عربستان سعودی و آمریکا با همکاری یکدیگر مدعی دست داشتن ایران در حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در «ظهران» شده و تهران را به پرداخت غرامت محکوم کردند.

قاضی آمریکایی ایران را به پرداخت غرامت محکوم کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، یک قاضی فدرال آمریکا در واشنگتن ایران را به پرداخت ۱۰۴ میلیون دلار غرامت به خانواده قربانیان حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در ظهران عربستان محکوم کرد.

در حالی قاضی «برلی هاول» این حکم را صادر کرد که نماینده ای از ایران برای دفاع در دادگاه حاضر نشده بود.

قاضی هاول گفت که ۱۵ خدمه نظامی که به هنگام انفجار در مجتمع هشت طبقه الخبر حضور داشتند، در اثر این حمله لطمه روحی دیده‌اند. وی در ادامه تاکید کرد که ۲۴ نفر از بستگان نیز که عزیزانشان در این حادثه صدمه خوردند، نیز به لحاظ روحی لطمه دیده‌اند.

خانواده قربانیان بر اساس قانون «مصونیت های حاکمیت خارجی در برابر تروریسم» درخواست غرامت کرده‌اند.

پل گاستون، یکی از وکلای خانواده های قربانیان این حمله گفته است: شاکیان از رای دادگاه بسیار خوشحال هستند و اکنون به دنبال راه هایی برای اخذ این غرامت هستند.

در شامگاه ۲۵ ژوئن ۱۹۹۶، یک کامیون نفتکش مملو از «تی.ان.تی» در پارکینگ مقابل ساختمانی که حدود ۱۰۰ نفر از پرسنل نیروی هوایی آمریکا در آنجا اقامت داشتند، منفجر شد. در این حادثه ۱۹ آمریکایی کشته و ۳۷۲ نفر مجروح شدند و دو نفری که کامیون نفتکش را پارک کرده و با یک ماشین شورلت از محل دور شده بودند، بعدا توسط پلیس سعودی دستگیر شدند.

عربستان و ایالات متحده آمریکا پس از انفجار در پایگاه آمریکایی یاد شده انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند ولی مقامات تهران هرگونه دست داشتن در این انفجار را رد کردند.

تحقیقات اف بی آی درباره پرونده بمب‌گذاری «الخُبَر» در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۱ به تنظیم ادعانامه‌ای علیه ۱۳ عضو حزب الله لبنان منجر شد و یک دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۶ ایران را به اتهام آنچه که دست داشتن در این انفجار خواند، به پرداخت ۲۵۴ میلیون دلار به خانواده‌های ۱۷ قربانی این انفجار محکوم کرد.

در کیفرخواست ۲۰۹ صفحه‌ای این دادگاه آمریکایی اشاره شده بود که کامیون بمبگذاری شده مورد استفاده در انفجار الخبر، در یک پایگاه نظامی در دره بقاع که تحت کنترل حزب‌الله لبنان است، تجهیز شده بود و این حمله با مجوز ایران صورت گرفته است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.