کرم الخزرجی گفت: دلیل تأخیر در تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق، دخالت ها و فشارهای آمریکاست. آمریکا می خواهد که حیدر العبادی مجددا نخست وزیر باشد چراکه طرح های آنها را اجرا می کند و به نفع آنها عمل می کند، ولی برای مردم عراق، شخص مناسبی نیست.

دخالت‌های آمریکا، علت اصلی تأخیر در تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق/تاثیر مستقیم تحریم‌های ایران بر عراق

«کرم الخزرجی» تحلیلگر مسائل عراق و منطقه در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین، در رابطه با روند سیاسی عراقی و تشکیل فراکسیون اکثریت گفت: اکنون همگی منتظر تصمیم دادگاه عالی عراق در مورد تعیین تکلیف فراکسیون اکثریت هستیم و تمام گروه ها باید براساس همان چیزی که هنگام انتخابات امضاء کرده بودند عمل کنند و هیج یک حق ندارد با دیگری ادغام شود؛ براین اساس باید منتظر باشیم تا دادگاه عالی تصمیم خود را اعلام کند.

کرم الخزجی افزود: به نظر من واقعیت این است که دادگاه عالی عراق تحت فشار ایالات متحده آمریکا قرار دارد، بنابراین ممکن است رأیی را صادر کند که آمریکا خواهان آن است و انتظار زیادی از آن نمی رود.

تحلیگر مسائل سیاسی عراق توضیح داد: چنانچه رأی دادگاه جانبدارانه باشد، همگی به ناچار باید براساس همان ائتلاف همیشگی شیعه یعنی ائتلاف ملی، با هم ائتلاف کنند که ممکن است به دنبال آن اسامی جدیدی برای پست نخست وزیری مطرح شود. «حیدر العبادی» از طرف آمریکا مورد تایید است ولی در عرصه داخلی محبوبیت ندارد و حتی اعضای حزبش نیز او را قبول ندارند، بنابراین ممکن است برخی فالح الفیاض را معرفی کنند و یا ائتلاف «دولت قانون» افرادی را پیشنهاد دهد. من شخصا در این مرحله دکتر «خلف عبدالصمد خلف» عضو ائتلاف دولت قانون را مناسب سمت نخست وزیری می دانم، به ویژه آنکه او نماینده مردم بصره است و می تواند اعتراضات آنها را آرام کند.

وی گفت: در مجموع من معتقد هستم که دلیل تأخیر در تشکیل فراکسیون اکثریت، دخالت ها و فشارهای آمریکاست. آمریکا می خواهد که حیدر العبادی مجددا نخست وزیر باشد چراکه طرح های آنها را اجرا می کند و به نفع آنها عمل می کند.، ولی برای مردم عراق، شخص مناسبی نیست.

الخزرجی در رابطه با موانعی که در تشکیل فراکسیون اکثریت وجود دارد گفت: در حال حاضر اختلافات میان کردها و اهل سنت نیست، بلکه اختلاف میان گروه های شیعی در مورد معرفی کاندید نخست وزیری است که این هم از دخالت های آمریکا و عربستان سعودی ناشی شده است و می بینیم که برخی گروه ها معرفی برخی از افراد را خط قرمز اعلام کرده اند و مخالف آنها هستند که این یک عیب است؛ من معتقدم آمریکا می خواهد که برادران شیعه به توافق با یکدیگر نرسند و از این رو حل مسئله اکنون به دست دادگاه عالی است.

این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با سیاست خارجی عراق در مرحله کنونی و در سایه تحولات منطقه نیز گفت: طبعا اختلافات میان آمریکا و ایران و تحریم هایی که واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است بر شرایط عراق نیز تاثیر مستقیم دارد. ایران می خواهد که در عراق بر آمریکا فشار وارد کند تا امتیازاتی را بدهد و همه می دانند که نفوذ ایران در عراق بسیار بالاست و بیش از هر کشوری حضور دارد، در نتیجه دولت آتی، اگر مطابق خواسته ایران تشکیل شود، می تواند برگ برنده ای برای ایران باشد تا با تحریم های آمریکا مقابله کند. در واقع آمریکا می خواهد نقش ایران در عراق را مهار کند و برهمین اساس در روند سیاسی عراق دخالت می کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.