نایب رئیس کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی مشهد گفت: بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی از لحاظ حقوق و درآمد، بیمه و بهداشت و درمان و موضوعات رفاهی با مشکلات اساسی مواجه هستند اما متاسفانه مسئولان هیچ توجهی در این باره ندارند.

۱۰۰هزار بازنشسته کارگری در مشهد نیازمند حمایت هستند/ بیمه ها پول بازنشستگان خراسانی رانمی دهند

 رحمت الله پورموسی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین افزود: در حدود ۱۰۰هزار نفر بازنشسته کارگری در این شهر زندگی می کنند که با مجموع خانواده هایشان جمعیتی بالغ بر ۴۰۰هزار نفر می باشند  .

وی با بیان این نکته که دخل و خرج بازنشستگان با یکدیگر همخوانی ندارد، تصریح کرد:در حدود ۶۰ درصد از بازنشستگان کارگری از حداقل حقوق یعنی مبلغی در حدود یک میلیون و دویست هزار تومان برخوردار هستند و از طرفی   بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی که برخورداری از خدمات بهداشتی، درمانی، مراقبت های پزشکی  حق همگانی است بنابراین باید این خدمات برای سالمندان و بازنشستگان فراهم شود تا این افراد دغدغه کمتری برای زندگی داشته باشند.

پورموسی  با بیان اینکه هیچ نهاد و مسئولی آنچنان که باید و شاید به درخواست های بازنشستگان رسیدگی نمی کند و  تلاشی هم برای حل مشکل آنها نیز صورت نمی دهند، اظهار داشت: یکی از قشرهای مظلوم و ضعیف جامعه بازنشستگان هستند که این روزها با وجود بد وضعیت اقتصادی کمترین حقوق دریافتی را دارند و تا به امروز دولت برای بهتر شدن وضعیت زندگی‌شان کار خاصی انجام نداده است. از طرفی سفره بازنشستگان اگرچه ممکن است در طول زمان از لحاظ طولی افزایش پیدا کند اما کیفیت سفره آنها بدون تردید بسیار کاهش پیدا کرده است زیرا  اکنون آنها در دورانی از زندگی خود به سر می برند که بنا به دلایلی مثل تأمین هزینه ازدواج دختر، پسر و یا درگیری با بیماری های مختلف و نیز مشکلات جسمانی با محدودیت های مالی فراوانی رو به رو هستند و نیاز شدیدی به تأمین حداقل های مادی در زندگی دارند اما  با این حال تا کنون اقدام منسجم و مؤثری که بتواند آنها را از این مشکلات رها کند، برای آنها انجام نشده است.

وی با بیان این مطلب که بیشتر از ۸۰ درصد خانواده های بازنشستگان  سال های طولانی است که از محدوده سکونت خود خارج نشده  و طعم یک مسافرت را نچشیده اند، افزود: به موجب ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در طول یک سال چند بار هیئت وزیران می تواند حقوق  بازنشستگان را افزایش دهد از این رو با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی و فشارهای مضاعفی که برخانواده های بازنشستگان وارد می شود انتظار می رود دولت در حقوق بازنشستگان تجدید نظر نماید.

پور موسی با بیان این نکته که از مسئولان توقع همراهی برای حل مشکلات این قشر از جامعه که سی سال برای کشور زحمت کشیده اند، داریم،   ادامه داد: از طرفی  بازنشستگان با افزایش سن، با بیماری های متعددی همچون بیماری های دهان و دندان  باید دست و پنجه نرم کنند اما اغلب این بیماری ها تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند و بازنشستگان باید هزینه ای بابت بیمه مکمل درمان پرداخت کنند که متاسفانه پرداخت هزینه این بیماری ها نیز با تاخیرهای چند ماهه مواجه است و بازنشستگان در مراجعات مکرر خود اذعان دارند بااینکه مدارک پزشکی خود را چند ماه قبل تحویل داده اند اما هنوز پرداختی به انها صورت نگرفته است.

وی افزود: از طرفی میزان تسهیلات پرداختی به بازنشستگان به صورت بسیار محدود و مبالغ جزئی می باشد به طوری که یک بازنشسته اگر یک وام حداقلی مثلا پانصد هزارتومانی دریافت کند شاید تا سی سال آینده دیگر نمی تواند تسهیلاتی از سوی سازمان بازنشستگی دریافت نماید. به طوری که مثلا همین وام پنج میلیون تومانی که قرار است به بازنشستگان پرداخت شود از جمعیت سه میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر، فقط به ۱۲۰هزار نفر پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.