آموزش‌وپرورش از ممنوعیت استفاده از لوازم‌التحریر با تصاویر نمادهای غربی برای دانش‌آموزان خبر می‌دهد این در حالی است که نایب رئیس اتحادیه نوشت افزار می‌گوید: عمر برند در ایران کوتاه است و تا شخصیتی برای کودکان شناخته می‌شود، عمرش به پایان می‌رسد.

 مقابله با نمادهای غربی لوازم‌التحریر با ممنوعیت برای دانش‌آموزان /درد دل‌ تولیدکنندگان نوشت‌افزار

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، اگرچه در چند سال اخیر طرح‌های ایرانی اسلامی نوشت‌افزار جایگاه خود پیدا کرده اما همچنان رقابتی سخت میان نوشت‌افزار داخلی با محصولات وارداتی وجود دارد رقابتی که به‌دلیل نبود برنامه‌ریزی و حمایت نابرابر است.

آموزش‌وپرورش تابستان امسال با توجه به شعار سال و ضرورت حمایت از تولیدات ایرانی، 700  نمایشگاه لوازم‌التحریر ایرانی را برگزار کرد تا تولیدکنندگان داخلی، نوشت افزار ایرانی را با کیفیت و قیمت مناسب به دانش‌آموزان عرضه کنند.

همچنین طبق گفته‌های منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش‌وپرورش، از مهر امسال، نوشت افزار ایرانی در بوفه مدارس ارائه می‌شود و با ایجاد یک چرخه تامین کننده نوشت‌افزار مصرفی دانش‌آموزان بسیاری از واسطه‌ها حذف و این محصولات با قیمت مناسب  به دست آنها می‌رسد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش نیز در افتتاحیه نمایشگاه "ایران‌نوشت" از ممنوعیت استفاده از کیف و لوازم‌التحریر با نمادهای غربی خبر داد، موضوعی که با توجه به وضعیت فعلی بازار بعید است محقق شود. از سوی دیگر این سوال هم مطرح است که آیا می‌توان در دوره ابتدایی به دانش‌آموز الزام کرد که از لوازم التحریر یا کیف با نمادهای غربی استفاده نکند،‌ آیا در بحث برند سازی و ساخت شخصیت‌های داخلی آنقدر دستمان پُر است که حالا از ممنوعیت برای دانش‌آموزان سخن می‌گوییم.

* ضرورت توجه به کیفیت لوازم التحریر داخلی در جذب مخاطب

در همین رابطه علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که این وزارتخانه چقدر کار کرده است تا دانش‌آموزان برای خرید جنس ایرانی تعصب داشته باشند چرا که یکی از محورهای اثرگذار در تربیت دانش‌آموزان مدرسه است،‌ اظهار کرد: کار فرهنگی در حوزه دانش‌آموزان چند جانبه است و باید خانواده، مدرسه و رسانه‌ها برای آن تلاش کنند.

وی افزود: با توجه به شعار سال برای حمایت از کالای ایرانی وزیر آموزش‌وپرورش کارگروه ویژه‌ای را تشکیل داد که هر ماه با حضور بخش‌های مختلف از آموزش‌وپرورش جلسه‌ای درباره کالاهای ایرانی برگزار می‌شود همچنین دستورالعملی صادر و برای هر معاونت وظایفی تعیین شده است، مدیران نیز باید از تهیه کالای ایرانی برای مدارس حمایت کنند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش گفت: کالای لازم برای تامین نیاز جامعه باید تامین شود به گونه‌ای که دانش‌آموزان و معلمان احساس کنند کیفیت مناسبی دارد و این مسئولیت بر عهده تولید کننده است، اگر به این موضوع توجه شود کار به نتیجه می‌رسد و ما نمی‌توانیم در بحث فرهنگی به صورت چکشی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: لوازم التحریر سالانه 5 تا 6 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و لوازمی که از خارج وارد می‌شود مقدار زیادی از ظرفیت تولید داخل را می‌بلعد.

* مقابله با نمادهای غربی با ممنوعیت استفاده دانش‌آموزان

رمضانی در پاسخ به این پرسش "مدارس به دانش‌آموزان دبستانی می‌گویند اگر کیف یا لوازم التحریری که روی آن تصاویر غربی است تهیه کنید، اجازه استفاده نمی‌دهیم آیا می‌توان برای فرهنگ سازی اقدام به اجبار کرد"؟ گفت: تشخیص نمادها برای دانش‌آموز دوره ابتدایی دشوار است و وزارت ارشاد باید در بحث نمادسازی ورود کند و نمادهای ایرانی در تولید کیف و نوشت‌افزار مورد استفاده قرار بگیرد ما مجبوریم با نمادهای غربی که با فرهنگ ما سازگار نیست، مبارزه کنیم اما مهمتر از آن این است که نمادهای فرهنگ ایرانی را به تولید انبوه برسانیم.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش تاکید کرد که ایران پر از نماد است، قهرمانان هشت سال دفاع مقدس، ورزشکاران. آیا نمی‌توان از ورزشکاران به عنوان نماد ملی استفاده کرد؟ ما در آموزش‌وپرورش مسابقات مختلفی برگزار می‌کنیم و چهره‌هایی که بچه‌ها نقاشی می‌کنند از میان چهره‌های ملی هستند؛ برای حمایت از کالای ایرانی باید کار فرهنگی انجام شود.

