رئیس اداره ارشاد مشهد با اشاره به اینکه بسیاری به‌دنبال طرح این مسئله هستند که مشهد شهر ضد گفت‌وگو است، گفت: ظرفیت‌های مناسبی برای گفت‌وگو در مشهد وجود دارد.

چگونه با ۲۳ نیرو فرهنگ شهر ۴ میلیونی را مدیریت کنیم/ مشهد شهر "ضد گفت‌وگو" نیست

به گزارش قدس آنلاین، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهدمقدس در ماه‌های اخیر متناسب با تغییر مدیرکل ارشاد خراسان‌رضوی دچار تغییرات شده و محمدجواد استادی به عنوان رئیس جدید این اداره جایگزین دبیری شد.

گستره فعالیت فرهنگی در مشهد سبب شده تا این نهاد با وظایف و مسئولیت‌های مختلفی روبه‌رو باشد؛ محمدجواد استادی پاسخگوی سئوالات در حیطه وظایف و فعالیت‌های اداره ارشاد مشهد بوده که مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

*: یکی از مهمترین مباحثی که در مورد فرهنگ و ارشاد مشهد مطرح است این است که وظایف و مسئولیت‌های این نهاد عموما در چه حوزه‌ای تعریف می‌شود؟ برای مثال در حوزه سیاست‌گذاری و یا اجرا چگونه عمل می‌کنید؟

استادی: وزارت فرهنگ و ارشاد با هدف و وظایف مشخصی تعریف شده و باید براساس بضاعت و امکاناتش مورد نقد و سنجش قرار گیرد. نخستین گام، شناخت درست از دستگاه است، گاهی حتی نخبگان و دانشگاهیان ما دچار خطا می‌شوند و انتظاراتی دارند که  اداره ارشاد متولی آن مقوله نیست. برای مثال؛ اداره ارشاد براساس ساختارش وظیفه تولید ندارد بلکه ارشاد تلاش می‌کند سیاست‌گذاری‌های فرهنگی را پیگیری کند و در حوزه ماموریتش امور را راهبری کند.

همچنین ارشاد وظیفه دادن مجوز و نظارت و حمایت از افرادی را دارد که در عرصه تولید فرهنگی ورود پیدا می‌کنند. یک رویداد خوب فرهنگی زمانی محقق می‌شود که تمام نهادها و دستگاه‌ها در آن همکاری کنند و اداره ارشاد به عنوان جزئی از پازل نقش خود را ایفا کند.

اداره ارشاد مجوز محتوای یک اثر را می‌دهد و هیچ نهاد دیگری هم حق ورود به مسئله را ندارد اما به این دلیل که عنوان مجوز وجود دارد همه انتظارات از اداره ارشاد است که در تمامی مسائل پاسخگو باشد.

*: یکی از مسائلی که از قدیم‌ در مورد ارشاد مشهد مطرح بوده مباحث مربوط به بودجه این نهاد است. در این زمینه توضیح دهید که آیا با تنگنای مالی روبه‌رو هستید یا خیر؟

استادی: مجموعه بضاعت‌های مالی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود است، ارشاد مشهد با ۲۳ نیرو اداره می‌شود در حالی که وظیفه نظارت بر تعداد وسیعی از موسسات فرهنگی، انجمن‌های متعدد و کانون‌های تبلیغاتی در یک شهر ۴ میلیونی برعهده اداره فرهنگ و ارشاد مشهد است.

در حال حاضر سعی ما بر این است که با استفاده از ظرفیت‌های مردمی راهکار واسطی ایجاد کنیم و برای تحقق این مهم، گزارش‌های مردمی پیگیری می‌شود تا بتوانیم نظارت‌ها را پررنگ‌تر کنیم.

از سوی دیگر به دنبال تقویت میز خدمت در اداره فرهنگ و ارشاد مشهد هستیم، میز خدمت برای این طراحی شده که افراد بتوانند فرآیندهای قانونی را از طریق یک کارشناس پیگیری و نتیجه را هم از همین فرد بگیرند. در نظر داشته باشید که تعداد رویدادهای فرهنگی و هنری در مشهد بسیار گسترده است و البته حساسیت‌ها هم در مشهد متفاوت است، شهر مشهد شهر امام رضا(ع) است و معتقدم که باید شأنیت شهر امام رضا (ع) حفظ شود.

در مجموع به دنبال چابک‌سازی برخی از فرآیندها هستیم و در همین راستا در اداره ارشاد مشهد حوزه کارشناس پیگیری را ایجاد کردیم تا بتواند امورات را تا نتیجه نهایی پیگیری کند. در مجموع به شدت به این مسئله اعتقاد دارم که می‌توانیم با بهره‌گیری از تفکر مدنی و اعتقاد به جامعه مدنی بحث خودنظارتی را پیش ببریم. ارباب رجوع ما فرهنگی هستند و باید خودشان به این بلوغ برسند که بحث خودنظارتی را انجام دهند و این به نظرم وظیفه اصناف است.

*:یکی از دغدغه‌ها و کلیدواژه‌هایی که شما مطرح می‌کنید مبحث گفت‌وگو در مشهد به ویژه در میان قشر فرهنگیان و نخبگان است. این مسئله چه میزان قابلیت تحقق دارد؟

استادی: مشهد شهر ضد گفت‌وگو نیست، خیلی‌ها تلاش کردند مشهد را شهر ضد گفت‌وگو نشان بدهند ولی اینطور نیست، مشهد شهر تنوع و تکثر است و باید با گفت‌وگو در سطح نخبگان به مکانیزم درستش برسیم. دستگاه نظارتی حساسیت‌هایی دارد، اما ما متولی فرهنگ هستیم، ما باید با هم‌افزایی بتوانیم موانع را از میان راه برداریم.

