محمد جواد جمالی گفت:دولت‌های غربی به خوبی می‌دانند که وابستگی اقتصاد ما به نفت و انرژی یکی از نقاط آسیب پذیر کشور است و اگر کشورهای دیگر بتوانند جای ایران را در تأمین نفت پر کنند بدون شک تاثیرات منفی آن بر اقتصاد کشور قابل انکار نیست. بنابراین باید ستادی برای مقابله با جنگ اقتصادی در کشور تشکیل شود.

لزوم تشکیل ستادی برای مقابله با جنگ اقتصادی غرب

محمد جواد جمالی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی «قدس آنلاین» درباره لزوم کاهش وابستگی اقتصاد جمهوری اسلامی به نفت در دوره تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی علیه کشورمان، اظهار داشت: همانطوری که رهبری نیز بارها به آن تأکید کرده‌اند دولت باید در بودجه و برنامه ریزی‌های کلان اقتصادی خود وابستگی به نفت را کاهش بدهد. دولت‌های غربی به خوبی می‌دانند که وابستگی اقتصاد ما به نفت و انرژی یکی از نقاط آسیب پذیر کشور است، به همین دلیل شاهدید اولین اقدام و تهدیدی هم که علیه ایران به کار می‌گیرند در رابطه با همین بحث فروش نفت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: متأسفانه در طول این سال‌ها و با روی کار آمدن دولت‌های مختلف هنوز خودکفایی اقتصاد و بی نیازی از درآمدهای نفتی حاصل نشده است. در حال حاضر هم هوشمندانه‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان در ارتباط با فروش نفت است و دولت‌های غربی درصددند هم تحریم‌ها را پیش ببرند و هم اینکه گزینه‌های دیگری جای نفت ایران را در مبادلات بین المللی پر کنند.

جمالی همچنین با اشاره به لزوم به کارگیری دیپلماسی اقتصادی و استفاده از این ظرفیت در دوره تحریم‌ها گفت: با اجرایی شدن تحریم‌های جدید و اقدام دولت‌های غربی مبنی بر تحریم خرید نفت از ایران، احتمال اینکه کاهش میزان صادرات نفت باشد  وجود دارد بنابراین با بهره‌ گیری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و تعامل با دولت‌های منطقه‌ای و هم‌پیمان می‌توان جایگزینی برای این مشکل داشته باشیم. همچنین تیم اقتصادی و دیپلماتیک دولت باید به دنبال بالا بردن مبادلات غیر نفتی باشند.

وی افزود: اگر کشورهای دیگر جای ایران را در تأمین نفت پر کنند، بدون شک تاثیرات منفی آن بر اقتصاد کشور قابل انکار نیست. بنابراین باید ستادی برای مقابله با جنگ اقتصادی در کشور تشکیل شود و دیپلماسی وزرات خارجه هم در کنار آن فعال باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.