۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 619454

خراسان شمالی-احتکار، در علم اقتصاد، عمل تحصیل و نگه‌داری منابع کم‌یاب است و به معنای جمع آوری و نگهداری طعام و آنچه که خورده می‌شود(ارزاق)، به امید گران شدنش؛ است که اینکار خلاف قانون است و نه تنها موجب تورم می‌شود بلکه در صورت ادامه آن، آثار ناهنجار معنوی نیز به دنبال خواهد داشت و در نهایت در زنجیره نظام جامعه اختلال ایجاد کرده و جامعه‌ای فاسد خواهد ساخت.

تاکید مسئولان خراسان شمالی بر برخورد جدی با پدیده "احتکار"

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در شرایط امروز مردم به عنوان مشتریان بازار با چالش‌های مختلفی مواجه هستند که یکی از آنها پس از گرانفروشی و نوسانات قیمت‌ها، عرضه نکردن و نفروختن کالاها از سوی فروشندگان به واحدهای صنفی بود.

رییس اتاق اصناف بجنورد نیز در خصوص وضعیت بازار می گوید: نوسانات نرخ ارز سبب ایجاد تنش هایی در بازار شده است.

مهدی امیدوار با بیان اینکه در حال حاضر در بازار گران فروشی وجود دارد ولی بسیار کم است می افزاید: اکنون تعداد بازرسی ها از بازار افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص احتکار انبارهای کشف شده نیز می گوید: احتکار به معنای این است که جنسی در انبار باشد ولی خرید و فروشی صورت نگیرد احتکار محسوب می شود که اکثر انبارهای کشف شده در بجنورد به دلیل عدم آگاهی کسبه اجناس در سامانه وزارت صنعت و معدن و تجارت ثبت نشده بود که اتاق اصناف در این زمینه کلاس های آموزشی برای آنان برگزار کرده است.

وی با اشاره به بازرسی های انجام شده توسط اتاق بازرگانی می گوید: آمار کل بازرسی ها از صنوف در پنج ماه نخست سال جاری هزار و ۴۶۴ فقره بود که ۶۶ فقره پرونده با ارزش ریالی ۸۱۴۸۰۰۰۰ میلیون ریال تشکیل شده است.

امیدوار می افزاید:  در پنج ماه مذکور ۱۵۱ فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که از مجموع شکایات دریافتی ۸۵ درصد به صورت کتبی، ۱۵درصد تلفنی دریافت و رسیدگی شده است.

رییس اتاق اصناف بجنورد ادامه می دهد: در عین حال پس از بررسی و ارزیابی کارشناسان تعداد ۱۵۱ فقره شکایت قابل پیگیری تشخیص داده شد که تعداد ۷۵ فقره پس از بررسی منجر به رضایت شاکی شده است.

دادستان بجنورد نیز هفته گذشته در جمع خبرنگاران درارتباط با لزوم ورود دادستانی جهت مبارزه با اخلالگران اقتصادی گفت: در راستای مطالبه مقام معظم رهبری و بخشنامه ریاست قوه قضاییه، دادستان‌های شهرستان و مرکز استان موظف شدند که به مجموعه تعزیرات حکومتی جهت مبارزه با اخلالگران اقتصادی کمک کنند.

یاران در خصوص انبار کشف شده در یکی از دبیرستانهای غیرانتفاعی مرکز استان افزود: متاسفانه در یکی از دبیرستان‌های غیرانتفاعی مرکز استان اقلام دارویی و مواد غذایی به شکل نامطلوب و غیر استاندارد نگهداری می‌شد به طوری که ۱۲ هزار سُرُم مستقیماً در معرض نور خورشید قرار داشتند.

یاران از پیگیری این پرونده در شعبه بازپرسی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: برخی دیگر از انبارهای دارویی غیرمجاز در شهرک صنعتی که شهرک کارگاهی است کشف شد که هیچ کدام از مقررات وزارت بهداشت را دارا نبود در این خصوص جلساتی با تمام داروسازان استان منعقد شد.

