وزیر دفاع سابق عراق و رئیس فهرست ائتلاف النصر در استان نینوی، خود را نامزد تصدی ریاست پارلمان معرفی کرد.

نامزدی وزیر دفاع سابق عراق برای ریاست پارلمان

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «خالد العبیدی» رئیس فهرست ائتلاف «النصر» در استان نینوی، رسما خود را نامزد ریاست پارلمان عراق اعلام کرد.

دفتر اطلاع‌رسانی العبیدی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریة» منتشر شد اعلام کرد که وی پس از فشارهایی که بر وی اعمال شد، تصمیم گرفته است خود را برای ریاست پارلمان نامزد کند.

بر اساس این بیانیه، العبیدی شخصیتی با توانمندی‌های لازم برای تصدی پست ریاست پارلمان است و در میان محافل سیاسی و حتی شیعیان دارای محبوبیت است.

برخی تحلیلگران سیاسی بر این باورند که نامزدی العبیدی پس از آن صورت می‌گیرد که «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر، پس از اعلام موضع مرجعیت، دیگر شانسی برای نخست‌وزیری مجدد در عراق ندارد.

پس از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ تا کنون، عرف سیاسی در عراق این‌گونه است که پست ریاست پارلمان به یک شخصیت سنی واگذار شود و در مقابل ریاست جمهوری به کردها و نخست‌وزیری به شیعیان اختصاص یابد.

پیش از این اسامی هفت نماینده برای تصدی پست ریاست پارلمان طرح شده بود که عبارت بودند از: «محمد تمیم»، «اسامة النجیفی»، «احمد الجبوری»، «محمد الحلبوسی»، «طلاب الزوبعی»، «رشید العزاوی» و «احمد الجبوری».

قرار است نشست ۱۵ سپتامبر جاری پارلمان، به انتخاب رئیس پارلمان و معاونان آن اختصاص یابد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.