یک ماه از حمله بی‌رحمانه ائتلاف متجاوز سعودی‌ به دانش‌آموزان یمنی می‌گذرد و هنوز تسکینی برای اندوه خانواده‌های آن‌ها وجود ندارد.

ناامیدی خانواده‌های یمنی از واکنش جامعه جهانی به جنایت ائتلاف سعودی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ائتلاف متجاوز سعودی یک ماه پیش در حمله هوایی به یک اتوبوس که حامل گروهی از دانش آموزان بود دست‌کم ۲۹ نفر از آن‌ها را به شهادت رساند. جامعه بین‌المللی این اقدام را به طور گسترده محکوم کرد. ائتلاف سعودی تحت فشارهای بین‌المللی وعده داد مسئولان این جنایت را مجازات کند. قدرت‌های غربی هم از این ائتلاف خواستند گام‌های ملموسی برای حفاظت از غیرنظامیان انجام دهد. اما هیچ کاری برای تسکین درد خانواده‌های عزادار این دانش آموزان انجام نشده است.

وقوع تراژدی همزمان با طلوع خورشید

هنوز خورشیدِ ۹ اوت طلوع نکرده بود که دکتر علی الطایفی که در بیمارستان شهر صعده شیفت شب را گذرانده بود آماده رفتن به خانه می‌شد. تاجران نیز برای آغاز کار خود به بازار شهر ضحیان -در ۲۰ کیلومتری شمال یمن- وارد می‌شدند. «زاید حسین طیب» پدر سه پسری که قرار بود در آخرین جلسه کلاس قرآن تابستانی شرکت کنند، در حال خوردن صبحانه با خانواده اش بود. طیب راضی نبود فرزندانش خارج از خانه با گروه‌های بزرگی همراه شوند. او می‌گوید: «ما دائماً منتظر حمله هوایی هستیم- حمله به بازار، به مسجد، به تجمعات، به عروسی‌ها و حتی به خاکسپاری ها».

ائتلاف سعودی از مارس ۲۰۱۵ به یمن تجاوز کرد و از آن زمان به بمباران شهر صعده که میزبان نیروهای انصارالله است، پرداخته است. براساس اسناد سازمان ملل، ۱۷۲۲۳ غیرنظامی تحت تاثیر حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن قرار گرفته اند؛ به طوریکه از این تعداد ۶۶۶۰ نفر کشته و ۱۰۵۶۳ نفر زخمی شده اند.

اندوه خانواده‌های دانش آموزان یمنی یک ماهه شد/ بازمانده‌ها مایوس از واکنش جامعه جهانی

ویدیویی از داخل اتوبوس در موبایل یکی از کودکان پیدا شد


علی‌رغم خطری که مردم صعده را تهدید می‌کرد، طیب به پسرانش –یوسف ۱۴ ساله، احمد ۱۱ ساله و علی ۹ ساله- اجازه داد راهی سفر شوند. فیلمی که از سفر این دانش آموزان منتشر شده نشان می‌دهد آن‌ها در اتوبوس هستند و در باغ شهدا که محل دفن شهیدانِ میدان جنگ است آیات قرآن را می‌خوانند.

اندوه وصف نشدنی

ساعت ۸:۲۰ صبح طیب در بازار منتظر یکی از همکارانش بود و اتوبوس دانش آموزان در همان نزدیکی توقف کرد. شاهدان می‌گویند راننده اتوبوس پیاده شد تا برای دانش آموزان خوراکی و نوشیدنی بخرد. بمب با چنان سرعتی مردم را غافلگیر کرد که حتی فرصت شمردن سوت جنگنده‌ها هم نبود.

اندوه خانواده‌های دانش آموزان یمنی یک ماهه شد/ بازمانده‌ها مایوس از واکنش جامعه جهانی

زاید طیب ۵ پسر دارد که چهار نفر از آن‌ها در تصویر مشاهده می‌شوند. یوسف ۱۴ ساله، احمد ۱۱ ساله، علی ۹ ساله و محمد ۵ ساله


طیب که شوکه شده بود و به شدت ترسیده بود به سمت صحنه حادثه دوید. او می‌گوید: «من احساس درد داشتم- درد، درد، دردی وصف نشدنی». طیب فوراً به دنبال پسرانش گشت. او بدن بی جان دانش آموزان را نگاه می‌کرد تا پسرانش را پیدا کند و وقتی به صورت یکی از آن‌ها نگاه کرد متوجه شد احمد ۹ ساله است.

اندوه خانواده‌های دانش آموزان یمنی یک ماهه شد/ بازمانده‌ها مایوس از واکنش جامعه جهانی

گروهی از پسربچه‌ها که به کلاس قرآن می‌رفتند در حمله ائتلاف سعودی شهید شدند


وقتی همسر طیب رسید، او بدن بی جان دو پسرش –احمد و یوسف- را در پیاده رو کنار هم قرار داده بود. طیب به همسرش گفت: علی هنوز پیدا نشده و قول داد تا زمانی که پیدایش نکرده به خانه برنگردد.

