مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست امروز دوشنبه شورای حکام، بر ادامه اجرای تعهدات برجامی ایران و بازرسی و نظارت آژانس بر این تعهدات تاکید کرده است.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام، درباره ایران و برجام اظهارنظر کرده است.

«یوکیا آمانو» در سخنرانی مقدماتی خود در نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر تایید کرده که ایران در حال اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای برجام است.

وی ادامه داد: «ایران در حال اجرای تعهدات مرتبط به هسته‌ای خود در برجام است. ضروری است که ایران به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد».

آمانو افزود: «آژانس به راستی آزمایی درباره عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران طبق مفاد پادمان ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها درباره عدم وجود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران ادامه می‌یابد».

اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی صورت گرفته که این نهاد بین‌المللی از زمان توافق برجام، ۱۲ بار در گزارش‌های خود اجرای تعهدات برجامی توسط ایران را تایید کرده است.

آمانو در این نشست درباره سوریه هم اظهارنظر کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «تا جایی که به اجرای توافق پادمان در جمهوری عربی سوریه مربوط می‌شود، ارزیابی ما همچنان آن است که خیلی محتمل است که ساختمان تخریب شده در سال ۲۰۰۷ در دیر الزور، یک رآکتور اتمی بود و سوریه طبق مفاد توافق پادمان باید به آژانس درباره آن اطلاع می‌داد».

وی افزود: «من درخواست خودم را از سوریه برای همکاری کامل با آژانس در رابطه با موضوعات حل نشده در رابطه با سایت دیر الزور و دیگر اماکن تکرار می‌کنم. سوریه هنوز به این درخواست‌ها جواب نداده است».

اظهارات آمانو در حالی صورت گرفت که فروردین ماه سال جاری رژیم صهیونیستی بعد از گذشت ۱۱ سال از حمله به دیر الزور، رسما مسئولیت حمله هوایی به نیروگاه اتمی سوریه در سال ۲۰۰۷ را برعهده گرفت.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی در یک بیانیه با اذعان به نابود کردن تاسیساتی که احتمال می‌دادند نیروگاه هسته‌ای در سوریه باشد، مدعی شده بود این حمله در سال ۲۰۰۷ تهدید بزرگی را علیه اسرائیل ازبین برد و «پیامی» به دیگر کشورها بود.

آمانو در اظهارات امروز خود هیچ اشاره مستقیمی به برنامه اتمی رژیم صهیونیستی نکرد و تنها به اشاره تلویحی به این موضوع بسنده کرد.

او در بخش مربوط به توافق پادمان در منطقه غرب آسیا گفت: «اختلاف‌نظرهای طولانی مدت و اساسی در بین کشورهای منطقه خاورمیانه در رابطه با به کار گیری توافق جامع پادمان برای همه فعالیت‌های هسته‌ای در این منطقه وجود دارد و به همین دلیل، ممکن نبوده است که در زمینه اجرای وظیفه و مسئولیت من پیشرفت حاصل شود. من به مشورت‌ها در این زمینه ادامه خواهم داد».

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش، به برنامه اتمی کره شمالی پرداخت و این برنامه را «مایه نگرانی شدید» آژانس بین‌المللی انرژی خوانده است.

آمانو، اقدامات کره شمالی در این حوزه را «نقض آشکار» قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواند و از پیونگ یانگ خواست، «فورا» با آژانس در زمینه اجرای این قطعنامه‌ها همکاری کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.