مدیر روابط عمومی نظام پرستاری مشهد گفت: از آنجا که در صدی از تعرفه ها به عنوان در آمد بیمارستانها به حساب می آید لذا مراکز درمانی میل به اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری و از دست دادن مقداری از در امدهای حاصل از تعرفه های پزشکی را ندارند.

کم فروشی در بیمارستانهای مشهد مقابل چشم دستگاههای نظارتی /انجام خدمات توسط پرستاران ، واریز پول به حساب پزشکان

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تیر ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. تصویب این قانون همزمان با حضور دکتر کامران باقری لنکرانی در وزارت بهداشت بود.

با تشکیل دولت دهم دکتر مرضیه وحیددستجری بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفت و پس از وی، در چند ماه پایانی این دولت دکتر محمد حسن طریقت منفرد سُکاندار وزارت بهداشت شد و در نهایت با تشکیل دولت یازدهم، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی بر مسند وزارت بهداشت تکیه زد و تاکنون نیز دراین مسند باقی است .

وقتی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان یک طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، وزارت بهداشت موظف بود ظرف مدت ۶ ماه آیین نامه اجرایی آن و تعرفه‌های پرستاری را تهیه کند. جامعه پرستاری نیز مشتاق بود که هرچه سریع‌تر این آیین نامه از وزارت بهداشت بیرون بیاید و رؤیای آن‌ها رنگ واقعیت بگیرد.

از سال ۱۳۸۶ تا امروز نیز، مسئولان حوزه سلامت گاه از فرصت‌های مناسبتی استفاده کرده و در جمع پرستاران حاضر می‌شوند و به آن‌ها وعده اجرای قانونی را می‌دهند وعده‌ای که با وجود گذشت ۱۱ سال از تصویب ، آنهم با توجه به اینکه این قانون باید در اولویت قرار می گرفت اما هنوز تحقق نیافته است. به هر شکل سئوال اینجاست که مزد زحمات پرستاران که  از جیب بیماران پرداخت میشود ،به چه حسابی واریز می شود؟ چرا بیمار مجبور است پول خدماتی که پرستاران انجام میدهند  را برابر با تعرفه پزشکی پرداخت کند؟ و...چند سئوال دیگر که در گفتگو با سید جواد توکلی مدیر روابط عمومی نظام پرستاری مطرح کرده ایم :

قدس آنلاین: چرا در بسیاری از بیمارستان ها و درمانگاهها  خدمتی را که  باید پزشک انجام دهد ، پرستار انجام میدهد اما در صورتحساب ، دریافت  از بیماران بر اساس تعرفه انجام خدمت توسط پزشک صورت میگیرد؟

توکلی: پزشکان به علت ازدحام بیماران و اینکه ویزیتهای زیادی دارند اغلب فرصت انجام دستور العمل هایی که خود تجویز میکنند نداشته و انجام این امور را به پرستاران ارجاع می دهند. البته مهارت پرستاران در انجام بسیاری از امور مراقبتی بر اساس علم و تجربه ای است که کسب می نمایند، مورد قبول و تایید بسیاری از پزشکان هست که در موارد زیادی به این امر اذعان دارند. از آنجا که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ابلاغ نشده است پرستاران در زمینه کمک به بهبودی بیماران ممکن است در زمینه اقدامات خارج از شرح وظایف، با تیم پزشکی همکاری های بسیاری داشته باشند.

قدس آنلاین: چرا پرستاران حاضر به انجام خدماتی می‌شوند که پولش به جیب پزشک میرود؟

توکلی: پرستاران به عنوان نیروهای کار کشته و کار بلد و از طرفی داشتن وجدان بالای کاری به خاطر ماهیت معنوی حرفه پرستاری در زمینه کمک به بیماران و انجام مراقبتهای پرستاری در طول خدمت خود همواره در صف اول خدمت رسانی بدون هیچ چشم داشت و منتی بوده و هستند.

اگر چه ناملایمات و سختی های فراوانی را متحمل میشوند اما هیچگاه از انجام وظایف و اقدامات مراقبتی فراتر از شرح وظایف خود کوتاهی نکرده اند

قدس آنلاین: چرا بیمارستانها این تخلف محرز را انجام‌میدهند؟

توکلی: با توجه به اینکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ابلاغ نشده است نمیتوان به طور واضح گفت کاری غیرقانونی صورت گرفته بلکه باید ساز و کار اجرای قانون را در جهت منافع بیماران و بیمه ها پیگیری نمود.

قدس آنلاین: چه مرجعی باید به این تخلف آشکار و فراوان نظارت کند؟

توکلی: مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار باید پیگیری اجرای قانونی که وضع کرده و تصویب آنرا در مسیر کمک به بیماران و جلب رضایت پرستاران در جهت انجام خدمات با کیفیت تر، بدون هیچ مخالفی و تایید فوری شورای نگهبان را داشته است پیگیری نماید که متاسفانه جنبه نظارتی و ابلاغ دستوری و فشار به وزارت بهداشت و وزارت رفاه در جهت اجرای این قانون را به طور جدی در دستور کار خود نداشته است.

قدس انلاین :چگونه میشود این روال را تغییر داده و از تضعییع حقوق مردم در بیمارستان ها جلوگیری کرد؟

توکلی: با پیگیری و درخواست اجرای قانون توسط نمایندگان پرستاران در سازمان نظام پرستاری و ایجاد حساسیت رسانه ای و آگاهی مردمی نسبت به حقوق قانونی خود و ایجاد این درخواست به صورت عمومی میتوان امیدوار بود که وزارت بهداشت از رویه قانون گریزی خود کوتاه آمده و تن به اجرای قانون دهد این که هر بار بهانه عدم وجود بودجه را دلیلی برای اجرا نشدن قانون مطرح میکنند فرار رو به جلو در جهت عدم اراده در اجرای این قانون است.

چنانکه اگر اراده ای برای اجرای این قانون بود در طول این ۱۲ سال و در فصل بودجه بندی پیشنهاد مبلغ مورد نظر برای اجرای قانون را در بودجه های پیشنهادی وزارتخانه می گنجاندند. بخصوص از سال ۹۳ و در نظر گرفتن بودجه های کلان به وزارت بهداشت،   درخصوص اجرای طرح تحول سلامت انتظار داشتیم که این قانون نیز به مرحله ی اجرایی برسد

قدس آنلاین:چرا بیمارستان ها تعرفه های پرستاری را به نحو دقیق اجرا نمیکنند تا حق پرستار داده شود و به جای آن تعرفه های پزشکی را اعمال میکنند؟

توکلی: تعرفه های پزشکی با مبالغ بالاتر برای بیماران و بیمه ها محاسبه میشود و از آنجا که در صدی از این تعرفه ها به عنوان در آمد بیمارستانها به حساب می آید لذا مراکز درمانی میل به اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری و از دست دادن مقداری از در امدهای حاصل از تعرفه های پزشکی را ندارند. حال آنکه به نظر ما تعرفه های پرستاری هم به لحاظ تعداد بالای اقدامات پرستاری هم میتواند به در امد زایی بیمارستانها و هم رضایتمندی پرسنل پرستاری و بیماران منجر شود.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.