دادستان مرکز استان در این خصوص ادامه داد: دغدغه داروسازان استان فقدان انباری متمرکز، مناسب و استاندارد برای نگهداری حجم دارویی که وارد استان می‌شود بود لذا بنده به عنوان مدعی‌العموم در راستای حقوق عامه این مطالبه‌گری را برای راه‌اندازی انبار متمرکز و استاندارد جهت نگهداری حجم داروها داشته و امیدواریم به‌زودی این اتفاق بیفتد تا شاهد انبارهای غیرقانونی و نابسامان در این حوزه نباشیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌شمالی نیز در این نشست در ارتباط با انبار های کشف شده در حوزه دارو گفت: اظهار نظر برخی از مسئولین علوم پزشکی استان مبنی بر عدم احتکار انبارهای دارویی قبل از تصمیم قضایی خلاف قانون بوده چراکه پرونده در تعزیرات حکومتی در حال بررسی و پیگیری است و صلاح نیست کسی در رابطه با پرونده اظهار نظر کرده و اذهان عمومی را تشویش کند.

سید جواد موسوی با بیان اینکه هر کالا باید در یک شرایط خاصی نگهداری شود افزود: هر کالا یک شرایط خاص نگهداری دارد خصوصاً کالاهایی که می‌خواهند اثری را برای مصرف کننده ایجاد کرده و فرد را از بیماری دهد.

موسوی احتکار را نگهداری کالا به شکل عمده به قصد گران‌فروشی بیان کرد و اذعان داشت:متاسفانه مقداری سرم چینی قاچاق که ورود آن‌ها به داخل کشور غیرقانونی بوده و مبدا خریداری آن مشخص نیست در این انبار کشف شد در حالی که معاونت غذا و دارو از این گونه مسائل مطلع نبوده و یا اگر در جریان بوده مبنی بر جمع آوری آن‌ها اقدامی نکرده چراکه ممکن است دارویی که ۶ ماه در یک انبار نگهداری شود اثر عکس داشته و یا اثر خود را از دست بدهد.

این مسئول بار دیگر مرجع تشخیص احتکار را تعزیرات حکومتی عنوان کرد و بیان داشت: تنها مرجع تشخیص اعتبار تعزیرات حکومتی بوده و مرجع دیگری نمی‌تواند مبنی بر اعتبار یا عدم اعتبار اظهار نظر کنند و این به نوعی جرم است و قابل تعقیب بوده همچنین اقلامی که در انبار های غیرقانونی کشف شد سریع رسیدگی و وارد چرخه بازار خواهد شد.

کشف بیش از ۷ میلیارد ریال قاچاق کالا

دبیر ستاد استانی مبارزه با احتکار و اختفای کالای خراسان شمالی نیز از کشف انواع کالای قاچاق به ارزش ۷ میلیارد و ۵۸۲ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۶۱۰ ریال توسط  این ستاد خبر می دهد.

یحیی نیکدل  می افزاید: این احتکارات از قبیل کشف ۲۳ هزار و ۴۶۶ لیتر روغن موتور، ۳۳۶ قوطی رب، کشف سه دستگاه لوازم خانگی مظنون به قاچاق،کشف ۲۴ هزار ۵۷۷ عدد انواع شوینده، کشف ۶۰ هزار کیلوگرم برنج، کشف ۹ هزار و ۶۸۴ کیلوگرم برنج  و کشف ۶۳۰ کیلوگرم حبوبات و ۲ هزار و ۹۵۲ عدد پودر بودند

مردم احتکار کالاها را گزارش کنند

استاندار خراسان شمالی نیز با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت متولیان بر بازار مسلمین، از همگان خواست گزارش های خود از احتکار را به مسئولان منعکس کنند و می گوید: اگر بر بازار نظارت نداشته باشیم، شیطان و نفس اماره حتی بهترین افراد را به زمین خواهد زد.

محمدرضا خباز اظهار می دارد: اگر نظارت ها بر بازار با جدیت انجام نشود، وضعیت بدتر خواهد شد لذا دستگاه های اجرایی متولی از فرصت به دست آمده بهره گیرند و با همکاری ناظران افتخاری معرفی شده درخصوص گرانفروشی و بی حسابی در بازار واکنش نشان دهند.

