دبیر انجمن صنفی خدمات هوایی خراسان‌رضوی گفت: ورود گردشگر نیاز به یک سری زیرساخت‌ها و اقداماتی است که توسط بخش‌های دیگر باید انجام شود

قیمت دلار مبنای خدمات هوایی است/طی چند ماه قیمت بلیت دوبرابر شد/زیرساختهای ورود گردشگر مهیا نیست

 قدس آنلاین- تکتم بهاردوست:آژانسهادر بخش تبلیغاتی ضعیف عمل کرده اند. حتی در کشورهایی که مقاصد جذب گردشگری هستند نیز تبلیغاتی انجام نشده است که این کار را باید دولت انجام دهد چراکه بخش خصوصی اولا توان این کار را ندارد و در ثانی اصلا اجازه این اقدامات به بخش خصوصی داده نمی‌شود و نمی‌تواند به آن ورود داشته باشد.

رونق یا عدم رونق آژانس‌های مسافرتی به درآمد، معیشت مردم و سیاست‌های اقتصادی دولت گره خورده است. در صورتی که دولت اقتصاد انقباضی را در پیش بگیرد بسیاری از سفرها از سبد مردم کم خواهد شد و در واقع بازار آژانس‌های مسافرتی را از رونق می‌اندازد.

 از طرفی زمانی‌که کشور اقتصاد انقباضی در پیش بگیرد و پروژه‌های کمتری اجرا شود پیمانکاران کمتری وارد کار می‌شوند و به همان نسبت سفرهای تجاری- نمایشگاهی نیز کاهش خواهد داشت که در روند کارکرد آژانس‌های هواپیمایی تاثیر مستقیم دارد.

 البته در این میان برخی سیاست‌های اقتصادی دولت گذشته که منجر به شکاف عمیق میان فقیر و غنی شد، چراغ آژانس‌های مسافرتی را با سفرها و تورهای خارجی خود روشن نگه داشتند. در همین حال افزایش نرخ ارز در برابر ریال و کاهش ارزش پول ملی منجر شد ایران به سفری ارزان‌قیمت برای مسافران خارجی تبدیل شود.

البته آژانس‌های مسافرتی داخلی کمتر نقشی در این زمینه دارند و عمده فعالیت‌های آژانس‌های داخلی برای تورهای داخلی و داخل به خارج است.

با نگاهی به تعداد آژانس‌های مسافرتی در مقابل تعداد هواپیماها و تعداد مسافران می‌توان تا حدودی حال و روز آژانس‌های مسافرتی را حس کرد. وقتی تعداد آژانس‌ها از میزان تقاضا بیشتر باشد، برای ایجاد توازن مجبور به کاهش سهم آژانس‌های دیگر و افزایش سهم آژانس‌های جدید هستند. همین مسئله رکود یا حتی تعطیلی برخی از این آژانس ها را در پی خواهد داشت.

 به این انگیزه با مجید فرقانی دبیر انجمن صنفی خدمات هوایی خراسان‌رضوی به گفتگو نشسته ایم :

قدس آنلاین: آیا با توجه به وضعیت پیش آمده معتقدید در زمینه تثبیت قیمت بلیت ها و پروازها کم کاری شده است؟

فرقانی:در تثبیت کم کاری نشده است ولی همه اینها یک مسکن است به خاطر این است نرخ خدمات شرکت های هواپیمایی طبق گفته دست اندرکاران و سازمان هواپیمایی کشوری بین ۵۰ تا ۶۰ درصد مبنای ارزی دارد یعنی هزینه هایشان ارزی است و زمانی که باید با ارز ازاد و بازار ثانویه خدمات بدهند مطمئنا برایشان گران تمام می شود.

این که بیایند نرخی را تعیین بکنند این به عنوان مسکن است و تا زمان کمی اجرایی است. اما به عنوان مثال بروید و مسیرهای مختلفی را از طریق فضای مجازی چک کنید ببیند آیا نرخ بلیت همان است که گفته می شود؟ نخیر! نرخ ها بالا است.

البته دلیل دیگر گرانی این است که الان در فصل افزایش تقاضا هستیم ممکن است اول پاییز که تقاضا کم می شود بخواهند تغییراتی را اعمال کنند که البته این تغییرات باید منطقی باشد یعنی به شکلی باشد که هزینه ها  را پوشش بدهد که اگر این اتفاق نیافتد باید یا پروازها را کنسل کنند یا فکر دیگری به حال این وضع نابسامان بکنند.