* آمار اشتباه آموزش‌وپرورش درباره لوازم‌التحریر

همچنین سید تقی غضنفری نایب رئیس اتحادیه نوشت افزار با اشاره به اینکه از آموزش‌وپرورش گله دارم چون آمار اشتباه می‌دهند و ما را گرفتار دارایی می‌کنند، گفت:  گردش مالی 6 تا 8 هزار میلیارد تومانی بازار لوازم التحریر اشتباه است، صنف نوشت‌افزار مانند قالب یخی است که سال‌به سال در حال آب شدن است و تا چند سال دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند. آموزش‌وپرورش خرید لباس فرم مدرسه و کیف و کفش را هم جزو لوازم التحریر حساب می‌کند.

* افزایش 100 درصدی قیمت خودکار

وی افزود: سال گذشته 60 تا 70 درصد وارادات لوازم التحریر داشتیم اما امسال به دلیل مشکلات وارادات، تولید کننده ایرانی راغب شده است که به سمت تولید برود اما آیا از تولید کننده حمایت شد که مواد اولیه را با قیمت مناسب تهیه کند؟ چرا باید یک خودکار از ابتدای سال تا الان 100 درصد افزایش قیمت داشته باشد وقتی می‌توانیم از کالای ایرانی حمایت کنیم که قیمت آن مناسبتر از تولیدات خارجی باشد.

نایب رئیس اتحادیه نوشت افزار ادامه داد:  موادی که هر کیلو 4 هزار تومان بود، امروز به قیمت 16 هزار تومان توسط تولیدکننده خریداری می‌شود و این به معنای حمایت از تولیدات داخل نیست. مصرف خودکار 720 میلیون در یک سال است اما 180 میلیون آن تولید داخل است و باقی را کسر داریم همچنین جوهر و نوک خودکار وارداتی است و مواد کریستال که از مواد پتروشیمی است با قیمت گزاف از بازار آزاد تهیه می‌شود برای چوب مداد دولت ارز دولتی می‌دهد اما همین الان مداد دو برابر قیمت شده است چون مواد اولیه گران تمام می‌شود.

غضنفری با اشاره به اینکه کالاهای خوبی در کشور تولید می‌شود و کارخانه‌های ایرانی تولید مداد به خوبی فعالیت می‌کنند، افزود: خودکار، مداد، تراش و پاک‌کن در داخل تولید می‌شود اما باقی اقلام تخصصی از خارج وارد می‌شود. تولید کننده ایرانی نیاز به حمایت دارد که کیفیت کالای خود را بهتر کند و راغب شود اگر امروز 10 کیف تولید کرده است سال آینده با طرح‌های متنوع بازار را قبضه کند.

* عمر برندسازی در ایران کوتاه است

وی در پاسخ به این پرسش " چرا از نمادهای ایرانی در تولیدات داخل استفاده نمی‌شود" گفت:‌ متاسفانه نماد شاخصی نداریم و این وظیفه بر عهده صداوسیما است که باید نمادسازی کند. هر برندی که داریم زمانش کوتاه است و تا می‌آید معروف شود از بین می‌رود کدام شخصیت را داشتیم که 10 سال مانده باشد چقدر سرمایه‌گذاری روی دارا و سارا شد، چه نتیجه‌ای داشت؟ جز نابودی تولیدکننده هیچ ثمری نداشت. باید توجه کرد که نمی‌توانیم به دانش‌آموز دبستانی تحمیل کنیم که لوازم التحریر با عکس فلان شخصیت را بخرد او باید شخصیتی را انتخاب کند که دوست دارد.

غضنفری خاطرنشان کرد:‌6 تا 7 سال دانش‌آموز در خانه است و بعد وارد کلاس اول می‌شود در تمام این سال‌ها کارتون‌های صدا و سیما را مشاهده می‌کند چرا برای او شخصیت سازی نمی‌کنیم تا الان که به سن مدرسه رسیده است مجبور نشویم به او بگوییم که باید فلان لوازم‌التحریر را که نمادش مورد تایید ما است، بخرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.