ویژه برنامه‌های ایام عزاداری اباعبدالله الحسین در شهرداری مشهد تشریح شد.

تشریح ویژه برنامه‌های شهرداری مشهد در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین

به قدس آنلاین، هادی بختیاری معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری از ویژه برنامه های ایام عزاداری ماه محرم تحت عنوان "شرح شیدایی" با هدف معرفی مولفه‌های سبک زندگی حسینی و محوریت آموزه‌های عاشورایی تعظیم و تکریم شعائر و معارف اسلامی، هویت‌افزایی دینی و انقلابی شهروندان در رویداد بزرگ عاشورایی خبرداد.

وی قالب‌های اجرای این برنامه ها را، برپایی نماز ظهر عاشورا به همراه  نماز مغرب و عشا، نمایش تعزیه خوانی، برپایی پیاده راه حسینی(گذر هنر عاشورایی) با هنرهایی هم چون نقالی، نقاشی  قهوه خانه ای، سا خت تسبیح و انگشتر، دوخت بیرق، ساخت علم، سنج زنی، حضور دسته های هیئت های عزاداری و ایستگاه های استقبال از زائران پیاده در ورودی های محوری شهرمقدس مشهد، عنوان کرد و افزود: آیین تعزیه خوانی در ۴ بوستان لاله، زیتون، نصرت، کوهسنگی و همچنین عرصه میدان شهدا برگزار خواهد شد.

بختیاری افزود: تعزیه خوانی از گذشته ها به یادگار مانده است و از جمله هنر های آیینی ایرانی است که باید در حفظ و صیانت از آن بکوشیم، علاوه بر آن این آیین به عنوان سوغات فرهنگی جهان اسلام نقش تعیین کننده ای در نشان دادن جایگاه مشهد الرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و پایتخت معنوی ایران در حوزه نمایش اصیل ایرانی اسلامی دارد، لذا باید در جهت احیا و ارتقای آن تلاش کنیم. وی هم چنین از برپایی نمایشگاه عکس و دل نوشته آیینی با عنوان "خاطراتم با تعزیه" با محوریت مردم در نمایش تعزیه خبرداد و اظهار کرد: بی شک هنر تعزیه یکی از ماندگارترین خاطرات ملی و مذهبی اقشار مختلف مردم اعم از عوام و خواص جامعه است و مستند سازی خاطرات مکتوب و مصور موجود در نزد تعزیه خوانان و مردم از این نمایش می تواند اثر ارزنده ای درحوزه تاریخ شفاهی تعزیه خوانی باشد. لذا این نمایشگاه به عرضه خاطرات مردم از تعزیه اختصاص داشته و آثار ارسالی نهایتا به شکل کتابچه تدوین خواهد شد.

هادی بختیاری افزود: نمایشگاه جانبی دیگر با انعکاس عکس های آیینی و آثار منتخب در دوسطح مردمی راجع به تعزیه و عکس های برگزیده در حوزه عکاسان داخلی در همین حوزه به عنوان خاطرات مصور مردمی از تعزیه و نمایشگاه نسخ خطی و ابزار آلات تعزیه برگزار خواهد شد.

وی  پیاده راه حسینی (گذرهنر عاشورایی) در عرصه میدان شهدا از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود: این برنامه در قالب برپایی غرفه هایی با موضوعات نقاشی قهوه خانه ای، نقالی، تصویرگر، دوخت پرچم، ساخت علم عزاداری، تسبیح سازی و ایستگاه کودک و قصه های عاشورایی، شب شعر عاشورایی و عزاداری محلی توسط هیئات مذهبی خواهد بود.

معاون شهردارضمن تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت های شهری در برگزاری برنامه های مذهبی و آیینی، گفت: در راستای افزایش مشارکت شهروندان برآن شدیم تا از ظرفیت هیئت ها و تشکل های مردمی در برگزاری برنامه های ویژه این ایام کمک بگیریم. تعزیه خوانی محلی، برپایی ایستگاه های صلواتی با مشارکت مردم، بهره گیری از هنرمندان مختلف در اجرای برنامه ها مانند خطاطی اسماء الهی، نقاشی  با موضوع فرهنگ عاشورا از اقدامات در این زمینه خواهد بود.

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهردار یکی دیگر از برنامه های این سازمان را درمناطق سطح شهر حمایت از برنامه های محلی ومنطقه ای عنوان کرد و گفت:در این ایام با نصب ۳۳۰۰سازه ستونی، ۳۰۰۰عدد بیرق و ۱۳عدد سازه شمسه پارچه ای، برگزاری حسینیه کودک  اجرا و اکران ویدئو مپینگ روایت عاشورا و نیز اجرای تئاتر آئینی در فرهنگسراها، مشهد را آماده سوگواری اباعبدالله الحسین می‌کنیم.

منبع:ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.