مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: نیازهای ارزی بازار و عملکرد صرافی‌ها رصد و تامین می‌شود.

 نیازهای ارزی بازار توسط بانک مرکزی رصد و تامین می‌شود

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مهدی کسرایی پور با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: درباره تامین ارز برای کالاهای مورد نیاز کشور، آخرین تصمیم این بوده است که کالاها به دو دسته اصلی تقسیم شوند و از دو اولویت برخوردارند، اولویت نخست، دارو و کالاهای اساسی و مواد اولیه است که با نرخ مصوب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا اردیبهشت سال بعد تامین می شود. بقیه کالاها و خدمات در بازار دوم در بستر سامانه"نیما" عرضه می شود که متوسط نرخ از زمان شکل گیری این بازار تاکنون، یورو ۹ هزار تومان و دلار حدود ۷ هزار و ۶۰۰ تا ۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود.

وی ادامه داد: امروز رکورد عرضه ارز در این بازار از سوی صادرکنندگان غیرنفتی شکسته شد و ۷۴ میلیون یورو با نرخ میانگین ۸ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد.

کسرایی پور افزود: بازار نیما با مشکلاتی مواجه شد و از ۱۶ مرداد ۹۷ که بسته جدید ارزی دولت اعلام و اجراء شد روند معاملات در سمت عرضه و تقاضا رشد خوبی داشت.

وی گفت: نیازهای واقعی ارزی توسط بانک مرکزی و سامانه "نیما" قابل تامین است و مشکلی وجود ندارد و روند معاملات رو به رشد بوده است.

کسرایی پور ادامه داد: در کنار آن، مصارف خدماتی ارزی داریم که محل تامین آن پیش بینی شده است و بانک‌ها می توانند برای این مصارف ارز بفروشند.

وی گفت: در بازار نقدی ارز، انگیزه های سفته بازی و احتیاطی و در کنار آن نیازهای ارزی واقعی مسافرتی و دانشجویی و درمانی وجود دارد که بانک مرکزی به بانک ها و صرافی ها اعلام کرد که راسا می توانند این نیازها را تامین کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.