روستای شهر کهنه یا همان قوچان عتیق با سکونت ۱۰۵۰ خانوار و جمعیت حدود ۳۵۰۰ نفری با مشکل آب شرب مواجه‌اند! این در حالی است که سال گذشته نیز شماری از اهالی این روستا طی طوماری به ارگان‌هایی مانند استانداری، که نسخه‌ای از آن نیز به روزنامه ارسال شده بود، خواستار رفع این مشکل بودند.

کمبود آب در شهر کهنه قوچان؛ طومارهایی که افاقه نکرد

روزنامه قدس در سال گذشته به دنبال دریافت نسخه‌ای از رونوشت طومار یاد شده ضمن طرح مشکلات ساکنان این روستای پر جمعیت در حوزه آب شرب، راهکارهای مسئولان آب و فاضلاب روستایی شهرستان قوچان را نیزبه عنوان پاسخ درج کرد به این امید که مشکل آب در روستای شهر کهنه برطرف شود.

 پابرجایی مشکل کم آبی

در همین حال چندی پیش، عضو شورای اسلامی روستای شهر کهنه طی تماس با روزنامه مدعی شد مشکل کم آبی در روستا با وجود وعده مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی قوچان حل نشده است!

 وی گفت: ۶ سال پیش وقتی مشکلاتی در اموری مانند جمع‌آوری قبوض و کم‌آبی در این روستا وجود داشت، برای اینکه کارها بهتر ومشکل کم‌آبی برطرف شود مسئولیت امور آب روستای شهر کهنه از شورای روستا به شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان قوچان واگذار شود اما مشکلات همچنان باقی مانده است!

دلگرم با اشاره به طومار سال گذشته اهالی به استانداری برای رفع مشکل کم‌آبی شد، افزود: پس از آن شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان قوچان حفر چاه جدید را به عنوان راهکار حل این مشکل اعلام کرد که البته در بهمن ماه این چاه حفر شد آن هم درست در محلی که منبع قدیمی و بدون آب وجود داشت!

وی تصریح کرد:در آن زمان زمینی که شرکت آب برای حفر چاه در نظر گرفته بود با مخالفت میراث فرهنگی مواجه شد اما به دلیل اصرار شرکت آب و فاضلاب روستایی و اینکه حفر چاه در این نقطه مشکل آب در روستای شهر کهنه را برای سال‌ها حل می‌کند، دادستانی شهرستان قوچان با وساطت ورود پیدا کرد تا چاه در این محل مورد نظر شرکت آب حفر شود و مشکل اهالی روستا برطرف شود.

وی اضافه کرد: چاه یاد شده در حالی به عمق ۹۰ متر و با صرف هزینه زیاد حفر شد که دبی آب دو لیتر بر ثانیه دارد که قبلاً هم همین میزان، دبی چاه قبلی بود.

وی گفت:وضعیت آب در روستای شهر کهنه به گونه‌ای است که برخی محلات که عمدتاً هم در نقاط مرتفع روستا قرار دارند در شبانه‌روز فقط ۲ ساعت آب دارند و بیشتر اوقات هم همان اندک آب قطع است، لذا شمار زیادی از اهالی روی پشت بام‌ها تانکر گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب روستایی قوچان باید پاسخ دهد که چرا وعده رفع کم‌آبی در روستای شهر کهنه با وجود حفر چاه تحقق نیافت و دبی آب با گذشته فرقی نکرده است در حالی که برای حفر چاه هزینه صرف شده است.

این عضو شورای اسلامی روستای شهر کهنه وعده دیگر مسئولان شرکت آب را اصلاح شبکه فرسوده و قدیمی اعلام کرد و گفت:طبق این وعده قرار بود ۱۴ کیلومتر شبکه توزیع آب فرسوده روستا تعویض شود اما فقط ۵ کیلومتر لوله‌گذاری جدید انجام و بقیه کار مانده است!

 نبود مدیریت آب

رئیس شورای اسلامی قوچان عتیق نیز با بیان اینکه روستای شهر کهنه با بحران کم‌آبی مواجه است، اظهار داشت: روستا در هر دو حوزه آب شرب و کشاورزی بشدت با مشکل مواجه است.

