نمایندگان مردم در مجلس، مهر تایید دوباره آژانس بر برجام را برگ برنده ایران در مذاکرات با اروپا دانستند و گفتند با این گزارش حجت بر آمریکا تمام است اما این تایید به معنای ادامه یک طرفه تعهدات با وجود تحریم‌های ظالمانه نیست.

مهر تایید دوباره آژانس بر برجام برگ برنده ایران در مذاکرات با اروپا

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دومین بار بعد از خروج آمریکا از برجام پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را تایید کرد، آمانو مدیر کل آژانس در این گزارش مجددا تاکید کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین ایران از سقف تعیین‌شده در برجام تجاوز نکرده و ایران دسترسی‌های مورد درخواست آژانس را فراهم کرده، به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بوده و در حال اجرای تعهدات مرتبط با این توافق است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد ذخیره آب سنگین ایران تا ۲۵ اوت ۱۲۲.۹ تن (نسبت به ۱۲۰.۳ تن در ماه مه) بوده است که کمتر از محدوده تعیین شده ۱۳۰ تن بر اساس توافق هسته‌ای است. ذخیره اورانیوم کم غنی شده ایران نیز تا ۱۸ اوت ۱۳۹.۴ کیلوگرم بوده است که کمتر از محدوده تعیین شده ۲۰۲.۸ کیلوگرم بر اساس توافق هسته ای است. ۲.۱ تن آب سنگین ایران نیز از زمان گزارش قبلی (این آژانس) تاکنون به خارج منتقل شده است.

نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم این گزارش آژانس را برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با اروپا دانستند زیرا این گزارش بر پایبندی ایران و عدم تجاوز از قوانین تعیین شده تاکید دارد اما تایید آژانس را به معنای ادامه اجرای تعهدات به شکل یک طرفه از سوی جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانند از این رو اذعان دارند که مسئولان نظام، دولت و مجلس درباره ادامه روند تصمیم خواهند گرفت.

این نمایندگان مردم در خانه‌ملت معتقدند که: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تایید فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قالب دوازدهمین گزارش خود، حجت را بر  همه کشورها از جمله آمریکا تمام کرده‌اند.

علاالدین بروجردی

بروجردی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حجت را بر  همه کشورها از جمله آمریکا تمام کرد

علا الدین بروجردی با بیان اینکه کمیته هسته‌ای بعد از بازدید اخیر از نطنز و فردو در تلاش است تا گزارش فعالیت‌های هسته‌ای ایران را آماده و به صحن مجلس ارایه کند، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دوازدهمین باز پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است لذا حجت را بر  همه کشورها از جمله آمریکا تمام کرده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این گزارش تایید می‌کند که ایران هیچ انحرافی از مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته است، بنابراین اقدام آمریکا برای خروج از برجام و وضع تحریم‌های جدید غیرقانونی و ظالمانه است.

وی افزود: در چنین وضعیتی عملکرد غیرقانونی آمریکایی‌ها قابل پیگیرد است، کما اینکه شکایت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی از همین رو انجام گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنابراین اروپا باید شهامت و شجاعت را داشته باشد و در برابر اقدام غیرقانونی آمریکا بدون هیچ ترس و واهمه‌ای در برجام بماند و به مفاد آن عمل نماید.

شهروز برزگر کلشانی در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت

برزگر: مهر تایید مجدد بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بدعهدی آمریکایی‌ها را اثبات می‌کند/ گزارش مجلس درباره برجام و رفتارهای آمریکا یک ماه دیگر در صحن قرائت می‌شود

شهروز برزگر کلشانی نیز گفت: گزارش ۶ ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هنوز آماده نشده است اما آقای ظریف چندی پیش گزارش ۳ ماهه وزارت امور خارجه درباره برجام را در کمیسیون ما ارائه دادند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آقای فلاحت پیشه به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در راستای همین گزارشات کمیته‌ای با ریاست آقای بروجردی تشکیل دادند تا اقدامات آمریکا و پاسخ‌های احتمالی ایران را رصد و به صورت لحظه‌ای گزارش دهند.

وی افزود: از این رو مرکز پژوهش‌های مجلس و اعضایی از کمیته هسته‌ای و کمیته رصد رفتارهای آمریکا به صورت سه جانبه موظف به بررسی موضوعات مختلف شدند تا گزارش مدونی آماده و در اواخر مهرماه یا اوایل آبان ماه به هیات رئیسه برای قرائت در صحن مجلس ارایه شود.

برزگر در ادامه یادآور شد: تایید مجدد فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک برگ برنده است و جمهوری اسلامی در مذاکرات با ۴+۱ می‌تواند از آن استفاده کند. این تایید دروغگویی و بدعهدی آمریکایی‌ها را هم اثبات می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، معتقد است: این مهر تایید آژانس کمک می‌کند تا با استفاده از ظرفیت اتحادیه اروپا به آمریکا فشار بیاوریم و مخالفان و رقبای ترامپ هم از طریق تریبون‌های فعال انتخابات در آمریکا می‌توانند از این اسناد استفاده کنند.

محمدمهدی برومندی

برومندی: تایید برجام توسط آژانس به معنای ادامه پایبندی یک طرفه ایران به تعهدات نیست/ تصمیم‌گیری نظام درباره ادامه روند

محمد مهدی برومندی نیز با اشاره به ارایه گزارش ۳ ماهه وزارت امور خارجه درباره فعالیت هسته‌ای ایران به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: این گزارش به صورت کامل‌تر در کمیسیون و کمیته هسته‌ای در حال جمع بندی است تا برای قرائت به صحن ارایه شود.

نمیانده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بار دیگر حقانیت جمهوری اسلامی را تایید کرده و همه جهانیان می‌دانند که ایران هیچ تخطی از موافقت برجام نداشته و به تمامی تعهدات توافق عمل کرده است که این نشان از پایبندی ایران به قانون، احترام به قانون و جامعه بین‌الملل و طرف‌های مذاکره کننده دارد.

برومندی افزود: با اثبات مکرر برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بی‌آبروی بیشتر برای آمریکا که به صورت یک طرفه از برجام خارج شد، ایجاد می‌شود و قانون شکنی دولتمردان آمریکایی هم به اثبات می‌رسد. این موضوع در ادامه مذاکرات ایران و ۴+۱ هم موثر واقع خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تایید برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این معنا نیست که جمهوری اسلامی همچنان خواهان پایبندی یک طرفه به توافق است، زیرا ایران را علی‍‌رغم نص صریح توافق تحریم کردند، بنابراین دولت و مجلس و در مجموع نظام درباره ادامه این روند تصمیم خواهند گرفت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند به تمامی تعهدات عمل و از بسیاری امتیازات خود را محروم کند و طرف مقابل هم به عهدشکنی خود ادامه دهد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.