مدیر کل تبلیغات اسلامی استان خراسان در آستانه فرارسیدن ماه محرم گفت: مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان (ع) باید ویژگی هایی داشته باشد و نکاتی در آن رعایت گردد تا به مجالسی پربار و کارآمد تبدیل شوند.

منابر سیاسی باشند اما جناحی نشوند/واعظان روشنگری کنندنه افشاگری/هر روضه خوانی که واعظ نیست

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین کاظم لطفیان اظهار داشت: وحدت موضوع مهمی است که جامعه ما امروزه به آن نیاز مبرم دارد. باید توجه داشته باشیم که دشمن کلیات نظام ما را مورد هدف قرار داده است و نه یک گروه و طیف خاص را. بنابراین حفظ و انسجام وحدت جامعه مقوله ای پراهمیت است که باید روحانیون و واعظان در مجالس عزای امام حسین (ع) آن را مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد: نقد تا جایی که مخل نظم نباشد خوب است و نباید از این حد فراتر رود. روشنگری خوب است اما افشاگری خوب نیست. بخصوص بدلیل اینکه افشاگر ممکن است اطلاعات کافی از موضوع نداشته باشد باعث تخریب اندیشه مخاطبان نیز بشود. نقد خوب است اما نباید برای مردم دلسری و ناامیدی ببار آورد. نقد نباید حس اعتماد به نظام را در بین مردم مخدوش کند.  

وی با ذکر این نکته که منبر باید سیاسی باشد اما نباید جناحی باشد اعلام کرد: باید توجه داشت که امام حسین (ع) متعلق به همه هستند و نه یک جناح و طیف خاص. مردم از همه جناح ها در مراسمات ایشان شرکت می کنند. امروزه عشق به امام حسین (ع) فراگیر و جهان شمول شده است و محدود به یک قشر نیست. لذا باید منابر عمومیت داشته باشند و برای تمام دیدگاه ها مطرح شوند.

وی گفت: تجلی مقاومت سید الشهدا (ع) در زندگی سیاسی و جامعه امروز ایران یکی دیگر از موضوعاتی است که رعایت آن از وعاظ انتظار می رود. در شرایط کنونی به پرداختن به ابعاد سیاسی زندگی امام حسین (ع) بیش از هر زمان دیگر نیازمندیم. بنابراین تبیین تجلی شخصیت امام حسین (ع) و روحیه مقاوم ایشان یکی از مهمترین وظایفی است که وعاظ باید در نظر داشته باشند.

حجت الاسلام لطفیان بیان داشت: در مجالس و منبرها باید بطور ویژه از تعالیم و معارف قرآنی بهره جست. انس با قرآن باید حتما مورد توجه قرار گیرد. مجالس ما متاسفانه از بعضی از معارف کلام خدا خالی است. قرآن باید به مجالس ما و مجالس به دامان قرآن بازگردند.

وی اعلام کرد: منبرهای ما باید مملو از دانش و علم باشند. منبری علمی داشتن و وعظی از روی استدلال و منطق ارایه دادن، از ویژگی هایی است که از وعاظ برتر و باتجربه ارایه می شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان خراسان گفت: نکته دیگر این است که مسئولین برگزاری جلسه باید به معنی تمام کلمه واقعا واعظ دعوت کنند. هر کسی که اسمش را واعظ گذاشته بود مناسب نشستن بر منبر پیامبر (ص) و پند و اندرز دادن به مردم نیست. واعظ باید ویژگی های خاص خود را داشته باشد.

وی بیان کرد: شهید مطهری می فرماید که موعظه وظیفه اش غفلت زدایی و علم وظیفه اش جهل زدایی از جامعه است. منبر هم باید حالتی از موعظه داشته باشد که بتواند هم زنگار غفلت را از جامعه بزداید و هم اینکه از بنیه علمی برخوردار باشد تا بتواند جهل زدایی داشته باشد. بخصوص اینکه امروزه جاهلیت مدرن بر زندگی خیلی از افراد سایه افکنده و نیاز است که این جهل از زندگی آنها زدوده شود. در واقع امام حسین (ع) هدف از قیام خود را جهل زدایی و رفع گمراهی از جامعه عنوان می کنند.

حجت الاسلام لطفیان گفت: منبرهایی با خصوصیت انقلابی امروز بیشترین کاربرد را دارند. منبری که انزوا و گوشه نشینی را در جامعه القا کند مطلوب نیست. منبری که امام حسین (ع) را در همان سال ۶۱ هجری حبس کند و صرفا بیان تاریخ باشد چندان کارآمد نیست. باید شاخصه های قیام امام را با شرایط کنونی تطبیق، و مورد تحلیل و بررسی قرار داد. منبر باید معرفت افزا باشد باید بصیرت آفرین باشد. منبر باید ولایت مداری را در جامعه احیا و ابلاغ کند. منبر باید انسان را از حیات مادی به حیات طیبه برساند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.