*: در حوزه موسیقی رویکرد و نگاهی که از سوی ارشاد مشهد دنبال می‌شود چیست؟

استادی: موسیقی در مشهد یک مشکل بنیادی نیست، هیچکس در مشهد با موسیقی مخالف نیست و مخالفت‌هایی که با موسیقی وجود در حوزه اجرایی آن است. برای مثال یک عده گفتند چرا مدیرکل ارشاد خراسان‌رضوی از واژه کنسرت استفاده نمی‌کند و می‌گوید اجرای صحنه‌ای، باید بدانیم که از منظر مطالعات فرهنگی و ادبیات آکادمیک، واژه‌ها بار معنایی و هویت دارند، کنسرت یک واژه غربی است و در اتمسفر خودش معنی می‌شود.

واژه کنسرت به این دلیل که مبتنی بر فضای فرهنگی ما نیست استفاده نمی‌شود و اجرای صحنه‌ای موسیقی به فرهنگ و ادبیات ما نزدیک‌تر است. ‌ما باید با هم‌افزایی به شکل و فرم درست اجرای صحنه‌ای در مشهد برسیم.

علاوه بر این باید بدانیم که موسیقی فقط اجرای صحنه‌ای نیست و فرم‌های متعدد موسیقی وجود دارد، چرا کسی به اجراهای سرودی که آستان قدس رضوی پیگیری کرده نمی‌پردازد که موسیقی مردمی هم است؟ موسیقی‌هایی که در حال مرگ بوده و آستان قدس رضوی آن را زنده نگاه داشته است، این موارد باید اطلاع‌رسانی شود. برای اجرای صحنه‌ای موسیقی در ابتدا باید در مشهد نیازسنجی شود و به همان نسبت بگوییم مسئله است.

*: چه میزان اعتقاد دارید که باید از بدنه دانشگاهی و پژوهشی در برنامه‌های فرهنگی استفاده شود؟

استادی: معتقدم بن‌مایه توسعه در ایران سیاست‌گذاری فرهنگی است و در این مورد باید مسئله‌شناسی صورت گیرد، اما مسئله‌شناسی روش دارد، متاسفانه در مشهد مسئله‌شناسی روشمند جلو نمی‌رود. عرصه فرهنگ بسیار پیچیده است، فرهنگ عرصه اندیشه است، مگر می‌شود به غیر از نگاه فلسفی طور دیگری نگاه کرد؟ مسائل را باید کاملا عملیاتی ببینیم و بازوهای فکری را به کار بیاندازیم.

اداره ارشاد مشهد بودجه‌ای برای کار پژوهشی در اختیار ندارد اما می‌توانیم با بهره‌گیری از گستردگی فضای دانشگاهی که در اختیار داریم، اولویت‌ها و موضوعات فرهنگی را به دانشگاهیان منتقل کنیم تا آنها بتوانند حوزه پژوهش را هدایت کنند.

*: در مورد تعاملاتی که با سایر نهادها به ویژه شهرداری برای پیشبرد امور فرهنگی دارید نیز توضیح دهید.

استادی : شهرداری مشهد در حوزه برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری بسیار خوب ورود پیدا کرده است، وظیفه ما رویدادسازی فرهنگی است و همکاری مناسبی بین شهرداری و اداره ارشاد مشهد وجود دارد.

 *: دلایل به تاخیر افتادن جلسه بازبینی شورای نظارت بر نمایش‌ها در مشهد چه بوده است؟

استادی: هفته گذشته درگیر جشنواره استانی خراسان‌رضوی بودیم و به این دلیل جلسه بازبینی تشکیل نشد، این شنبه هم درخواست بازبینی نمایش‌ها که از سوی انجمن نمایش به‌دست ما رسید ‌ساعت ۱۰ صبح بود که این تاخیر از سوی انجمن هنرهای نمایشی بود.

در مجموع به دنبال تقویت اعضای شورای بازبینی نمایش‌ها هستیم و قرار است که این اعضا از ۵ نفر بیشتر شوند و از همه طیف‌های فکری در آن حضور داشته باشند.

*: برنامه ریزی مناسبتی به‌ویژه با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم و صفر دارید؟

استادی: برای ایام محرم براساس آنچه در کشور اتفاق می‌افتد، و ویژگی‌های شهر مشهد تصمیم گیری می‌کنیم، هنر نمایش در مشهد تعطیل نمی‌شود، برای نمایش‌های عاشورایی درخواست داشتیم که جلسه بازبینی برای آن‌ها صورت می‌گیرد.

*: در مورد جشنواره فجر امسال برنامه خاصی تدوین شده است؟

استادی: وظیفه برگزاری جشنواره فیلم فجر برعهده معاونت هنری اداره‌کل ارشاد است و باید نقش اداره ارشاد در آن مشخص شود، من اعتقاد دارم که باید با هم‌افزایی در اجرا هم دخیل شویم. یکی از اقداماتی که من مطلع هستم در رابطه با برگزاری جشنواره فجر امسال در مشهد، قرار است که یک روز از جشنواره به سینمای بین‌الادیانی اختصاص یابد.

*: پیرامون برخی موسسات فرهنگی مسائلی وجود دارد. برای مثال عنوان می‌شود تمامی اجراهایی که سود مالی مناسبی دارد توسط یک موسسه خاص هدایت می‌شود صحت دارد؟

استادی:در حال حاضر پیگیر هستیم که موسسات فرهنگی و هنری براساس درجه و به میزان مشخصی پروژه‌ها را دریافت کنند، در هیچ جای کشور در حال حاضر درجه‌بندی موسسات فرهنگی را نداریم و امیدواریم که استان خراسان‌رضوی بنیان‌گذار این مسئله شود.

منبع:تسنیم رحیمیان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.