از سال ۹۳ برای تسهیل و امنیت هرچه بیشتر زائران پیاده امام رضا(ع) تصمیم مسئولان کشوری و استانی براین شد تا حد فاصل قدمگاه رضوی و ملک‌آباد در مسیر نیشابور به مشهد جاده مخصوص پیاده‌ روی با عنوان جاده زیارت احداث شود.در سال ۹۴، ۲۲ کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری رسید، اما احداث حدود نیمی از جاده زیارت همچنان بلاتکلیف ماند.

مسئولان تکمیل جاده زیارت را فراموش نکنند

محمدحسن واحدی، معاون وقت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی، همزمان با بهره‌برداری از ۲۲ کیلومتر ابتدای جاده زیارت گفته بود: بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح ۵ میلیارد تومان است که البته برای تکمیل این جاده تا شهر ملک‌آباد به همین مقدار بودجه مضاعف نیاز است.

او اظهار امیدواری کرده بود که عملیات تکمیل این مسیر تا سال ۱۳۹۵ به پایان برسد.

اما جاده زیارت پس از گذشت چند سال برای بهره‌برداری زائران پیاده هنوزبا مشکلاتی روبهرو است.

مشکلات پابرجاست

در همین حال سرپرست معاونت هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با قدس با اشاره به آمار زائران پیاده که در دهه آخر صفر به مشهد می‌آیند، گفت: سال گذشته بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر پیاده از ۱۷ استان کشور در قالب بیش از ۲۰۰۰ کاروان به مشهد الرضا مشرف شدند.

سید جواد حسینی می‌افزاید: برآوردمان این است که امسال بالغ بر۵ میلیون نفر زائر پیاده در این ایام داشته باشیم.

وی خاطرنشان می‌کند: تمام تلاشمان بر این است که مسیر زائران پیاده از قدمگاه تا مشهد باشد و کیفیت خدماترسانی را افزایش دهیم.

تلاش‌ها ادامه دارد

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) نیز در گفتوگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سؤال که امسال برای زائران و مشتاقان امام مهربانی‌ها چه تمهیداتی در جهت رفاه و امنیت زائران دارد؛ توضیح می‌دهد: ما ۶ محور ورودی به مشهد داریم که دو محور نیشابور و قوچان بیشتر از سایر محورها، جمعیت زائران پیاده را دارد. در محور نیشابور کنار گذر زائران پیاده را استانداری با کمک راه و شهرسازی آماده کرد که از ملکآباد این کار انجام شده و طرف دیگر آن نیز تسطیح شده است تا زائران بتوانند، حرکت کنند و تلاشهایی نیز در جهت آماده شدن این جاده شده است تا بتوانند آن را آماده کنند تا به کنار گذر متصل شود.

حسین رضایی ادامه می‌دهد: همچنین در محور قوچان، جاده آن آماده شده است که در مکان‌هایی که امکانش بوده، پنلگذاری نیز انجام شده است و اقدامات لازم در حال انجام شدن است تا برای دهه آخر صفر این جاده‌ها آماده شود.

وی اظهار داشت:در جاده فریمان هم حاشیه جاده که حضور زائران پیاده را داریم، راه سازی آن را تسطیح می‌کند تا زائران بتوانند از کنار گذر جاده حرکت کنند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) بیشترین بحث در بودجه زیارت را برای استاندارد سازی کنار گذرها عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر بخواهیم در قالب اعتبارات بمانیم خیلی معطل می‌مانیم اگرچه تلاش‌های استانداری در حال انجام است تا کارهای زیر ساختی انجام شود، اما در این راستا نیاز به بودجه ملی است و حتماً زحمات زیادی در این سال‌ها کشیده است تا زیر ساخت‌های بهداشتی، امنیت، خدمات رفاهی انجام شود.

بودجه زیارت نرسید

گرچه بخش زیادی از اعتبارات احداث جاده زیارت از محل بودجه زیارت تأمین می‌شود، اما رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص بودجه زیارت امسال می‌گوید: برای سال جاری ردیف اعتباری معادل ۱۵ میلیارد تومان برای موضوع زیارت در شهرهای مشهد، قم و شیراز در نظر گرقته شده است و ابلاغ سهم مشهد از این اعتبار و نیز افزایش آن را درخواست و پیگیری کرده است، اما تاکنون این ابلاغ انجام نشده است.

جمشیدی تأکید می‌کند: هرچند این بودجه هنوز ابلاغ نشده، اما موضوعات و برنامه‌های مرتبط با بحث زیارت در خراسان رضوی از محل منابع داخلی دنبال می‌شود و بحث زیارت مغفول نمانده است. هرچند انتظار این است که اعتبار ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.