۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 619159

سکاندار اقتدار

سید هادی سید افقهی

به‌طور نمونه در موضوع تهدید به جنگ ( از سوی آمریکا) که از سوی برخی افراد مطرح شد، مقام معظم رهبری بارها با رد آن فریاد سر دادند که جنگی رخ نخواهد داد. این موضعگیری صریح تأکید می‌کند که دشمن نتوانسته ایشان را دچار تزلزل کرده و طبق قواعد خود با ایشان بازی کند و در نتیجه این دشمن است که دچار خطای محاسباتی خواهد شد.

گروه سیاسی قدس آنلاین - حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب صبح دیروز در شانزدهمین مراسم مشترک دانش آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به موفقیت و ایستادگی ۴۰ ساله ملت ایران در مقابل استکبار جهانی، تأکید کردند که اگر ملتی از اخم و تشر زورگویان نترسیده و به توانایی‌های خود اعتماد و اتکا کند، ابرقدرت‌ها را به عقب نشینی وادار و آن‌ها را به شکست می‌کشاند.
با توجه به تأکیدات چندباره رهبری درباره ضرورت توجه به توانایی‌های داخل و عدم اتکا به بیگانگان، حال این سؤال مطرح می‌شود که چطور می‌توان این اعتماد و اتکا به توانایی خودی را در جامعه ایجاد کرد؟ 
باید توجه داشت یکی از شیوه‌ها و تاکتیک‌های نبرد، جنگ نرم است که خود به شاخه‌های متعددی چون جنگ روانی، شایعه سازی، سناریو سازی و... تقسیم می‌شود. بر این اساس اولین تلاش دشمن آن است که بر داده‌های ذهنی حقیقی مردم یک کشور و بویژه مسئولان سطح اول آن تأثیرگذاشته و آن‌ها را دچار خطای محاسباتی کند. این خطای محاسباتی تحت تأثیر جنگ روانی دشمن زمانی رخ می‌دهد که دشمن جبهه‌های توهمی، فرعی و کاذب را مطرح و وقتی که مسئولان کشور آن‌ها را باور و سرگرم شدند از جبهه حقیقی ضربه خود را وارد کند. 
در این شرایط تمام تلاش رهبر معظم انقلاب معطوف به آن است که اعلام کنند اقدام‌های دشمن پوچ بوده و آن‌ها فقط به فکر ترساندن و در ادامه امتیازگیری از ما هستند. ترس هنگامی که در مسئولان یک کشور پدیدار شد، آن‌ها اعتماد به نفس خود را از دست داده و نمی‌توانند در مقابل دسیسه‌ها و نقشه‌های دشمن درست عمل کرده و دچار خطای محاسباتی می‌شوند. وقتی هم که این اشکال ایجاد شد مسئولان کشور تلاش خواهند کرد برای برون رفت از این خطا بر اساس داده‌های غلط که باز تحت تأثیر القاعات دشمن ایجاد شده، برنامه ریزی و به پیش بروند که باز نتایج معکوسی به دنبال خواهد داشت و در زمین دشمن بازی خواهند کرد. 
به‌طور نمونه در موضوع تهدید به جنگ ( از سوی آمریکا) که از سوی برخی افراد مطرح شد، مقام معظم رهبری بارها با رد آن فریاد سر دادند که جنگی رخ نخواهد داد. این موضعگیری صریح تأکید می‌کند که دشمن نتوانسته ایشان را دچار تزلزل کرده و طبق قواعد خود با ایشان بازی کند و در نتیجه این دشمن است که دچار خطای محاسباتی خواهد شد. همچنین نشان می‌دهد که این رهبر انقلاب است که همیشه آن‌ها را به دایره تصمیم گیری‌های درست خود کشانده و با خنثی سازی توطئه‌های آن ها، دشمنان را در موضع انفعالی قرار داده است. یا در نمونه‌ای دیگر، موضوعی که برخی آن را در بوق و کرنا کرده و گفتند برای اینکه جنگ نشود باید با غرب مذاکره کنیم. این یک خطای محاسباتی بود که ایجاد شد؛ به این معنی که برخی این تصور را داشتند که جنگ حتمی است، پس باید با غرب و در راًس آن آمریکا مذاکره کنیم. این در حالی بود که مذاکراتی صورت گرفت که کمترین دستاورد را برای کشور ما به دنبال داشت. بنابراین تأکید مقام معظم رهبری بر این است که مسئولان دچار خطای محاسباتی نشده و جبهه اصلی، قطب نما و هدفگیری دشمنان را بشناسند؛ چرا که اگر این گونه نشود، اختیار عمل را از دست خواهند داد.
البته در این راستا توجه به توسعه قدرت نظامی و ارتقای روز افزون آن همان گونه که در قرآن نیز بر آن تأکید شده است، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. افزایش قدرت نظامی کشور ما از دو بعد تأثیرگذار خواهد است. نخست به سبب ایجاد رعب و وحشتی است که در دل دشمنان ایجاد می‌شود. بعد دیگر تأثیر مثبت افزایش توان نظامی در جنبه بازدارندگی آن است؛ به این معنی که اگر دشمن دچار اشتباه شده و در صدد شروع جنگ برآمد، وقتی قدرت آتش، دقت هدفگیری و توسعه ابزارآلات نظامی ما را مشاهده کرد به فکر فرو رفته و از اقدام خود منصرف شود. توسعه روزافزون قدرت نظامی ما همان گونه که در قرآن هم بر آن تأکید شده موضوع مهم و ضروری است و به دشمنان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی قدرتی پوشالی نبوده و از قدرت بازدارندگی واقعی و بزرگی بهره مند است. موشک‌های ایرانی که به مواضع تروریست‌ها داعش در دیرالزور سوریه و همچنین مواضع تروریست‌های حزب دموکرات کردستان ایران در اربیل عراق شلیک شد، به دشمنان فهماند که ایران قدرت نخست منطقه بوده و در بحث امنیت خود هیچ مسامحه‌ای را بر نمی‌تابد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.