وی در ادامه سخنان خود دو علت را دلیل اصلی رنجاندن مردم از حاکمیت می داند و می افزاید: اختلاف و سودجویی و بی حسابی در بازار موجب می شود تا مردم از حاکمیت برنجند؛ بنابراین بازاریان هم در این مسیر باید انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهند که شرط هویت اسلامی است.

خباز با بیان این که قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان در مجلس هشتم تصویب شد، خاطرنشان می کند: ماده ششم این قانون که بر اساس آن، دستگاه های مشمول موظف هستند برای راه اندازی و استقرار پست صوتی و صندوق اعتراضات به منظور ارایه شکایات، پیشنهادها، انتقادات و اخذ مشاوره و راهنمایی از مراجعه کنندگان به گونه ای که قابلیت دسترسی برای آنان را داشته باشد، با رعایت مقررات مربوط اقدام کنند، بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این که قانون حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در استان به طور کامل اجرایی نشده است، بر نقش مهم اطلاع رسانی و آگاه سازی مصرف کنندگان نیز تاکید می کند و می افزاید: باید مسئولان از طریق تریبون صداوسیما و دیگر رسانه ها بر موضوع آگاه سازی مصرف کنندگان تاکید کنند.

وی با اشاره به این که سال گذشته ۱۸۶۱ ناظر افتخاری در استان در سامانه ثبت نام کرده اند، می گوید: باید تمام اطلاعات و اخبار حوزه حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان در اختیار مراجعان قرار گیرد تا افراد برای تکمیل پرونده های خود مراجعات زیادی نداشته باشند.

وی تاکید می کند: اگر مردم خبری از انبارهای احتکار شده به مسئولان بدهند، مشمول هدیه و تقدیری از جانب استانداری می شوند.

برخورد شدید با اخلال گران اقتصادی

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز با اشاره به مشکلاتی که در بازار به وجود آمده است، می گوید: دو دشمن در این شرایط سخت به جان ما افتاده اند که یکی رسانه‌های معاند با پشتوانه مالی استکبار و برخی نیز در داخل است که به مردم خط و جهت می دهند و می گویند که مردم! انقلاب به پایان رسیده است اما باید گفت در طول انقلاب با این نوع سخنان زیاد برخورد کرده ایم که نباید اهمیت دهیم.

حجت الاسلام ابواقاسم یعقوبی می افزاید: ملت ما موج شکن و بت شکن است و تمرین کرده تا موج های مخالفان را در هم بشکند و این موج را هم پشت سر خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان می کند:خطر بعدی اقتصادی است و امروز جنگ اقتصادی علیه انقلاب توسط استکبار آغاز شده و متاسفانه در داخل هم مسئولان پیش بینی های رهبری را جدی نگرفتند.

وی می گوید: چندین سال است که رهبری سال ها را با نام های اقتصادی نام گذاری می کنند که آماده باشیم چون دشمن در حال تهیه و تدارک جنگ اقتصادی است و اگر این سخنان شنیده و برنامه ریزی می شد اکنون نگران بازار و ارز و طلا نبودیم اما مسئولان کوتاهی کردند؛ نمی گوییم کار نشد، کار شد اما کار حساب شده و ساخت اقتصاد با بتن آرمه که دشمن نتواند در آن نفوذ کند نشد.

امام جمعه بجنورد افزود: امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و این جنگ مدل دیگری است و متاسفانه در داخل هم برخی سرباز پیاده نظام دشمن و سرباز استکبار و مزدور دشمن اند و امروز محتکران به جان مردم افتاده اند؛ امروز برخی چیزها را که می بینیم باید بپرسیم دینداری و حلال خوری کجا رفت و در شرایطی که ملت گرفتارند احتکار کردن خیانت به انقلاب و همراهی با دشمن است.

وی تصریح کرد: عین حرام است که مایحتاج مردم را انبار کنند و مردم انقلابی نباید به دشمن کمک کنند و باید تولید کننده و عرضه کننده و ملت و دولت با هم و دست در دست هم به هم کمک کنند؛ باید جانانه از این مرحله عبور و خائنان را به مسئولان معرفی کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.