ساعاتی بعد از اعلام موجودیت فراکسیون بزرگ عراق رسانه‌ها از تشکیل نشستی در «هتل الرشید» بغداد میان جریان‌های «دولت قانون» و «الفتح» خبر دادند.

«المالکی» از تشکیل فراکسیون جدید خبر داد/ائتلاف بزرگ پارلمان عراق در ابهام

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، ساعاتی بعد از اعلام موجودیت فراکسیون بزرگ عراق با محوریت جریان‌های  «السائرون» (به رهبری «مقتدی صدر») و «النصر» («حیدر العبادی») «نوری المالکی» از تشکیل فراکسیونی دیگر با محوریت جریان‌های «دولت قانون» و «الفتح» خبر داد تا در آستانه تشکیل اولین جلسه پارلمان، هاله‌ای از ابهام تشکیل این ائتلاف را در بر بگیرد. 

اخبار ضد و نقیض در این باره از آنجا آغاز شد که همزمان با اعلام ائتلاف العبادی-صدر، رسانه‌ها از تشکیل نشستی در «هتل الرشید» بغداد میان نمایندگان جریان‌های «دولت قانون» (به رهبری نوری المالکی) و «الفتح» (به رهبری هادی العامری) خبر دادند. 

«هشام الرکابی»، مدیر رسانه ای ائتلاف دولت قانون در صفحه‌اش در توئیتر نوشت که معتقد است نشست هتل الرشید موازنه را به سمت ائتلاف دولت قانون و فتح تغییر خواهد داد.

بعد از نشست هتل الرشید، نشستی هم در دفتر هادی العامری برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی با حضور «احمد الجبوری»، استاندار «صلاح‌الدین» عراق برگزار شد. 

سپس، هشام «الرکابی» فهرستی منتشر کرد که نشان می‌داد ۱۴۵ قانونگذار عضو ائتلاف مالکی-عامری هستند. برخی منابع خبری مدعی شدند که عددهای اعلام‌شده در ائتلاف محور رقیب نادرست هستند.

گزارش‌هایی هم منتشر شد که مدعی بودند «محمد الحلبوسی»، رئیس ائتلاف "الانبار هویتنا" به همراه ۱۶ نماینده دیگر از فراکسیون اکثریت اخیر جدا شدند و به ائتلاف الفتح و دولة القانون ملحق شدند. 

کارشناسان سیاسی عراق پیشتر گفته بودند تا پیش از نشست رسمی روز دوشنبه پارلمان عراق، نمی‌توان بصورت قطعی، از فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون اکثریت نام برد.

پارلمان عراق در مجموع ۳۲۹ کرسی دارد و قرار است اولین جلسه خود را روز دوشنبه (۱۲ شهریور) برگزار کند. در این جلسه رئیس‌ جدید پارلمان انتخاب شده و فرایند  تشکیل دولت عراق آغاز خواهد شد.

بعد از نشست دفتر العامری، نوری مالکی در بیانیه‌ای از تشکیل یک فراکسیون بزرگ دیگر خبر داد و گفت: «ائتلاف ما، امضاهای تمامی نمایندگان را شامل می‌شود نه فقط امضای سران ائتلاف‌ها را.»

ساعاتی قبل‌تر،  چندین گروه سیاسی در عراق، از جمله گروه‌های تحت رهبری «مقتدی الصدر» و «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق بامداد دوشنبه تشکیل ائتلافی را اعلام کردند که قرار است «بزرگترین فراکسیون در پارلمان» جدید عراق باشد. 

فراکسیون بزرگ از اختیار قانونی برای تشکیل دولت جدید عراق برخوردار است. مطابق اداها، ائتلاف‌های «السائرون» (به رهبری «مقتدی صدر»)، «النصر» («حیدر العبادی») «الوطنیه» («ایاد علاوی»)، «الحکمه» («عمار الحکیم») «قرار» («اسامه النجیفی»)، «جبهه الترکمانی»، «بیارق الخیر»، «عابرون» و چند جریان کوچک دیگر بامداد دوشنبه (۱۲ شهریور) تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان جدید عراق را اعلام کردند.  

ائتلاف نصر با ۴۲ کرسی، جریان حکمت ملی با ۱۹ کرسی، ائتلاف سائرون با ۵۴ کرسی، ائتلاف الوطنیه با ۲۱ کرسی، جبهه ترکمانی با ۳ کرسی و بیارق الخیر با ۲ کرسی اعضای ائتلاف بزرگ پارلمانی هستند. 

علاوه بر این، اقلیت‌های صائبی، میسحیان و ایزدی‌ها هر کدام یک کرسی، ائتلاف عابرون، ۲ کرسی، ائتلاف القرار ۱۶ کرسی، ائتلاف تمدن، ۲ کرسی و ائتلاف «الانبار هویتنا»، ۶ کرسی در اختیار خواهند داشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.