وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

نگاهی به اخبار وزارت علوم برای دانشجویان در هفته ای که گذشت

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، حوزه وزارت علوم این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

اجاره بهای خوابگاه ها گران می‌شود/ دانشگاه‌ها برای خرید کالا، خودسرانه سراغ بخش خصوصی نروند/ شوراهای صنفی اجازه ورود به مسائل آموزشی را ندارند

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت:با توجه به پرداخت نشدن یارانه‌ دانشجویان و وضعیت اقتصادی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دولت موظف هستند علاوه بر اختیارات قبل، تسهیلاتی مجزا در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند.

وی در خصوص تأمین مواد غذایی در آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان گفت: صندوق سازمان امور دانشجویان از نظر فنی بحث تامین مواد غذایی دانشجویان را دنبال می‌کند و می‌کوشیم تا  برنامه‌ها را اجرایی کنیم و همچنین تلاش داریم با این کار منابع مالی را به سمت اهداف اصلی هدایت کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: می‌خواهیم با استفاده از کمک سازمان اموال تملیکی، تجهیزات خوابگاهی را تهیه و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: اصرار وزارت علوم برای ارتقای خوابگاه های رتبه سه و چهار است به همین جهت می‌کوشیم تعمیرات و نگهداری از این خوابگاه‌ها به صورتی باشد که به رتبه‌های پایین‌تر سقوط نکنند به همین جهت در تلاشیم در سال تحصیلی آینده خوابگاهی با رتبه پایین تراز  یک و دو نداشته باشیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: ما از دانشگاه‌ها می‌خواهیم برای خرید کالاهای اساسی خودسرانه به سمت بخش خصوصی و یا پیمانکار نروند زیرا با این شرایط هزینه‌ها بالا می‎رود و حتی باید مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت کند.

وی یادآوری کرد: حداکثر افزایش اجاره بها خوابگاه‌ها در سال جاری میان 7 تا 10 درصد تعیین شده است.

افزایش ۱۵ درصدی شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در سال تحصیلی جدید

علی آهون منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: طبق دستورالعمل وزارت علوم دانشگاه های غیرانتفاعی مجاز هستند شهریه خود را با تصویب هیئت امنا، به هر مقدار افزایش داده و اجرایی کنند.

وی ادامه داد: با توجه به فضای رقابتی موجود و به منظور جلوگیری از غیر همگن شدن افزایش شهریه، اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی تصمیم گرفت، حداقل ۱۰تا ۱۵ درصد به شهریه های سال تحصیلی ۹۸-۹۷ افزوده شود.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی اضافه کرد: بنابراین شهریه ثابت و متغیر دانشگاه‌های غیرانتفاعی ۱۰ الی ۱۵ درصد نسبت به سال تحصیلی گذشته افزایش میابد.

بانک مرکزی هنوز درباره نرخ رسمی ارز دانشجویی پاسخی نداده است/ گزارشی از انصراف دانشجویان افغانستانی نداشتیم

منصور غلامی در خصوص آخرین وضعیت ارز دانشجویی گفت: در حال حاضر با بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز دانشجویی 6 ماهه اول سال به توافق رسیده‌ایم پس دانشجویانی که قانونا به آنها ارز تعلق می‌گیرد می‌توانند ارز خود را با  اطلاع رسانی سازمان امور دانشجویان دریافت کنند.

وی افزود: این دانشجویان در سامانه ثبت نام کرده‌اند که برخی از آنها ارز خود را دریافت کرده‌اند و برخی دیگر هم در حال دریافت ارز خود هستند.

وزیر علوم ادامه داد: با توجه به تغییراتی که نرخ ارز به وجود آمده از بانک مرکزی تقاضا کرده‌ایم که در 6 ماهه دوم نیز همانند 6 ماهه اول ما را حمایت کنند، هنوز از سوی بانک مرکزی در مورد نرخ رسمی ارز که قرار است به دانشجویان تخصیص پیدا کند پاسخی داده نشده و اصرار ما این است که ارز دانشجویی را میان مجموعه‌های ضروری کشور در نظر گرفته و امیدواریم این کارصورت گیرد.

