نایب رئیس صنف خیاطان و تولید کنندگان پوشاک مشهد گفت: به دلیل تولید این البسه و دپوی آن در انبارها، قبل از نوسانات ارزی اخیر، پیراهن ها با هزینه کمتری تولید شده اند و هرگونه افزایش قیمت در این زمینه تخلف محسوب خواهد شد.

افزایش قیمت پیراهن مشکی در آستانه محرم تخلف است/بازار امسال نسبت به سال گذشته راکد تر است

محسن مرادی عضو هیات مدیره و نایب رئیس صنف خیاطان و تولید کنندگان پوشاک مشهد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به حجم انبوه تولید پیراهن مشکی و ذخیره کردن آنها در انبار گفت: به دلیل تولید این البسه و دپوی آن در انبارها، قبل از نوسانات ارزی اخیر، پیراهن ها با هزینه کمتری تولید شده اند و هرگونه افزایش قیمت در این زمینه تخلف محسوب خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر حجم پیراهن مشکی های تولید شده بسیار زیاد و انبارهای مربوط به آنها پر است. پیش بینی های لازم را انجام داده ایم واز این بابت مشکلی نداریم. پوشاک موجود در انبار به قیمت قبل تهیه شده است. در نتیجه قیمت فروش آن تقریبا بدون تغییر و ثابت خواهد بود.

وی گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت مواد اولیه تولید پیراهن بخصوص نخ و پارجه گران شده است هزینه تولید آنها در تولیدات بعدی افزایش خواهد داشت و باطبع پیراهن هایی با دوخت جدید گرانتر خواهد بود.

وی اعلام کرد: اکنون قیمت پیراهن مشکی از ۱۵ هزار تومان تا ۱۶۰ هزارتومان است. این تفاوت قیمت به جنس پارچه و دوخت آن بستگی دارد. مردم در هنگام خرید دقت لازم را داشته باشند تا با مشکلی روبرو نشوند.

مرادی بیان داشت: به دلیل حجم انبوه ذخیره سازی لباس در انبارها، هیچ توجیه و بهانه ای برای گران فروختن پیراهن های تولید قبل وجود ندارد. فروشندگان باید در فروش لباس دقت لازم را داشته باشند و از بروز هرگونه تخلفی خودداری نمایند. شهروندان می توانند برای گزارش تخلف یا شکایت به شماره ۱۲۴ که مربوط به سازمان صنعت و معدن و تجارت است و یا شماره ۳۸۴۱۲۵۵۸ که شماره اتحادیه پوشاک است تماس بگیرند.

وی اظهار کرد: در پیراهن های مشکی که تولید آنها با پارچه خارجی صورت می گیرد، افزایش قیمت خواهیم داشت. چون قیمت دلار بسیار زیاد شده است و واردات آن گران تمام می شود. به عنوان مثال پارچه فاستونی افزایش قیمت زیاد دارد. علیرغم اینکه پارچه ای ایرانی محسوب می شود اما مواد اولیه اش وارداتی است.

عضو هیات مدیره صنف تولید کنندگان پوشاک مشهد بیان کرد: اخیرا برای پیراهن های مشکی، طرح دوخت خاص و مناسب ایام محرم و صفر در کارگروه تولید لباس در تهران آماده شده و به وزارت ارشاد ارائه گردیده است. این طرح کشوری است و در حال حاضر منتظر تایید و تصویب این طرح توسط وزارت ارشاد هستیم. امیدواریم به زودی شاهد تولید آن باشیم و این پیراهن ها به محرم و صفر امسال برسد. قیمت این پیراهن ها با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید، به احتمال بسیار زیاد افزایش خواهد یافت و گرانتر خواهد بود.

وی گفت: شرایط کنونی بازار پیراهن مشکی، سرد و راکد است. با توجه به اینکه حجاج خراسانی در حال بازگشت هستند و یکسری از همشهریان درگیر استقبال و مراسمات آنهایند و نیز اینکه امسال شرایط ناآرام اقتصادی را شاهدیم و مردم با وسواس بیشتری اقدام به خرید می کنند، هنوز بازار پوشاک به فعالیت و تکاپوی مورد نظر دست نیافته است. امسال شاهد استقبال خوبی از خرید پیراهن مشکی نیستیم و شور و هیجانی که هر ساله در آستانه محرم در بازار البسه مشکی رخ می داد، هنوز اتفاق نیفتاده است.بازار امسال نسبت به سال گذشته راکد تر است. امیدواریم در روزهای باقی مانده تا ماه محرم مراجعه مردم برای خرید پیراهن مشکی افزایش یابد.

وی اعلام داشت: اکنون برای تولیدی ها، دوخت البسه اصلا توجیهی ندارد و تولید بسیار پایین آمده و کم شده است. کارخانه های تولیدی فقط برای چرخیدن چرخشان اقدام به تولید می کنند و از تولید اضافی خودداری می کنند. تولید اضافه تر از میزان نیاز ممکن است باعث باقی ماندن پوشاک در انبار و عدم فروش آن بشود. این موضوع ممکن است به مرور زمان باعث تغییر طرح و مدل و باطبع تغییر ذائقه مشتری گردد و لباس تولید شده روی دست تولید کننده بماند و تولید کننده ضرر هنگفتی خواهد دید. به همین خاطر تولید کنندگان ریسک آنرا نمی پذیرند و تولید خود را تا یک سوم کاهش داده اند.

مرادی گفت: امروز واردات پیراهن از کشورهای مختلف از جمله چین و ترکیه دیگر به صرفه نیست. چون وارد کننده با قیمت بالای ارزی واردات را انجام می دهد و در نتیجه پوشاک را باید گرانتر عرضه نمایند. این احتمال وجود دارد که به دلیل قیمت بالا با اقبال خریداران مواجه نشود و جنس روی دست وارد کننده بماند. اکنون درصد فروش البسه بسیار پایین است و شاهد این هستیم که برخی از فروشگاه ها، پوشاک خود را حتی با ۵۰ درصد تخفیف به فروش می رسانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.