سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: گردش مالی سوغات در خراسان رضوی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان است که می‌تواند بخش عمده‌ای از آن به حوزه محصولات هنری اختصاص یابد.

گردش مالی سوغات در خراسان رضوی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان

به گزارش قدس آنلاین، سید جواد حسینی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مشترک فرهنگی شهرستان‌های استان خراسان رضوی اظهار داشت: در استان، مردم با زبان و گویش مختلف، آداب و سنن متفاوت و گرایش‌های دینی گوناگونی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری هفته‌های فرهنگی هویت فرهنگی، انسجام فرهنگی و تکامل فرهنگی است، گفت: خراسان رضوی دارای تنوع فرهنگی زیادی از حیث زبانی، قومی، دینی و جغرافیایی است.

حسینی اضافه کرد: ۸۴۰ کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان داریم که بخش عمده ای از مردم استان در نقاط مرزی و با فرهنگ خاص خود زندگی می‌کنند بنابراین این تنوع فرهنگی گسترده موجب خرده فرهنگ‌های مختلفی در خراسان رضوی شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: ضرورت دارد که  این خرده فرهنگی‌های غنی و تحول‌ساز مناطق شناخته شوند و هویت یابند و به نسل جدید و حتی نسل‌های قدیمی‌تر معرفی شوند.

وی افزود: جریان هفته‌های فرهنگی این  هویت فرهنگی را نمایان می‌سازد و وفاق و اتحاد فرهنگی یکی از مولفه‌های مهمی است که در هر جامعه برای قدرت بخشی و اقتدار آن لازم است.

حسینی خاطرنشان کرد: باید بعد از هویت بخشی فرهنگی به انسجام فرهنگی بیاندشیم و وفاق و اتحاد و اتصال فرهنگ را هدف گذاری کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، ایجاد نشاط عمومی و امیدآفرینی را از دیگر اهداف برگزاری هفته‌های فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: هر جامعه‌ای به نشاط عمومی به عنوان یک بستر مهم رشد و توسعه نیازمند است و از این حیث می‌توان جوامع را به جامعه سوگ با نشاط تقسیم کرد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگی شهرستان‌ها در ایجاد نشاط عمومی و تحرک و پویایی جامعه می‌تواند نقش آفرینی کند، گفت: جامعه‌ای با نشاط است که انرژی‌های مردم را برای رشد و تکامل و پیشرفت آزاد می‌کند که به ویژه  اینکه این نشاط جمعی با ارائه فعالیت‌های سنتی و موسیقی‌ها، نمایش‌ها و هنرهای محلی سرشار خراسان همراه بود و و مردم زیادی را به خود مجذوب و اوقات فراغت آن ها را به نیکویی پر کرد. حسینی اضافه کرد: تکامل و ارتقا فرهنگی یکی از اولویت‌های هفتگانه تعیین شده برای سال جاری است و شناخت و هویت بخشی به فرهنگ و سپس انسجام و اتحاد فرهنگی در جریان شناخت و مبادله فرهنگی محقق می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.