محسن کوهکن گفت: معتقدم طرح شفافیت آرای نمایندگان را نمی‌توان تنها به صرف اینکه مشخص شود نماینده‌ای به طرح و لایحه مشخصی رأی داده یا نه، بتوان طرح شفافیت دانست. مهمتر از حضور کمی، حضور فکری و کیفی نمایندگان است.

طرح شفافیت آرای نمایندگان، بسیار ابتدایی است/ مردم باید در جریان حضور فیزیکی و اقدامات نمایندگان باشند

محسن کوهکن ریزی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی «قدس آنلاین» درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان و لزوم آگاه سازی مردم از اقدامات وکلای خود در مجلس، اظهار داشت: برخی از دوستان نماینده به دنبال جمع آوری امضا برای طرحی با عنوان شفافیت آرا و فعالیت نمایندگان بودند که بنده هم آنرا امضا کردم و اگر این طرح در صحن علنی مطرح شود به آن رأی می‌دهم. البته من این طرح را کافی نمی‌دانم و برای اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان طرح موثر و کارسازی باشد باید حداقل چند موضوع مهم و حساس دیگر به آن اضافه شود.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم این طرح را نمی‌توان تنها به صرف اینکه مشخص شود نماینده‌ای به طرح و لایحه مشخصی رأی داده یا نه، بتوان طرح شفافیت دانست. یکی از ابعاد شفافیت برای مردم این است که آنها در جریان حضور فیزیکی و اقدامات نمایندگان در کمیسیون‌ها، تحقیق و تفحص‌ها و اموری که جنبه نظارتی دارد، قرار بگیرند. گرچه به نظرم مهمتر از حضور کمی، حضور فکری و کیفی نمایندگان است.

کوهکن با اشاره به اینکه در طرح شفافیت باید به اظهارات نمایندگان از تریبون صحن مجلس و مستندات آنها نیز توجه کرد و مطالبه مدارک مستدل و قانونی را از نمایندگان داشت، تصریح کرد: باید در مجلس سازوکاری اندیشیده شود تا برخی از نمایندگان به اظهارات بی‌پایه و بدون مدرک نپردازند، زیرا چنین اظهاراتی از تریبون جلسه علنی و در برابر مردم مطرح می‌شود که ممکن است علاوه بر اینکه منافع ملی را به خطر بیندازد، درست نبوده و تنها برای مجلس تبعات منفی داشته باشد.

وی ادامه داد: ممکن است نماینده‌ای از پشت تریبون مجلس حرف‌هایی را بزند و عبور کند، اما باید این امکان برای مردم باشد تا از نماینده خود ارائه مباحث کارشناسی و مستدل را مطالبه کنند. در این طرح علاوه بر شفافیت آرای نمایندگان باید درباره اقدامات آنها هم آگاه‌ سازی شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تأکید بر لزوم تکمیل طرح شفافیت آرای نمایندگان در مراحل بعدی، افزود: گرچه من به شفافیت اقدامات نمایندگان اعتقاد دارم اما فکر می‌کنم طرحی که آورده شده بسیار ابتدایی است و جای کار زیادی دارد. امیدوارم بتوان طرح را در مراحل بعدی اصلاح و تکمیل کرد تا نتیجه نهایی این باشد که مردم در جریان کارهای نمایندگان قرار بگیرند.

نماینده مردم لنجان در مجلس بیان کرد: شفاف سازی شامل این است که وقتی نماینده‌ای به مجلس می‌آید ارتباطش با دستگاه‌های اجرایی تنها بر دو محور احترام متقابل و انجام وظایف نظارتی باشد، اما در حال حاضر شرایط اینگونه نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.