یک مقام هندی گفت: وزیر بازرگانی و صنعت هند پیشنهاد دو برابر شدن حجم مبادلات تجاری ایران و هند در طی ۵ سال آینده را مطرح ساخته است.

پیشنهاد دو برابر شدن حجم مبادلات تجاری ایران و هند در طی ۵ سال آینده

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، یک مقام هندی گفت، سورش براپهو، وزیر بازرگانی و صنعت هند پیشنهاد دو برابر شدن حجم مبادلات تجاری ایران و هند در طی ۵ سال آینده را مطرح ساخته است. حجم مبادلات تجاری دو کشور در حال حاضر به ۱۳.۸ میلیارد دلار می‌رسد.

این مقام هندی همچنین گفت، سفر برنامه ریزی شده وزیر بازرگانی و صنعت هند به تهران در اوایل ماه اکتبر به دلیل برخی مسائل به تعویق افتاده است. وی قرار بود در نشست وزرای کشورهای عضو کوریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در تهران شرکت کند.

وزیر بازرگانی و صنعت هند در دیدار با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران در دهلی نو، راه‌های گسترش تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور را مورد بحث قرار داد. این دیدار از آن جهت حائز اهمیت است که آمریکا در طی ماه‌های اخیر تحریم‌های شدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشته اسد. آمریکا به هند و دیگر کشورها گفته که باید تا ۴ نوامبر خرید نفت از ایران را به صفر برسانند.

وزیر بازرگانی و صنعت هند پس از ملاقات با آخوندی در توئیتر نوشت: «محور اصلی مذاکرات ما، گسترش روابط دوجانبه بین ایران و هند به فراتر از حوزه‌های انرژی و امنیت بود.»

گانش گوپتا، رئیس فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند اخیرا گفته بود، دولت هند باید به مشکلات پیش روی صادر کنندگان هندی به ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا به وجود آمده توجه نماید.

ایران سومین تامین کننده بزرگ نفت هند پس از عراق و عربستان است. ایران در بازه زمانی آوریل ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸، ۱۸.۴ میلیون تن نفت خام به هند صادر کرده است. حجم مبادلات تجاری دو کشور از ۱۲.۹ میلیارد دلار در سال مالی گذشته به ۱۳.۸ میلیارد دلار در سال مالی ۱۸-۲۰۱۷ افزایش یافته است. اما سهم هند از این رقم تنها ۲.۶۵ میلیارد دلار است و ۱۱.۱۱ میلیارد دلار مابقی سهم صادرات ایران به هند است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.