معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به منظورنظارت، تکایا و مکان‌هایی که مراسم عزاداری در آن برگزار می شود در 2 نوبت صبح و بعدازظهر برای پیشگیری از بروز و شیوع هرگونه بیماری مرتبط با آب و غذا بررسی‌هایی انجام می‌شود.

آمادگی 180 گروه برای نظارت بر بهداشت تکایا و مکان‌های عزاداری خراسان رضوی
 
 به گزارش قدس آنلاین ، علی اصغر حسنی ، در خصوص طرح بهداشت در ایام محرم اظهار کرد: در این طرح تعداد 180 اکیپ بازرسی در مشهد و شهرستان‌های استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.
حسنی در خصوص همزمانی توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان ومساجد بیان کرد: بروز بیماری‌های مرتبط با غذا به‌ویژه بیماری‌های واگیردار روده ای درمکان های عمومی توزیع غذا بیشتر است، در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی از جمله بهداشت فردی، محیطی و مواد غذایی در این اماکن و مراسم عمومی با مسمومیت‌های گسترده مواجه خواهیم شد.
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خصوص برگزاری جلسات هماهنگی با مراکز بهداشت مشهد و فرمانداری به منظور تامین همکاری ادارات  و ارگانهای  مرتبط افزود:  به منظور حفظ و ارتقاء سلامت جامعه افزایش اطلاع رسانی با همکاری رسانه‌های گروهی  و دریافت مجوز بهداشتی توسط افرادی که قصد توزیع نذورات دارند، توسط گروه بهداشت و بهداشت محیط و حرفه ای در حال پیگیری است.
وی اضافه کرد: ناظران بهداشتی علاوه بر نظارت بر توزیع غذا بر رعایت ضوابط بهداشتی که باید توسط مسئولین ایستگاههای صلواتی ، محل‌های اسکان زایران  و هیاتهای امنای مساجد ، تکایا و هیات‌های عزاداری رعایت شود نظارت دارند.
علی اصغر حسنی تاکید کرد: رعایت اصول بهداشتی به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا از جمله؛ انجام پخت‌وپز در مکان‌های دارای شرایط بهداشتی مورد تائید مراکز بهداشت، تمامی افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند.
 معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: استفاده از فرآورده‌های دامی با کشتار مجاز و بسته بندی مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی، توجه به تهیه مواد غذایی اولیه سالم و بهداشتی، اجتناب از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده درمجاورت هم، استفاده از نمک‌های بسته بندی ید دار، سالم سازی میوه و سبزی، استفاده ازظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی برای مواد غذایی گرم و لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی برای چای و نوشیدنی‌های داغ، از مواردی است که در تهیه و طبخ و توزیع نذورات باید مورد توجه قرار گیرد. 
مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: تهیه و نصب وسایل اطفاء حریق به منظور جلوگیری و کنترل از آتش سوزی های احتمالی، رعایت نظافت، شستشو و گند زدایی مستمر سرویس‌های بهداشتی بر اساس دستور مراکز بهداشتی و جمع آوری، انتقال و دفع پسماند‌های تولید شده به صورت بهداشتی، دریافت مجوز بهداشتی برای افرادی که قصد توزیع نذورات را دارند با هماهنگی مسئولین برگزاری مراسم ها و هیات امناء مساجد و تکایا الزامی است.
وی اضافه کرد: ذبح دام در مقابل دسته‌های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد بدون دریافت مجوزهای بهداشتی و هماهنگی‌های لازم با ادارات دامپزشکی ممنوع است. 
حسنی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در سطح شهر می توانند موارد را با شماره های تماس 190 سامانه ارتباطات مردمی وزارت بهداشت و تلفن شکایات دامپزشکی 7250025 در میان بگذارند.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.