنیده می‌شود و این درحالی است که نمایندگان مجلس از طرح سوال از وزیر امور خارجه هم خبر می‌دهند.

پشیمانی اصلاح‌طلبان از روحانی

در ماه‌های گذشته بسیاری از اصلاح‌طلبان انتقادات تندی را متوجه حسن روحانی و دولت‌های یازدهم و دوازدهم کردند و تلوحیا از حمایت از حسن روحانی اعلام پشیمانی کردند.

از جمله این اصلاح‌طلبان می‌توان به مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اشاره کرد؛ چندی پیش کواکبیان در صحن علنی مجلس گفت: وضعیت اقتصادی در شرایط کنونی بسیار بد شده است به گونه‌ای که شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم دلار چند هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ وضع قاچاق کالا و ارز به اندازه‌ای وخیم است که به عنوان نماینده خجالت می‌کشم بگویم که از این دولت با چنین وضعیت اقتصادی حمایت کردم.

وی افزود: زمانی که در وضعیت فعلی هستیم، حقیقتا یک دفعه می‌بینیم قیمت‌ها دگرگون شده است،‌ به عنوان مثال؛ تفاوت قیمت خودروها نسبت به یک ماه گذشته ۲۰ میلیون تومان تفاوت کرده است و مردم می‌گویند شما برای چه می‌روید مجلس و در آنجا چه کار می‌کنید؟ 

Flash version ۱۰,۱ or greater is required

You have no flash plugin installed

Click here to download latest version

پشیمانی در حلقه یاران روحانی

اما کواکبیان تنها اصلاح‌طلب پشیمان از روحانی نیست و طی روزهای اخیر حزب کارگزاران هم که از اصلی‌ترین حامیان روحانی است و بخش مهمی از کابینه دولت را هم در اختیار دارد در بیانیه‌ای انتقادات تندی را متوجه دولت دوازدهم و حسن روحانی کرد.

در بخش‌هایی از بیانیه حزب کارگزاران آمده است: پاسخهای روحانی، نه مجلس را قانع کرد نه ملت را راضی ساخت. دولت فاقد استراتژی اقتصادی روشن است. جز اقتصاددانان آزادیخواه، طرفداران نهادگرایی هم دل خوشی از دولت ندارند. مدافعان اقتصاد اسلامی نیز در زمره‌ی منتقدان دولت قرار دارند.

دولت روحانی دولتی سرگشته است.

اوج این سرگشتگی را می‌توان در سیاست ارزی دولت دید. دولت می‌توانست به جای سرکوب سیستماتیک نرخ ارز، در یک شیب ملایم رو به بالا، بهای ارز را بدون کمترین تنش اجتماعی و اقتصادی طی بازه زمانی ۴ساله واقعی کند و مانع از شوک دی‌ماه ۹۶ شود.

کاربست سازوکارهای اقتضائی که منجر به تغییرات پی‌درپی در سیاست‌های ارزی دولت در بهار سال ۹۷ شد، متأسفانه زمینه رانت‌جویی و بستر ویژه‌خواری اخلالگران اقتصادی را فراهم ساخت که لاجرم موجب سردرگمی بازار و ابهام و سرگشتگی فعالان اقتصادی کشور شد.

متأسفانه با وجود نقدها بر سازمان برنامه و بودجه، در دولت دوم روحانی اصلاحی صورت نگرفت بلکه روند سازمان تثبیت شد. وزارت اقتصاد نیازمند یک اقتصاددان بود و بانک مرکزی باید فراتر از یک حسابداری یا صرافی بزرگ اداره می‌شد.

فقدان استراتژی، دولت را به مجمعی از بوروکرات‌های بی‌انگیزه بدل ساخته است که دولت را  نه به عنوان «مغز متفکر توسعه ملی» که به عنوان یک «اداره‌ی کاغذی» تحلیل می‌کنند و تقلیل می‌دهند.

البته این بیانیه حزب کارگزاران با واکنش تند حزب اعتدال و توسعه(حزب نزدیک به حسن روحانی) مواجه شد و اعتدال توسعه‌ای‌ها طی بیانیه پاسخ کارگزارانی‌ها را دادند؛ بیانیه‌ای که حاکی از حضور گسترده کارگزارانی‌ها در دولت بود.

هر چه از عمر دولت دوازدهم می‌گذرد میزان حامیان حسن روحانی کمتر و کمتر می‌شود و گروه‌ها و افراد مختلف که روزی حامی روحانی بودند امروز تلاش می‌کنند تا از اقدامات دولت تبری بجویند، این روند بعد از مردم، سلبریتی‌ها و اصلاح‌طلبان به حلقه یاران نزدیک روحانی رسیده است و این حسن روحانی است که هر روز تنها تر از روز گذشته می‌شود.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.