ادب و هنر  مراسم اختتامیه نخستین دوره آموزش تخصصی مربی گری سرود، با حضور مربیان سرود منتخب کشور، مجید اخشابی و تنی چند از مسئولان فرهنگی مشهد شامگاه دوشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۷ در مشهد برگزار شد. 

هنر از زندگی حذف شدنی نیست

به گزارش قدس آنلاین، در اختتامیه این برنامه که به همت واحد آوای رضوان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد، مربیان برگزیده و شرکت کنندگان نخستین اردوی خادمیاران سرود کشور با آیت‌الله علم الهدی امام جمعه مشهد دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار آیت‌الله علم الهدی ضمن قدردانی از مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و محمدعلی چمی گو مدیریت این مؤسسه برای تولید سرودهای آکاپلا (بدون ادوات موسیقی) افزود: هنر موسیقی هنر پرورش صدا و صوتی است که نواخته می‌شود چه با ابزار و چه با حنجره‌ها و می‌تواند دل انسان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد؛ سرودی که این عزیزان بدون ابزار اجرا می‌کنند بهترین نوع موسیقی است.

■ موسیقی خوب در رشد جامعه موثر است
وی در ادامه افزود: در ایام شهادت امام جواد علیه السلام اثری پخش شد که قلب و روح انسان را تحت تأثیر قرار می‌داد و هیچ نوحه، مرثیه و روضه‌ای نمی‌توانست بدین اندازه بر مخاطب اثر بگذارد و دل‌ها را بلرزاند و اشک‌ها را جاری کند. 
امام جمعه مشهد با بیان این نکته که ضرورت هنر در زندگی انسان به اندازه علم در حیات بشر است، افزود: اگر علم را از عرصه زندگی انسان حذف کنیم درست مانند این است که عقل را از زندگی انسان حذف نماییم؛ دراین صورت انسان مانند یک جانور زندگی خواهد کرد؛ به همین ترتیب اگر احساس را از زندگی انسان‌ها حذف کنیم زندگی او جمادی خواهد شد و مثل یک سنگ بی‌حرکت خواهد بود.
وی در ادامه افزود: در مقام درجه بندی موجودات درجه حیوان بالاتر از درجه جمادات است؛ انسان بی‌علم و جامعه بی‌علم جامعه‌ای حیوانی و جامعه‌ای بدون احساس جامعه‌ای جمادی خواهد بود و جماد مرتبه وجودش از حیوان نیز پست‌تر است؛ آنچه که احساس را پرورش می‌دهد جریان هنر است همانگونه که علم پرورش دهنده عقل است.آیت الله علم الهدی در ادامه ضمن اشاره به کاربردهای هنر در موارد مختلف و رعایت تناسب آن با موارد خاص ابراز داشت: جریانی که درعرصه هنر با آن مواجه هستیم، جریان عدم توجه به کاربرد هنر در مسائل مختلف زندگی است. بی‌اعتنایی به هنر نه تنها سبب می‌شود نتوانیم از این سرمایه بزرگ پرورش احساس درست استفاده کنیم بلکه به ضرر زندگی انسانی ما نیز تمام خواهد شد.
امام جمعه مشهد جریان موسیقی و هنر را در صورت به کارگیری درست، جریانی مؤثر در رشد بخشی و پرورش احساس دانست ویادآور شد: در طی تاریخ زندگی بشر بر پیکر هیچ هنری به اندازه موسیقی ضربه و خسارت وارد نشده است، این هنر در همه زمان‌ها و مکان‌ها قربانی مجالس طرب سلاطین و حاکمان مستکبر شده است و در خدمت ابتذال قرار گرفته است. 