قدس آنلاین:  اگر ارز دولتی حذف بشود و به آژانس ها ارز مسافرتی اختصاص داده شود مشکل حل می‌شود؟

فرقانی:آژانس ها یک طرف قضیه هستند شرکت های هواپیمایی بخش دیگری. شرکت های هواپیمایی نقشی درخدمات ندارند و فقط آن را می فروشند این ارز اگر قرار است اختصاص داده شود هم باید به شرکت های هواپیمایی اختصاص داده شود هم به آژانس های مسافرتی. یا طبق رویه قدیم ارز مسافرتی بدهند. به هر حال یک شهروند ایرانی ممکن است یک بار سفر بکند و از این همه ثروت که در این کشور  هست بخواهد ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ یورو بگیرد که قطعا باید نصفش را هم خودش پرداخت کند.

به هر شکل اگر قرار است حذف بشود باید مکانیزم درستی تعریف شوداگر نه من بعید می دانم که نرخ ها پایین بیاید .

قدس آنلاین: به نظر شما آزاد سازی قیمت بلیت می تواند بخشی از این مشکل را حل کند؟

فرقانی:آزاد سازی که سه سال است انجام شده اما این افزایش نرخ ارز با آزاد سازی نرخ تناسبی ندارد چون مسافران هم قدرت خریدشان تا حدی است و کسی که درآمد ثابتی دارد امروز باید بلیت مثلا تهران مشهد را به دو برابر چند ماه قبل تهیه کنند.

قدس آنلاین: آیا تعداد آژانس های مسافرتی برای مشهد زیاد نیست و اکنون حذف تعداد از آنها از گردونه رقابت طبیعی می شود؟

فرقانی:حذف شدن یک آژانس مسافرتی مساوی است  با یکسری اتفاقات دیگر. اینها آمده اند و سرمایه گذاری کرده اند و یکسری افراد را استخدام کرده اند و کلی هزینه کرده اند اگر قرار باشد حذف بشوند تمام این هزینه ها وسرمایه هایی که صرف کرده اند ازبین می رود و عده ای هم بیکار می شوند پس می بینید که داستان به همین سادگی هم نیست. اما روند بازار به شکلی است که ممکن است عده ای از گردونه کار خارج شوند.

قدس آنلاین: چرا آژانس ها عموما بیشتر روی فروش بلیت هواپیما کار می کنند و فروش بلیت قطار و اتوبوس را در برنامه کاریشان ندارند؟

فرقانی: کار می کنند ، ما جداسازی نداشته ایم و این کار با توجه به تقاضایی که در بازار وجود داشته انجام میشود.

قدس آنلاین:چرا شرکت های هواپیمایی بجای اینکه روی بلیت تمرکز کنند روی تور گردی و گردشگری کار نمی کنند و تمرکزشان را روی ورود تورهای ایران گردی نمی گذارند؟

فرقانی:خب زمانی که نرخ ها متعادل بوده اینکه بخواهند این کار را انجام بدهند به صرفه است و تمرکزی روی مسیرهای داخلی نبوده است. البته در خصوص تورهای خارجی کشور ما تابع یکسری شرایط است شرایط سیاسی، تبلیغاتی و...که روی مسافر وردی تاثیر می گذارد.

اما برای مسافرانی که از کشورهای اطراف می آیند با توجه به کاهش ارزش پول ما تقاضایشان برای ورود به ایران زیاد تر شده است که البته عموما با کاروان دارهای خودشان سفر می کنند.

قدس آنلاین: الان  آژانس‌های هواپیمایی در مشهد به جای فعالیت در حوزه ورود مسافر به این شهر به صورت گروهی به خروج مسافر به صورت گروهی می‌پردازند؟

فرقانی: باید این را در نظر داشت که ورود گردشگر نیاز به یک سری زیرساخت‌ها و اقداماتی است که توسط بخش‌های دیگر باید انجام شود به عنوان مثال نیاز است که در یک سری از کشورهایی خارجی تبلیغاتی انجام شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد ما حتی در کشورهایی که مقاصد جذب گردشگری ما هستند نیز تبلیغاتی انجام نداده‌ایم که این کار را باید دولت انجام دهد چراکه بخش خصوصی اولا توان این کار را ندارد و در ثانی اصلا اجازه این اقدامات به بخش خصوصی داده نمی‌شود و نمی‌تواند به آن ورود داشته باشد.

قدس آنلاین:با توجه به سبک جدید زندگی مردم بخشی از مردم بلیت هایی را که نیاز دارند از طریق فضای مجازی تهیه می کنند چیزی حدود ۲ تا ۵ درصد. اینها چقدر به نابسامانی این بازار دامن زده اند؟

فرقانی: این درصد خیلی بیشتر از این حرفهاست. از طرفی ما که نمی توانیم با تکنولوژی مقابله بکنیم. اما این میان یکسری سوء استفاده ها توسط افراد سود جو شد که اطراف حرم و راه اهن فعالیت می کنند و نظارتی هم روی خدمات و نرخ های اینها وجود ندارد و همه کارش هم بایک لپ تاپ است که به اصطلاح خدمات ارائه می دهند و هیچ نظارتی هم روی سهمیه ای که قرار بود کمک حال باشد وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.