وی گفت: ناگزیریم مصوبات بانکی را اجرا کنیم که این برای بخش‌های دولتی بار اضافه و برای بخش‌های خصوصی که اشخاص در آن مسئول هزینه نیز بار اضافی ایجاد می‌کند به همین دلیل امیدواریم بانک مرکزی پیشنهاد ما را قبول کند.

ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به ساماندهی سهمیه کنکور سراسری

منصور کبگانیان دبیر شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: دستور اول جلسه درباره رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد حوزه علم و فناوری بود و در همین راستا کمیسیون‌های مختلفی مأموریت پیگیری این رهنمودها را به عهده گرفته‌اند.

وی درباره ساماندهی سهمیه‌های دانشگاه‌ها بیان کرد: سازماندهی کردن سهمیه‌های پذیرش در آزمون سراسری دانشگاه‌ها هم یکی دیگر از مباحث جلسه امروز بود زیرا تنوع آنها سبب بروز ناهماهنگی‌هایی شده است.

دبیر شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه کارگروهی در نقشه جامع علمی کشور به وجود آمده است، گفت: از چند ماه پیش با محوریت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همراه وزیر علوم و بهداشت و کمیسیون‌های آموزش و پزشکی مجلس بررسی رفع این موضوع مورد بحث قرار گرفت که در این کارگروه چالش‌های آن حل می‌شوند.

وی با اشاره به پذیرش دانشگاه‌ها گفت: رتبه‌های متفاوت در سال‌های گذشته و با فاصله زیاد در دانشگاه‌ها قبول شده‌اند که این موضوع ناشی از سهمیه‌ها بوده است.

کبگانیان با بیان اینکه 2 وزیر  در این مورد به مجلس نامه نوشته‌اند، ‌گفت: وزیر بهداشت و علوم در نامه‌هایی که به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته‌اند درباره وضعیت سهمیه‌ها صحبت کرده‌اند.

کشور بدون پیشرفت علمی محکوم به فناست/ بیش از ۲۰۰ دانشمند ایرانی جز دانشمندان برتر جهان هستند/ ۱۱۵ پتنت ثبت کرده ایم

مخبر دزفولی گفت: چند سال قبل یک مرکز علم سنجی غربی گزارشی از پیشرفت‌های علمی در چند کشور جهان را ارائه داد و می‌دانید که این مراکز وظیفه دارند با بی طرفی وضعیت علمی جهان را بسنجند و آینده این حوزه را پیش بینی و برآورد کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در رصد این مرکز علم سنجی که با نگاه به منطقه غرب آسیا و سه جنگ صورت گرفته در این منطقه یعنی دفاع مقدس، بیرون کردن عراق از کویت و حمله آمریکا به عراق انجام شده است، بر این نکته تأکید شده که تنها کشوری که از این سه جنگ سربلند خارج شد، ایران بود.

 مخبر دزفولی ادامه داد: در این گزارش تحولات و پیشرفت‌های علمی کشور در همه زمینه‌ها مانند نانو، هوافضا، پزشکی، سلول‌های بنیادین، حوزه فنی و مهندسی و غیره مورد اشاره قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در حوزه سلول‌های بنیادی جزء 10 کشور اول جهان هستیم و در استفاده از این سلول‌ها برای درمان بیماری‌ها گام‌های مؤثری برداشته شده است و اگر به طور خلاصه بخواهم اهمیت این بخش را تشریح کنم باید بگویم کارکرد بخش سلول‌های بنیادین در اصل ترمیم آسیب‌های بدنی و به نوعی ساخت اعضای یدکی بدن است.

 مخبر دزفولی ادامه داد: در جای جای سند موسوم به ۲۰۳۰ یک دیکتاتوری علمی و حاکمیت نامشروع نظام سلطه بر روند علم و فناوری جهان مشهود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در چهارمین دهه انقلاب اسلامی کشور ما توانسته است با تمدن غرب، که دارای چهار قرن تجربه علم و فناوری است، رقابت کند.