قربانیان جوان

قربانیان این حادثه با چنان سرعتی یکی پس از دیگری به بیمارستان برده شدند که دکتر طایفی حتی فرصت نکرد بپرسد چه اتفاقی افتاده است. دکتر در حالیکه به بیماران رسیدگی می‌کرد از سن آن‌ها متعجب شده بود. طایفی تا ماه ژانویه در بیمارستانی در صنعا به قربانیان کشتارهای جمعی رسیدگی می‌کرد. اما او می‌گوید صحنه‌های ضحیان یکی از وحشت آورترین حملاتی بوده که تا آن زمان دیده است.

اندوه خانواده‌های دانش آموزان یمنی یک ماهه شد/ بازمانده‌ها مایوس از واکنش جامعه جهانی

دکتر طایفی صحنه‌های قربانیان حمله به اتوبوس را وحشت آور توصیف می‌کند


نیروهای انصارالله اعلام کردند این حمله به کشته شدن ۴۰ کودک و ۱۱ بزرگسال و زخمی شدن ۷۹ نفر دیگر که ۵۶ نفرشان کودک بودند، منجر شد. کمیته بین المللی صلیب سرخ و دیده بان حقوق بشر آمار متفاوتی از قربانیان ارائه داده اند، اما سن و شرایط کشته‌ها را ثبت کرده اند.

هدف قانونی
ائتلاف سعودی بدون توجه به سن قربانیان در ابتدا اعلام کرد این حمله یک اقدام نظامی قانونی بوده و با قوانین بشردوستانه بین المللی همسو بوده است. اما پس از مدتی ائتلاف سعودی که از جهات مختلف تحت فشار قرار گرفته بود اقرار کرد این حمله غیرقانونی بوده است و مجازات مسئولان آن مراتب قانونی را طی خواهد کرد. این ائتلاف همچنین وعده داد برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان با دولت یمن همکاری کند.

اندوه خانواده‌های دانش آموزان یمنی یک ماهه شد/ بازمانده‌ها مایوس از واکنش جامعه جهانی

سازمان ملل متحد می‌گوید ۶۶۶۰ غیرنظامی از سال ۲۰۱۵ تاکنون در یمن کشته شده اند


دیده بان حقوق بشر اعلام کرد طبق قوانین جنگ تمام طرفین باید هرکاری که لازم است را برای تایید اهداف معتبر نظامی انجام دهند. این نهاد اظهار کرد به گفته شاهدان و براساس فیلم‌های منتشره هیچ نیروی نظامی یا سلاحی در این اتوبوس یا مغازه‌هایی که در نزدیکی آن بودند، مشاهده نشده است.

تجارت سلاح

دیده بان حقوق بشر و پایگاه تحقیقی «بلینگ‌کت» براساس مدارک موجود اعلام کردند بمبی که به اتوبوس اصابت کرده از نوع «GBU-۱۲ Paveway II» بوده. این بمب را شرکت پیمانکار آمریکایی –لاکهید مارتین- تولید کرده است. نه دولت آمریکا و نه شرکت لاکهید مارتین استفاده از این بمب را تایید نکرده اند، اما شواهد موجود سوالاتی درباره نقش قدرت‌های غربی در جنگ یمن مطرح کرده اند.

اندوه خانواده‌های دانش آموزان یمنی یک ماهه شد/ بازمانده‌ها مایوس از واکنش جامعه جهانی

فعالان می‌گویند ائتلاف سعودی از یک بمب آمریکایی در این حمله استفاده کرده است


آمریکا، انگلیس و فرانسه از ائتلاف سعودی حمایت اطلاعاتی و لجستیکی می‌کنند و با نقض حقوق بشر به این ائتلاف سلاح می‌فروشند. «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در ۲۸ اوت گفت: کمک این کشور به ائتلاف مشروط به این است که هر کار ممکن برای جلوگیری از قربانی شدن افراد بی گناه را انجام دهد. اما در ادامه گفت: از آنجایی که از آن‌ها هیچ بی توجهی ندیده است به همکاری به آن‌ها ادامه می‌دهد.

سکوت بین‌المللی

با اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی عمیق خود را از حمله به اتوبوس دانش آموزان یمن ابراز کرد، طیب از سکوت جامعه بین المللی درباره یمن مایوس شده است. او می‌گوید: «انگار نه انگار کودکان هدف قرار گرفته اند. انگار نه انگار انسان بوده اند».

تنها پنج ساعت پس از حمله هوایی به اتوبوس بود که از بیمارستان با طیب تماس گرفتند و گفتند جسد پسر سومش –علی- هم پیدا شده است. طیب خودروی یکی از همسایگان را قرض گرفت تا جسد علی که مادرش به شدت به او وابسته بود را به خانه بیاورد. وقتی مادر علی جسدش را دید او را طوری در آغوش کشید که انگار صد سال بود او را ندیده بود و از سفری طولانی به خانه بازگشته است. او جسد پسرش را رها نمی‌کرد.

اندوه خانواده‌های دانش آموزان یمنی یک ماهه شد/ بازمانده‌ها مایوس از واکنش جامعه جهانی

دو پسر دیگر زاید طیب –محمد ۵ ساله و یحیی ۱۳ ساله- زنده مانده اند


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.