پرسپولیس یک بار با رای کمیته انضباطی، جام حذفی را از دست داد و امسال در کمیته انضباطی سوپرجام را بدست آورد.

5 مورد از پرونده هایی که در کمیته انضباطی تعیین شد

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، فوتبال در زمین چمن برگزار می‌شود اما گاهی اوقات، نتیجه آن را احکام کمیته انضباطی تعیین می‌کند. فارغ از بازی‌هایی که بخاطر درگیری نیمه تمام می‌ماند، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران بارها مجبور شده در بازی‌هایی که شائبه تخلف‌های بزرگ در آن وجود داشته وارد شود و گاهی نتیجه بازی را عوض کند. پرونده‌هایی که ۵ مورد آن، برای تیم‌ها سرنوشت ساز بوده و مسیر صعود  وسقوط یا محل نگهداری جام را عوض کرده است.

۶ گل علیه صنعت نفت

۶ خرداد ۱۳۸۴، راه آهن با ۶ گل شهید قندی یزد را برد و با تفاضل گل بهتر نسبت به صنعت نفت، به لیگ برتر صعود کرد. شهید قندی در آن فصل، یکی از بهترین تیم‌های لیگ یک بود و نفتی‌ها اعتقاد داشتند راه آهن در یک بازی طبیعی، نمی‌توانسته با چنین نتیجه‌ای مقابل آن‌ها پیروز شود. صنعت نفت شکایت کرد اما کمیته انضباطی، رای را به نفع راه آهن و شهید قندی داد. صنعت نفت پرونده را به دیوان عدالت اداری برد و آنجا به نتیجه رسید. با توجه به طولانی شدن پرونده، راه آهن و شهید قندی در لیگ برتر ماندند و فصل بعد، صنعت نفت هم بر اساس حکم دیوان عدالت اداری به لیگ برتر اضافه شد.

قرارداد شبانه

سال ۱۳۸۵ در اتفاقی عجیب، برگزاری فینال جام حذفی به بعد از جام جهانی موکول شد و پرسپولیس و سپاهان با تیم‌های جدیدشان روبروی هم قرار گرفتند. در ترکیب سپاهان، ستاره‌ای به نام عماد رضا بازی می‌کرد. بازیکنی که تا چند قدمی پرسپولیس رفت اما سر از سپاهان درآورد. پرسپولیسی‌ها اعتقاد داشتند قرارداد عماد رضا، پس از پایان وقت قانونی ثبت شده و باید نتیجه بازی آن‌ها، سه بر صفر به نفع پرسپولیس شود. کمیته انضباطی از عماد رضا انگشت نگاری کرد تا معلوم شود چه کسی آن شب، جای او قرارداد بسته است. در نهایت پس از کش و قوس فراوان، رای به نفع سپاهان صادر شد و مدارک لازم برای محکومیت این تیم وجود نداشت.

سقوط به جای صعود

فراز کمالوند بعد از شیرین فراز و تراکتورسازی، شهرداری تبریز را به لیگ برتر رساند اما در کمیته انضباطی، پرونده‌ای سنگین علیه این باشگاه تشکیل شد. پرونده‌ای که حکایت از فساد گسترده در مسیر صعود آن‌ها به لیگ برتر داشت. ماجرای شهرداری، به رسانه‌ها کشید و مدارک زیادی علیه آن‌ها بدست آمد. در نهایت کمیته انضباطی در حکمی کم سابقه، به اتهام ایجاد ارتباطات غیرمتعارف و غیرقانونی با عوامل تیم‌ها، پرداخت رشوه، ممانعت از فیلمبرداری از برخی مسابقات مسئله‌دار و مواردی دیگر این تیم را به سقوط به یک دسته پایین‌تر، به جای حضور در لیگ برتر محکوم کرد.

ستاره غیرمجاز

هفته‌های آخر لیگ چهاردهم، راه آهن یکی از کاندیداهای اصلی سقوط بود. آن‌ها برای ماندن در لیگ برتر، از موتومبا کمک گرفتند. ستاره‌ای که با نمایشی خوب و گل‌های حساس، کمک کرد راه آهن در لیگ برتر بماند. یکی از بازی‌هایی که موتومبا در آن درخشید، بازی با پیکان حریف مستقیم راه آهن برای سقوط بود. بعد از سقوط پیکان، مسئولان باشگاه از راه آهن شکایت کردند که با جعل سند و غیر قانونی از موتومبا استفاده کرده است. روز ۸ تیر ۱۳۹۴، حکم داده شد که پیکان در لیگ برتر می‌ماند و راه آهن با ۳-۰ بازنده شدنش در ۵ مسابقه، به لیگ یک می‌رود. روز ۳۱ تیر، این حکم عوض شد و راه آهن در لیگ برتر ماند و پیکان به لیگ یک رفت.

سوپرجام در ترکیه

روزی که تاریخ سوپر جام ایران در سال ۹۷ مشخص شد، کسی به آن اعتراض نداشت. بعد از قهرمانی پرسپولیس و استقلال در لیگ و جام حذفی هم تیمی به آن اعتراض نکرد. بعد از جام جهانی که بسیاری از ستاره‌های استقلال جدا شدند، این تیم درخواست تعویق سوپرجام را داد و پرسپولیس راضی به این موضوع نشد. استقلال به ترکیه رفت و ابتدا سازمان لیگ و سپس کمیته انضباطی و کمیته استیناف، رای به سه بر صفر شدن بازی به نفع پرسپولیس دادند. استقلال پرونده را به CAS برده اما با توجه به اینکه در تاریخ سوپرجام آن‌ها ایران نبودند، کار سختی برای موفقیت در این پرونده پر سر و صدا خواهند داشت.

منبع: برنامه نود

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.