امسال به دلیل نوسان نرخ ارز بازار نوشت افزار نیز از گرانی ها مستثنی نشده و نرخ لوازم التحریر موجود در بازار نسبت به سال گذشته افزایش قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی داشته است.

افزایش ۵۰درصدی قیمت نوشت افزار درمشهد/رونق لوازم التحریر داخلی

به گزارش قدس آنلاین ؛ این روزها با نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی مدارس و دانشگاهها بازار فروش لوازم التحریر داغ شده و خانواده ها برای تامین مایحتاج نوشت افزار فرزندان خود از قبیل دفترچه، مداد و خودکار راهی فروشگاهها می شوند تا بسته به توان مالی خود محصولات مورد نظر را خریداری کنند. 

اما امسال به دلیل نوسان نرخ ارز بازار نوشت افزار نیز از گرانی ها مستثنی نشده و لوازم التحریر موجود در بازار نسبت به سال گذشته افزایش قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی داشته و بسیاری از محصولاتی که سال های گذشته با تخفیف به مردم عرضه می شده در لیست افزایش قیمت قرار گرفته اند. 

اگرچه این افزایش قیمت موجب شده تا خریدهای والدین برای دانش آموزان مقداری کاهش یابد، اما به صرفه نبودن ورود لوازم التحریر خارجی فرصت مناسبی را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داده تا بتوانند سهم بیشتری از بازار نوشت افزار رابه خود اختصاص دهند. طبق آخرین آمار ارائه شده توسط متولیان حوزه نوشت افزار در حال حاضر حدود ۴۰ درصد بازار لوازم التحریر کشور در اختیار کالاهای خارجی که عمدتا چینی هستند قرار دارد. 

وزیر آموزش و پرورش نیز مرداد امسال در نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اعلام کرده بود گردش مالی حوزه لوازم التحریر در کشور حدود ۶ هزار میلیارد تومان بوده و ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در این عرصه مشغول به فعالیت هستند و درصوتی که تولید ملی در این بخش تقویت شود نه تنها اشتغال بیشتری تولید شده بلکه از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد شد. 

توجه به هویت ایرانی و اسلامی در تصاویر مورد استفاده در نوشت افزار نیز امسال به صورت جدی تری دنبال شده و شخصیت های بومی جای  نمادهای غربی و آمریکایی را در روی جلد دفترچه های دانش آموزان گرفته اند. 

افزایش ۵۰ درصدی قیمت نوشت افزار

در همین رابطه محمد رستگار مقدم به خبرنگارمهر گفت: امسال در مجموع و به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش قیمت در حوزه نوشت افزار داشته ایم و این افزایش ناشی از گران شدن مواد اولیه پتروشیمی است .

وی افزود:حدود ۹۰۰ فروشنده نوشت افزار در مشهد فعالیت دارند و بیشتر تولیدات داخلی در این مغازه ها به فروش می رسد و اگر مواد اولیه تولیدی ها تامین شود تا ۹۰ درصد بازار را می توان با اجناس داخلی تامین کرد ضمن اینکه رغبت شهروندان به خرید جنس ایرانی نیز  طی چند سال اخیرافزایش یافته است.

رئیس اتحادیه نوشت افزار ادامه داد: تعداد بسیار کمی از خانواده ها که بدنبال جنس لوکس هستند از نوشت افزار خارجی استفاده می کنند.

وی تصریح کرد : تاکنون هیچ گونه کسری در بازار مشاهده و یا گزارش نشده است و در بازار مشهد هیچ مشکلی از بابت تامین نوشت افزار وجود ندارد.

رستگار مقدم تصریح کرد: در مشهد تولیدی نوشت افزار بسیار کم است و بیشتر تولیدات بازار از تولیدی های سایر شهرها از قبیل تهران و اصفهان و تبریز تامین می شود.

وی بیان کرد:توزیع کتب درسی نیز در فروشگاهها شروع شده است و هیچ مشکلی در این حوزه وجود ندارد و کسری نیز گزارش نشده است همچنین به منظور رفاه حال شهروندان تعدادی از فروشندگان در نمایشگاه پاییزه شرکت خواهند داشت و اجناس ایرانی را به شهروندان عرضه کردند.

رئیس اتحادیه نوشت افزار مشهد ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت های نوشت افزار از توان مردم کاسته شده است که باید دولت در این خصوص تدابیر لازم را بیاندیشد. 

