۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 618904

جالب است که این فضا سازی چند روز پیش و در جهتی معکوس و درباره زائران عراقی که به ایران می‌آیند، به طور گسترده انتشار یافت. نمونه دیگر، شبهه انتقال آب ایران به عراق و بالعکس است. همه این مسائل نشان می‌دهد که عوامل استکبار بیکار ننشسته و به دنبال فرصتی برای تفرقه میان دو کشور مسلمان به هر بهانه‌ای هستند.

گروه سیاسی قدس آنلاین - رسانه‌های خبری روز جمعه از حمله به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره در جنوب عراق خبر دادند. فیلم‌ها و تصاویری که در رسانه‌ها منتشر شد، نشان داد که عده‌ای که بیشتر نقاب به صورت داشتند، به کنسولگری ایران در شهر بصره حمله‌ور شده و آن را به آتش کشیدند. در پی این اقدام، بسیاری از مقامات و شخصیت‌های عراقی از جمله وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه‌هایی با محکوم کردن این حرکت، خواستار برخورد جدی با عوامل این توطئه خطرناک شدند.  کمیته هماهنگ‌کننده تظاهرات در بصره نیز با اعلام برائت از عناصر آشوب طلب تأکید کرد: هسته‌های بعثی و داعشی با سوار شدن بر موج تظاهرات در بصره، اقدام‌های خرابکارانه را مرتکب شده‌اند. اما در سوی دیگر، رسانه‌های سعودی با پوشش گسترده این خبر تلاش کردند مهاجمان را معترضان عادی معرفی کرده و به این طریق همسویی و همراهی خود با این اقدام‌های خرابکارانه را نشان دادند. حال با وجود تلاش دشمنان برای سوءاستفاده و موج سواری بر روی حوادث پیش آمده، باید به این سؤال پاسخ گفت که علت واقعی حوادث بصره چیست و اینکه چه دست هایی در پس این توطئه خطرناک قرار دارد؟
بی شک نخستین مسئله در راستای شکل گیری تحولات اخیر بصره که از چند روز پیش آغاز شده و تاکنون ۱۱ کشته بر جای گذاشته است، مسئله نارضایتی مردم عراق از شرایط اقتصادی موجود در کشورشان است. حوادث بصره از ابتدا با اعتراض‌های مردمی در موضوع کمبود آب، برق و نبود رونق اقتصادی و اشتغال همراه بود، اما در ادامه برخی گروه‌ها با سوءاستفاده از شرایط پیش آمده سعی کردند تحولات را به سمت و سوی دلخواه خود بکشانند. باید توجه داشت بسیاری از عناصر باقیمانده حزب بعث در جنوب عراق پس از حمله آمریکا به این کشور و اشغال آن محاکمه نشده و به حال خود رها شدند. این افراد در سال‌های بعدی توانستند در دولت، ارتش و دیگر دستگاه‌های حکومتی نفوذ کرده و سیاست‌های خود را دنبال کنند.
از سوی دیگر، اداره جنوب عراق پس از اشغال این کشور در سال ۲۰۰۴ به انگلیس سپرده شد؛ کشوری که سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» از ارکان سیاست گذاری آن به حساب می‌آید. بر همین اساس، در چند سال گذشته همزمان با گسترده و عمیق‌تر شدن پیوند میان دو کشور ایران و عراق این عوامل توطئه با خط دهی سردمداران خود در واشنگتن، ریاض و رژیم صهیونیستی، ایجاد تفرقه میان دو کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در راستای همین هدف بود که در اربعین سال گذشته و با هدف تحت تأثیر قرار دادن این رویداد وحدت بخش بزرگ، عوامل تفرقه برانگیز با محوریت عربستان فضاسازی گسترده‌ای علیه ایران در عراق به راه انداختند. جالب است که این فضا سازی چند روز پیش و در جهتی معکوس و درباره زائران عراقی که به ایران می‌آیند، به طور گسترده انتشار یافت. نمونه دیگر، شبهه انتقال آب ایران به عراق و بالعکس است. همه این مسائل نشان می‌دهد که عوامل استکبار بیکار ننشسته و به دنبال فرصتی برای تفرقه میان دو کشور مسلمان به هر بهانه‌ای هستند. ضمن اینکه باید توجه داشت بصره در دوره هجوم داعش به خاطر جانفشانی‌های نیروهای بسیج مردمی از ترک تازی‌های تروریست‌های داعشی به دور ماند که این امر موجب شد این شهر مورد کینه تروریست‌ها قرار گرفته و اکنون سعی دارند با خبرپراکنی علیه ایران و ایجاد ناارامی، شکست‌های خود از جبهه مقاومت را به نوعی جبران کنند. 
عامل بعدی که در شکل گیری رویدادهای اخیر تأثیرگذار است، عدم تشکیل پارلمان عراق است. آمریکا به این نتیجه رسیده است که اگر انتخابات آزاد در عراق برگزار شود، بدون هیچ تردیدی گروه‌های شیعی طرفدار مقاومت به قدرت خواهند رسید. بر همین اساس، مقامات واشنگتن این گونه استنباط کرده‌اند که در صورت وقوع این مسئله مجبور خواهند شد به گروه‌های طرفدار ایران در عراق باج بدهند، بنابراین درصدد هستند با ایجاد فتنه تحولات را به نفع خود مدیریت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.