اندیشکده «آمریکای جدید» پس از تحلیل اسناد به دست آمده از مخفیگاه بن‌لادن، ادعای دروغ وزیر خارجه آمریکا درباره ارتباط ایران با القاعده را رد کرد.

اندیشکده آمریکای جدید: ارتباط میان ایران و القاعده صحت ندارد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، بر خلاف ادعاهای اخیر واشنگتن، اندیشکده «آمریکای جدید» پس از تحلیل دقیق اسنادِ به دست آمده از مخفیگاه اسامه بن‌لادن اعلام کرد به هیچ نشانه‌ای که گویای ارتباط ایران با القاعده و همدستی آنها با یکدیگر برای انجام حملات تروریستی باشد، دست پیدا نکرده است.

نتایج این تحقیق، خلافِ آن چیزی است که مقامات دولت آمریکا از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور، و مایک پمپئو، وزیر خارجه او، طی ماه‌های اخیر بارها با هدف مبرا کردن عربستان از حملات تروریستی 11 سپتامبر، به زبان آورده‌اند.

به عنوان نمونه، ترامپ در ماه مه (اردیبهشت) هنگام اعلام خروج آمریکا از برجام برای توجیه این تصمیم خود مدعی شد که ایران از گروه‌های تروریستی مختلفی مانند القاعده حمایت می‌کند. یک هفته بعد از آن، پمپئو نیز در یک سخنرانی در بنیاد هریتیج گفت: «امروز ما از مردم ایران این سوال را می‌پرسیم که آیا می‌خواهید کشور شما در جهان به همدستی با طالبان و القاعده شناخته شود؟!»

اما اکنون بررسی اسنادی که پس از یورش نیروهای آمریکایی به مخفیگاه بن‌لادن در سال 2011 کشف و نوامبر گذشته برای اولین بار منتشر شدند، نشان می‌دهد ایران نه تنها ارتباطی با القاعده نداشته است بلکه این گروه تروریستی کاملا به ایران "بی‌اعتماد" بوده است.

«نلی لهود» کارشناس مسائل القاعده در اندیشکده «آمریکای جدید» همچنین در این مطالعه تصریح می‌کند که بر خلاف ادعاهایی که می‌گویند ایران پس از سرنگونی طالبان در افغانستان، به تروریست‌های القاعده پناه داده‌است، ایران آنها را پس از ورود به این کشور دستگیر کرده و ممنوعیت‌هایی را در خصوص مدت زمان اقامت و تماس تلفنی با خارج برای آنها در نظر گرفته است.

در بخش دیگری از گزارش این اندیشکده آمریکایی آمده است که ایران پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، سیاست خود در قبال القاعده را سختگیرانه‌تر کرد و به عناصری از این گروه تروریستی که در داخل ایران بازداشت بودند، اجازه خروج از کشور را نداد. شاهد این مدعا گفته‌های یکی از عناصر القاعده است که در بخشی از اسناد به دست آمده گفته است "ایران براداران ما را گروگان گرفته است."

کاخ سفید هنوز به نتیجه تحقیق اندیشکده «آمریکای جدید» واکنشی نشان نداده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.