■ هنر را از جریان های مبتذل نجات دهید
وی اضافه کرد: اولین قدمی که هنرمندان این عرصه باید بردارند، این است که این هنر را از عرصه ظلم و تجاوزی که جریان‌های شهوتران مستکبر در طول تاریخ به آن روا داشتند و امروز نیز وجود دارد، نجات دهند.
وی در ادامه با نگاهی به جریانات شعر و جایگاه شعر و شاعران در میان اهل بیت و معصومین علیهم السلام و بیان تلاش ابوالعطاییه بزرگ‌ترین آهنگساز عرب برای نجات امام جعفر صادق علیه‌السلام از زندان اذعان داشت: باوجود ادبیات و شعر که در توسعه و ترویج اسلام بسیار به کار برده شده است، هیچ کدام از معصومین از موسیقی دراین مسیر استفاده نکرده‌اند. این بدان معناست که ادبیات فرهنگی اهل بیت مأنوس با این ابزار نبوده است؛ این به معنای حرمت این ابزار در همه جوانب نیست بلکه این ابزار به علت استفاده در مسیر ابتذال قربانی شده است. در صورتی که می‌توان از یک موسیقی به جا و آموزنده در جهت رشد جامعه استفاده نمود.وی افزود: ما نمی‌گوییم موسیقی ابزاری مطلقاً ممنوع است؛ بلکه آن موسیقی مذموم است که در جهت ابتذال مورد استفاده قرار گیرد. این مسئله نه تنها در مورد موسیقی بلکه در سایر امور مانند حرف زدن و حرکات بدن نیز مصداق دارد، آنچه که مصداق لهو باشد مجاز نیست. بنابراین اگر ابزار موسیقی لهو نباشد می‌تواند در همه جا مورد استفاده قرار گیرد.آیت‌الله علم‌الهدی در پایان ضمن قدردانی از آغاز این حرکت فرهنگی توسط مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اذعان داشت: امیدواریم که شما مسئولان فرهنگی در آینده همه سرودها بخصوص آن‌هایی که در باب ائمه و معصومین علیهم السلام است به این سبک (آکاپلا) کار کنید چرا که به ادبیات فرهنگی معصومین نزدیک‌تر است.

■ وحید جلیلی: سرود را از حصار جشنواره ها بیرون بیاوریم
وحید جلیلی، رئیس هیئت مدیره مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز به عنوان سخنران پایانی این مراسم با بیان اینکه زیبایی‌های هنر و معنویت در این رشته (سرود) جمع شده است، اظهار داشت: سرود برای ارتقا، نیاز به تغییر ساختار دارد.
وی با اشاره به نقش اجتماعی سرود و توجه ویژه انقلاب اسلامی به آن بیان کرد: این رشته از موسیقی نیاز به تحول راهبردی داشته تا بتواند در جهت گسترش مخاطب گام‌های مؤثرتری بردارد.
وی در ادامه ضمن تأکید بر تکمیل قالب‌های سرود افزود: هر جا که انقلاب هست، سرود باید باشد و خواستار حضور همه جانبه اجرای سرود برای بیان اوضاع اجتماعی و سیاسی جامعه در دورترین نقاط کشور شد.
جلیلی همچنین برای رشد و اعتلای سرود خواستار خروج آن از حصار جشنواره‌ها شد و افزود: سرود می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای هنری برای بیان آرمان‌های انقلاب باشد.


شهروز حقی: سرود می‌تواند به یک جریان فرهنگی تبدیل شود
شهروز حقی آهنگساز، داور و مدرس سرود نیز ضمن تشکر از توجه ویژه آستان قدس رضوی به جایگاه موسیقی و سرود گفت: ذات سرود ارزشی است و این هنر درباره ارزش‌ها و مفاهیم مرتبط با آن صحبت می‌کند. وی در ادامه تصریح کرد: حمایت از سرود در انواع آن، توسعه فرهنگی محسوب می‌شود و سرود می‌تواند به یک جریان فرهنگی تبدیل شود.لازم به ذکر است، گروه‌های سرود آوای رضوان زیر نظر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با تولید سرودهای مختلف مذهبی و اجرای برنامه‌های زنده به سبک آکاپلا در گوشه و کنار کشور بویژه سطح شهر مشهد توانستند شور و نشاط معنوی را به دل‌های ارادتمندان امام هشتم(ع) منتقل کنند.
همچنین در ابتدای این برنامه میلاد عمرانلو، کارشناس ارشد آهنگ سازی از دانشگاه هنر تهران، رهبر کُر و ارکستر و مدرس موسیقی، خواستار ایجاد فضایی تخصصی برای آموزش و اجرای این سبک از موسیقی شد.وی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این دوره گفت: شایسته است آستان قدس رضوی با توجه به جایگاه معنوی خود، مکانی را جهت حمایت از آموزش و اعتلای این سبک از موسیقی اختصاص دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.