صنایعی نیز با اشاره به فرسودگی شبکه آب روستا و ضرورت تعویض آن افزود: لوله کشی شبکه فعلی آب روستا مربوط به ۴۰ تا ۵۰ سال پیش است لذا پرت و هدر رفت آب زیاد است البته چند سال پیش شرکت آب لوله‌های پلاستیکی را در مجاورت شاه لوله اصلی گذاشت اما هنوز وصل نیست تا از این شبکه جدید انشعاب گیری شود که به دلیل کندی در انجام کار تکمیل آن حداقل پنج سال دیگر زمان می‌برد!

وی در بخش دیگر اضافه کرد: یکی از مشکلات روستای شهر کهنه در بحث آب، عدم مدیریت است در حالی که شرکت آب باید با تعویض موارد کهنه و نصب چند شیرفلکه جدید توزیع آب در روستا را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: از آن جایی که روستا حالت سراشیبی دارد بخش‌های پایین روستا همواره می‌توانند از آب استفاده کنند اما نقاط سربالایی آب ندارند لذا بهترین کار در شرایط فعلی این است که شرکت با تعویض شیر فلکه‌های کهنه روستا را به چند محله تقسیم تا آب شرب به صورت مدیریت شده به همه محلات برسد.

وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت روستا در سر بالایی سکونت دارند، گفت: آب در این مناطق قطع است و تنها ساعت ۱۲ شب به بعد اهالی می‌توانند از آب استفاده کنند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که در همین وضعیت کم‌آبی برخی روستاییان از آب شرب برای آبیاری درختان داخل منازل استفاده می‌کنند در حالی که اگر نظارت و تذکر بیشتر شرکت آب و فاضلاب باشد این موارد برطرف می‌شود.

وی با اشاره به وجود تانکرهای با گنجایش هزار لیتری روی پشت بام برخی از واحدهای مسکونی این روستا خاطرنشان کرد: نظارت کم است در حالی که به عنوان نمونه با نصب چندین فلکه می‌توان کم‌آبی را مدیریت کرد با این حال شرکت آب مدعی است بودجه نداریم!

 دریافت مجوز حفر چاه رزرو

در ادامه مدیر امور شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان قوچان اظهار داشت: روستای شهر کهنه بزرگ و پر جمعیت و دارای ۱۲۵۶ اشتراک است، لذا نیاز آبی آن بیش از وضعیت موجود و اقدامات انجام شده است.

هادی بهمنیار در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه روستا از سال ۸۷ تحت پوشش شرکت شده است، افزود: ۵ کیلومتر لوله گذاری از محل اعتبارات ملی طی سال ۹۵ و ۹۶ و احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی و حفر چاه از جمله اقدامات انجام شده برای رفع کم آبی در این روستا ست. وی تصریح کرد:دبی چاهی که اهالی مدعی کم‌آبی آن هستند با اقدامات شرکت از ۵/۱ به ۵/۳ لیتر افزایش یافته است. وی اضافه کرد: برای سال جاری نیز از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ مبلغ ۲۰۸ میلیون تومان مصوب و همچنین مجوز حفر چاه رزرو برای کمک به چاه اصلی گرفته شده است که مناقصه آن برگزار و پیمانکارتعیین شده است و اکنون کار در مرحله عقد قرار داد قرار دارد. وی با اشاره به ۱۹ کیلومتر شبکه قدیمی روستا و اینکه بیش از ۵ کیلومتر آن نوسازی شده است، درباره نصب شیر فلکه به عنوان یکی از خواسته‌های اهالی برای مدیریت آب گفت: در کنار نوسازی سه شیر فلکه، افزایش تعداد شیر فلکه در دستورکار و برنامه شرکت قرار دارد.

 ۶ انشعاب غیرمجاز در یک واحد

مدیر آب فاضلاب روستایی شهرستان قوچان درباره مشترکانی که باغچه‌های بزرگ منزل را با آب شرب در این روستا آبیاری می‌کنند، یادآور شد: شرکت در این حوزه ورود یافته است و هم اکنون تعدادی پرونده در این خصوص برای جریمه مشترکان تشکیل و در دستورکار است به عنوان نمونه در یک مورد فقط ۶ انشعاب غیرمجاز در یک ملک اتفاق افتاده بود که پرونده آن به مراجع قضایی ارسال شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.