کشورهای اروپایی آماده موج جدید مهاجرت پناهندگان افغان از ایران باشند.

موج جدید مهاجرت پناهندگان افغان از ایران به کشورهای اروپایی

به گزارش قدس آنلاین، استاندار خراسان رضوی در دیدارکمیسر عالی سازمان ملل متحد در امورموج جدید مهاجرت پناهندگان افغان از ایران به کشورهای اروپایی پناهندگان سازمان ملل گفت : شرایط جدیدی اقتصادی کشور، موجی جدید از مهاجرت اتباع و پناهجویان افغانی به سمت کشورهای غربی ایجاد می کنند که کمیساریا باید برای پذیرش این جمعیت و جلوگیری از فجایع انسانی در مسیر مهاجرت آنان تدبیر کند.

علیرضا رشیدیان در جریان سفر فیلیپ گرندی به ایران و مشهد در دیدار وی افزود : تمام تلاش ما آن است که شرایط مناسبی برای پناهجویان بویژه افغان ها فراهم کنیم اما بهترین شرایط برای هر پناهجو بازگشت به موطن خود با حفظ امنیت و آرامش است.

 وی تصریح کرد : باید تلاش و تمرکز کمیساریای ملل متحد و کشورهای مختلف ایجاد شرایط امن و پایدار برای بازگشت پناهجویان به کشورشان باشد و این جز در سایه کمک همه کشورها میسر نمی شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سال های سال است که کشور ما و خراسان رضوی به خاطر شرایط جنگ و نا امنی در افغانستان میزبان جمعیت قابل توجهی از مهاجران افغانی است چنانکه امروز ۳۲۰ هزار پناهجوی این کشور در این استان زندگی می کنند و حدود ۸۰ هزار دانش آموز آنان در مدارس و ۶ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های ما تحصیل می کنند.

به گفته وی، همچنین ۴۰ هزار نفر از این پناهندگان هم اکنون با پروانه کار قانونی، شاغل هستند و بخشی هم بدون پروانه کار می کنند و جمعیت زیادی از آنان در ایران ازدواج کرده اند.

وی تصریح کرد: در این میان شرایط جدیدی که در حوزه تحریم های آمریکا بر اقتصاد کشورتحمیل شده، موجب شده تا زندگی برای بسیاری از پناهجویان در داخل ایران اقتصادی نباشد.

وی تصریح کرد : برای میزبانی پناهندگان موجود نیازمند کمک های بیشتر کشورهای مختلف هستیم.

وی همچنین با اشاره به پدیده جدید ورود غیرقانونی کودکان افغان به صورت غیر قانونی به ایران و ابراز نگرانی نسبت به این موضوع هم گفت : باید کمیساریا نسبت به ایجاد شرایطی برای حمایت این کودکان در خانواده هایشان درون افغانستان اقدام موثری انجام دهد تا از این پدیده و مسائل و تبعات بعدی آن جلوگیری شود.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم در این دیدار گفت : تمرکز کاری ام بر موضوع پناهندگان افغانی در کشورهای مختلف است و دو سال قبل در همین سمت بازدیدی از این منطقه و کشورهای پناهنده پذیر و افغانستان داشتم و امروز هم بازدید مجددی دارم.

فیلیپ گراندی افزود : پیام اصلی این سفر آن است که بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسی، مهم حمایت خاص از کشورهای میزبان پناهجویان است.

وی ابراز امیدواری کرد : تغییرات سیاسی تاثیری بر روی ارزش ها و خدمات انسان دوستانه نداشته باشد.

وی افزود : برای حمایت از کشورهای میزبان بویژه جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنیم شاید در گذشته در زمینه جلب کمک های کشورهای حامی خیلی موفق نبوده باشیم اما اکنون تلاش می کنیم این حمایت ها محقق و افزوده شود.

منبع:صدا و سیما

انتهای خبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.