وی اضافه کرد: تصاویر شخصیت‌های خارجی بر روی جلد دفاتر کم شده است ودفاتر عمدتاً تولیدات داخلی است بنابراین استفاده از تصایر شخصیت‌های کارتونی خارجی خیلی کم شده است ضمن اینکه در صورتی که اتحادیه در واحدی متوجه عرضه دفتر با تصاویر ممنوعه شود با واحد خاطی برخورد می‌کند.

توزیع کتب درسی در حال انجام است 

در همین رابطه معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز به توزیع کتاب های درسی دانش آموزان از دهه دوم شهریور خبر داد.

علی ابری‌اول در خصوص روند توزیع کتب درسی مدارس در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸، عنوان کرد: توزیع کتب درسی از استان به نواحی و مناطق در تمامی مقاطع درسی از ابتدای مرداد شروع شده و تا ۲۰ شهریور ادامه دارد.

وی ادامه داد: توزیع کتب درسی از ناحیه و منطقه به مدرسه در مقطع ابتدایی از ۱۲ شهریور و در مقطع فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش از ۲۰ شهریور شروع شده است و تا پایان شهریور ادامه می یابد و از اول مهر میان دانش‌آموزان توزیع خواهد شد.

معاون توسعه و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی یادآور شد: توزیع کتب درسی متوسطه اول و دوم نظری بین دانش‌آموزان، توسط کتاب‌فروشی‌های مجاز از سوم شهریور ماه شروع شده است.

ابری‌اول هم‌چنین با اشاره به روند دریافت کتاب‌های درسی از تهران، گفت: تاکنون در مقطع ابتدایی صد درصد کتب درسی از تهران دریافت و بین مناطق توزیع شده است و هیچ‌گونه کسری در کتب این مقطع وجود ندارد.

وی ادامه داد: در مقاطع متوسطه اول و دوم نظری و متوسطه دوم فنی‌وحرفه‎ای و کار و دانش نیز، به جز پایه دوازدهم، در سایر مقاطع صد درصد کتب درسی دریافت شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در خصوص کتب درسی پایه دوازدهم نیز بیان کرد: کتب درسی پایه‌های دوازدهم متوسطه نظری و فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش از ۲۰ شهریور واصل خواهد شد.

وی درباره افزایش قیمت کتاب‌های درسی، عنوان کرد: خوش‌بختانه نوسانات ارزی در قیمت کتاب‌های درسی هیچ‌گونه تأثیری نداشته و بهای کتب درسی نسبت به سال گذشته تا ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. 

عرضه لوازم التحریر با قیمت مناسب

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به موضوع خرید لوازم التحریر توسط اولیاء و دانش آموزان در آستانه فصل بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: به منظور ارائه نوشت افزار با قیمت مناسب به دانش آموزان فروشگاه های ویژه ای به صورت نمایشگاهی در مشهد و چند شهر خراسان رضوی دایر شده است. 

قاسمعلی خدابنده افزود: در این نمایشگاهها تنها نوشت افزار ایرانی که دارای قیمت و کیفیت مناسبی هستند به عرضه می شود و دانش آموزان می توانند تمامی مایحتاج خود را از این مراکز که مورد تایید آموزش و پرورش است تهیه کنند. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین فرودشگاههای ضریح آفتاب نیز که وابسته به آموزش و پرورش هستند در این ایام به صورت ویژه به عرضه نوشت افزار و کتاب های مورد نیاز دانش آموزان می پردازند. 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص تامین نوشت افزار مورد نیاز دانش آموزان بی بضاعت نیز گفت: برای تامین مایحتاج درسی این دانش آموزان با همکاری نهادهای خیریه لوازم التحریر تهیه شده و در اختیار آنها قرار داده می شود. 

خدابنده اظهارکرد: همچنین لوزام التحریر و نوشت افزار لازم از محل کمک های مردمی در جشن عاطفه های خریداری و میان دانش آموزان بی بضاعت توزیع می شود. 

توجه به فرهنگ ایرانی- اسلامی

نکته حائز اهمیت در حوزه لوازم التحریر جدای از قیمت محصولات، توجه به محتوای فرهنگی و پیام هایی است که از این طریق به دانش آموزان ارائه می شود و بهتر است نهادهای متولی به تصاویر مورد استفاده روی جلد دفترچه ها و یا کتاب های کمک آموزشی و لوزام التحریر نظارت بیشتری داشته باشند.

منبع : مهر

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.