کاهش اعزام دانشجویان به عتبات/ با افزایش وام عتبات موافقت شده است

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص آخرین وضعیت نوزدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات گفت: در این دوره تاکنون 32 کاروان دانشجویی به عتبات اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل افزایش هزینه‌های عتبات در این هفته با کاهش اعزام‌ها رو به رو بودیم اما شرایط  از اول محرم دوباره به حالت طبیعی بازمی‌گردد و افزایش  می‌یابد.حجت الاسلام والمسلمین فقیهی در خصوص افزایش وام عتبات دانشجویی با توجه به بالا بودن هزینه عتبات گفت: نامه‌ای به بانک مربوطه ارسال و درخواست کردیم که وام عتبات دانشجویی به سه میلیون تومان افزایش پیدا کند که در حال حاضر بانک با این درخواست موافقت کرده، اما هنوز بخش نامه به دانشگاه‌ها ابلاغ نشده است.

اجرای طرح دادگاه مجازی برای دانشجویان حقوق/ دوره های کاردانی دانشگاه آزاد مهارت محور باشند

محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بر تحقق شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» تأکید ویژه‌ای کرد و گفت: این شعار باید سرلوحه فعالیت‌های واحدهای دانشگاهی قرار بگیرد و دوره‌های کاردانی کار محور باشد، چرا که اغلب افراد با مدرک فوق دیپلم، داشتن یک تخصص و مهارت و شغل را به داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد و نداشتن شغل ترجیح می­ دهند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از اینکه متأسفانه برخی از دانشجویان حقوق پس از فارغ التحصیلی توانایی نوشتن یک لایحه را ندارند، ادامه داد: این طرح در صورت تصویب با مشارکت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابتدا در استان تهران و سپس در سایر استان‌ها به منظور افزایش مهارت دانشجویان انجام می‌شود.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: دانشجویان ترم‌های آخر تحصیل می‌توانند در طرح دادگاه مجازی که زیر نظر اساتید مجرب برگزار می‌شود، شرکت کنند.

طهرانچی با بیان اینکه روسای واحدهای دانشگاهی باید دانشجویان را در اجرای برنامه‌های دانشگاه دخیل کنند، گفت: دانشجویان مثبت و با انگیزه را درگیر اتفاقات خوب دانشگاه کنید و از توان، خلاقیت و انرژی آنان برای انجام فعالیت‌های خود بهره ببرید.

ضرورت توجه به شاخص‌های کیفی دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان خارجی/ممنوعیت پذیرش دانشجو در دستگاه‌های اجرایی

منصور غلامی  وزیر علوم اظهار داشت: با توجه به حساسیت ها، نظارت و ارزیابی در همه برنامه‌های در حال اجرا در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در جهت ارتقای کیفیت بسیار مهم است.

وزیر علوم گفت: مجموعه آموزش عالی کشور باید جایگاه خود را در سطح منطقه و جهان حفظ کند و در این خصوص و برای ارتقای استانداردهای موجود در دانشگاه‌ها به نتایج ارزیابی هیئت‌های نظارت و ارزیابی استانی احتیاج داریم و در ستاد وزارت، برنامه ریزی‌ها و تصمیم گیری‌ها برگرفته از نتایج حاصل از گزارش‌های هیئت‌های نظارت استانی است.

وی افزود: باید حضور موثر خود در حوزه آموزش عالی در سطح بین المللی را حفظ کنیم و پذیرش دانشجویان خارجی را به تعدادی که در قانون برنامه ششم مشخص شده است برسانیم، البته در کنار دانشجویان بورسیه، دانشجویان شهریه پرداز هم باید پذیرش شوند.

غلامی در خصوص بحث ساماندهی زیر نظام‌های آموزش عالی گفت: ممنوعیت پذیرش دانشجو در موسسات وابسته و دستگاه‌های اجرایی، منع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده ها، ساماندهی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی، پیام نور و فنی و حرفه‌ای از جمله این موارد بوده است.

وزیر علوم در پایان خطاب به اعضای هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: شما در نظارت و ارزیابی‌ها مامور به نتیجه نیستند، وظایف تان را به نحو احسن انجام دهید و مایوس نشوید و ما در زمان لازم از نتیجه کار شما بهره می‌گیریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.