کوچه‌های قدیمی این محله هنوز نشانی پستی نداردبراساس منطق، وقتی صحبت از سابقه زیاد وقدمت ایجاد یک منطقه مسکونی می‌شود، توقع این است که باید از بسیاری مزایا برخوردار باشد یا حداقل نیازهای اولیه ساکنانش برآورده شود.

کوچه‌های قدیمی این محله هنوز نشانی پستی ندارد

با این وصف هنوزهم می‌شود، مناطقی را پیدا کرد که هرچند سابقه شکل گیری شان به چند دهه قبل برمی‌گردد، اما هنوز ابتدایی‌ترین نیازهای اهالی برطرف نشده وبه منطقه‌ای روستایی در گوشه‌ای از شهر می‌مانند.

 اسماعیل‌آباد۴۰ سال پیش

بی‌تردید بسیاری از مشهدی‌ها نام اسماعیل‌آباد را شنیده‌اند چراکه یکی از محلات قدیمی والبته حاشیه‌ای شهر مشهد بوده که حالا دیوار به دیوار مجتمع‌های تجاری شرکت سپاد است.

یکی از ساکنان قدیمی این منطقه می‌گوید: اوایل دهه ۶۰ زمینی را در این منطقه خریداری کردم. آن زمان خبری از شرکت سپاد نبود و از میان زمین‌های کشاورزی راهی به کلاته بقعه شهرک قدس فعلی وجود داشت. بعدها شرکت سپاد زمین‌های منطقه را خرید و منطقه آباد شد، اما اسماعیل‌آباد همچنان مانند ۴۰ سال پیش مانده است.

 کوچه‌های بی‌نام و نشانی

یکی از اهالی جوان منطقه می‌گوید: سال‌هاست که اینجا خدمات گازرسانی و برق رسانی ارائه شده، ولی هنوز کوچه‌های اینجا نامی ندارند و خبری از پلاک املاک نیست و برای نشانی دادن باید مانند ۱۰۰سال پیش کروکی بکشیم.

زن جوانی به فاضلابِ رها شده در کوچه خاکی اشاره می‌کند و می‌گوید: بهداشت منطقه به دلیل همین پساب خانه‌ها که راهی کوچه می‌شود، تهدید جدی ساکنان است و خانواده هایی که بچه کوچک دارند از ترس سالک همیشه نگرانند.

او می‌گوید:این بخش از منطقه (قسمت جنوبی اسماعیل‌آباد) از بسیاری خدمات محروم است. خانه بهداشت نداریم و بتازگی ساختمانی ساخته شده (که گویا خیران کمک کرده‌اند) و قرار است خدمات بهداشتی ارائه بدهد.

 تفریحات نامعمول کودکان

در زمان گذر از کوچه‌های خاکی چند بار با صحنه‌ای روبه‌رو شدیم که تعدادی بچه، سگی را دوره کرده بودند یا طنابی را در دست داشتند که به گردن سگی بسته شده بود؛ گویا سرگرمی دیگری غیر از این ندارند.

یکی از اهالی در پاسخ به سؤالی در این باره می‌گوید: اینجا خبری از فضای سبز یا پارک نیست تا بچه‌ها را ببریم و کودکان باید در میان کوچه خاکی که فاضلاب خانه‌ها هم از میان آن می‌گذرد به هر شکل ممکن وقت بگذرانند که بازی با سگ‌ها هم یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های آن‌هاست.

وی می‌افزاید: هرچند مدتی است وضعیت منطقه به لحاظ نبود معتادان بهتر شده ودیگر پاتوق معتادان بی‌خانمان نیست، ولی هنوز هم اطراف خانه‌ها سرنگ‌های زیادی را می‌شود پیدا کرد که خطرات بسیاری برای کودکان دارد.

 دوری مدرسه

مرد جوانی با گلایه از نبود مدرسه در محدوده محل سکونت خود می‌گوید: با آغاز به کارمدارس، دغدغه خانواده‌هایی که بچه مدرسه‌ای دارند هم شروع می‌شود چون مجبورند کودکشان را تا محله بالاتر ببرند و تصور کنید کودک کلاس اول تا سوم یا چهارم ابتدایی با چه خطراتی رو به روست تا از مسیر پرتردد خودروها که بسیار باریک است، رفت و آمد کند تا به مدرسه برود. به همین دلیل اکثر والدین خودشان هم همراه کودکشان می‌روند.

وی درخصوص وضعیت خراب کوچه‌ها هم می‌گوید: بارها از شهرداری درخواست کرده‌ایم تا نسبت به آسفالت این کوچه‌ها اقدام کند حتی اعلام کرده‌ایم که بخش بیشتر هزینه آسفالت را پرداخت می‌کنیم، ولی تا کنون اقدامی صورت نداده‌اند.

 پاسخ به برخی پرسش ها

با گذری در منطقه معلوم می‌شود، اکثر کوچه‌ها آسفالت شده و تنها چند کوچه در ابتدای اسماعیل‌آباد (جنوب اسماعیل‌آباد) خاکی است و خانه‌های همین بخش فاقد پلاک هستند. بنابراین به منظور بررسی علت این امر با مدیر روابط‌ عمومی شهرداری منطقه ۲ تماس گرفتیم و موضوع را با وی درمیان گذاشتیم.

ناصری پس از مراجعه به سوابق اقدام‌های صورت گرفته در این محدوده می‌گوید: براساس گزارش‌های موجود ۳۰ هزار مترمربع از معابر منطقه آسفالت شده است و هر بخش از محله که منع قانونی در ارائه خدمات نداشته از خدمات شهرداری بهره‌مند شده است.

وی می‌افزاید: کوچه‌های مورد اشاره به دلیل آنکه در بستر کال ایجاد شده‌اند و قرار است در این محدوده طرح مصوب شهرسازی ویژه‌ای اجرا شود در حال حاضر امکان ارائه خدمات وجود ندارد و پس از انجام تغییرات تعریف شده در طرح خدمات ارائه خواهد شد.

وی درخصوص عدم پلاک‌گذاری تعدادی از منازل هم به همین موضوع استناد کرده و اظهارمی‌دارد: علاوه بر ساخت و ساز در بستر کال مسئله ساخت و سازهای غیرمجاز یا منازل فاقد پایان کار هم مطرح است چراکه براساس ضوابط امکان پلاک‌گذاری ساختمان‌های فاقد پایان کار وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: با این حال خدمات دیگر از قبیل جمع‌آوری زباله و جاروکشی معابر در تمام منطقه انجام می‌شود و نظارت‌ها به منظور جلوگیری از ادامه ساخت وسازهای غیرمجاز بویژه در بستر کال صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.