بوی نامطبوع و زننده قیر که از کارخانه‌های ایزوگام و آسفالت به سمت شهرک مهرگان می‌آید، درد بی‌درمان اهالی آنجا شده است.

مزاحم نامریی ساکنان شهرک مهرگان

این درد که انگار بلایی است که هر روز از آسمان بر سر ساکنان این شهرک می‌بارد، با وجود همه این پیگیری‌ها هنوز هم با ساکنان مهرگان با بی‌مهری رفتار می‌کند.

شدت بوی متصاعد شده از کارخانه‌های ایزوگام اغلب اوقات این‌قدر زیاد است که اهالی مهرگان همیشه فکر می‌کنند کنار دستشان یکی دارد ایزوگام‌کاری می‌کند.

آن‌ها که از باز کردن پنجره برای استفاده از هوای آزاد و روشن کردن کولر به دلیل بوی نامطبوع محروم مانده‌اند، سال‌هاست این داستان را برای مسئولان تعریف می‌کنند، اما گویی این قصه هزار و یک شبی است که پایان ندارد.

اما از سوی دیگر نه مالکان کارخانه‌ها زیربار تعطیلی و یا انتقال مجموعه‌شان به جایی دورتر می‌روند، نه خودشان راه فراری دارند تا در این هوا نفس نکشند.

متولیان رسیدگی به این معضل هم فقط از دور مشغول تماشا هستند و معلوم نیست چه‌موقع می‌خواهند به نامه‌های متعدد شهروندان مهرگان ترتیب اثر بدهند.

 بخشیدن عطای هوای آزاد به لقای آن

یکی از ساکنان فاز دوم شهرک مهرگان در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: در بدو ورود به این شهرک اولین چیزی که به استقبال ما می‌آید، بوی قیر و ایزوگام است و هرچه به فاز۲ نزدیک‌تر می‌شویم، این بو بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی اوقات تنفس در این هوا با بوی نامطبوع دیگر غیرقابل تحمل می‌شود، می‌افزاید: اهالی فاز دوم مهرگان شب‌ها چاره‌ای جز بخشیدن عطای هوای آزاد به لقایش را ندارند.

یکی دیگر از اهالی این شهرک هم که برای رفع بوی نامطبوع کارخانه‌های آسفالت و ایزوگام سال‌هاست پیگیری کرده، می‌گوید: مردم انگار بر خلاف دیگر مشکلات شهرک که کم‌کم برایشان در حال عادی‌شدن است، پس از این همه مدت هنوز به این بوی قیر و ایزوگام عادت نکرده‌اند.

او با اشاره به مشکلاتی که این هوای آلوده برای اهالی مهرگان به وجود آورده، می‌گوید: مهرگان نسبت به بقیه نقاط دیگر شهر ارتفاع بالاتری دارد، اما به جای اینکه هوایش تمیزتر باشد، بوی نامطبوع اهالی را خفه کرده است.

به گفته وی روزهایی که در مشهد آلودگی هوا در مرز هشدار قرار دارد، ما کاملاً متوجه می‌شویم که هوای مهرگان تمیز است، اما چه فایده چون بوی این کارخانه‌ها امانمان را بریده‌اند.

وی با بیان اینکه یک مدتی خبری از این بوی نامطبوع نبود، اظهار می‌دارد: فکر می‌کردیم که کارخانه‌ها را تعطیل کرده‌اند، اما حالا حتماً باز دوباره خط تولیدشان را راه انداخته‌اند.

وی با انتقاد از تعلل دستگاه‌های مسئول مانند محیط‌ زیست، می‌افزاید: این در حالی است که مانده‌ایم در کجای دنیا دیده‌اید که کنار دست این همه واحد مسکونی بیایند و کارخانه ایزوگام بسازند؟

 اعلام آمادگی دادستانی برای برخورد با جرم

گزارشگر ما برای پاسخ به این انتقادها به سراغ معاون دادستان مشهد می‌رود.

بخشی محبی در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: بنا به مشکلاتی که کارخانه‌های ایزوگام و آسفالت‌سازی جاده کلات برای اهالی مناطق همجوار ایجاد کرده‌اند، در اردیبهشت امسال بازدیدی با حضور مسئولان اداره کل محیط زیست و مدیران انجمن صنفی عایقکاران رطوبتی انجام شد که اتخاذ یکسری مصوبات رهاورد آن بود.

وی با بیان اینکه همه واحدهای تولیدکننده آسفالت و ایزوگام سازی این منطقه موظف شدند تا اول تیرماه گذشته نسبت به رفع نواقص سیستم فیلتراسیون واحدهای خود اقدام کنند، می‌افزاید: طبق قانون در صورتی که منابع آلاینده نسبت به این دستورعمل اقدام نکرده باشند، اداره کل محیط زیست استان می‌تواند نسبت به تعطیلی این واحد اقدام کند.

به گفته وی از آنجا که اعلام این تخلف نیز جرم محسوب می‌شود، بنابراین دادستانی مشهد نیز آمادگی لازم برای برخورد با این جرم را دارد.

معاون دادستان مشهد در پیشگیری از وقوع جرم با تأکید بر تصویب ارائه فرم خوداظهاری واحدهای تولید کننده آسفالت و ایزوگام به اداره کل محیط زیست استان می‌گوید: در صورتی که واحدهای مذکور از ارائه این خوداظهاری امتناع کنند، اداره کل محیط زیست استان می‌تواند این تخلف را برای رسیدگی به نواحی مختلف به دادسرای مشهد ارجاع دهد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.