گیلان- معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان‌ گفت:‌ محصول ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان توسط انواع ماشین آلات کشاورزی به‌صورت مکانیزه برداشت شد.

محصول ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان به‌صورت مکانیزه برداشت شد

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان ،لیلا بذرکار اظهار داشت:‌ امسال با توجه به تمهیدات بسیار مؤثری که توسط سازمان جهاد کشاورزی گیلان انجام شد محصول برنج بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی استان با کمباین و ۴۰ هزار هکتار نیز توسط دروگر برداشت شد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد:‌ کشاورزان شالیکار گیلانی امسال با موانع بسیار زیادی در حوزه کاشت و برداشت مواجه شدند که کمبود و جیره‌بندی آب زراعی و سپس بارندگی‌های فراوان در موعد برداشت محصول از جمله عمده‌ترین این مشکلات است.

بذرکار در مورد روند برداشت برنج نیز ابراز داشت:‌ از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان تاکنون محصول حدود ۲۳۷ هزار هکتار توسط کشاورزان استان برداشت شده و پایان کار تنها حدود هزار هکتار،‌ آن‌هم به دلیل وجود تفاوت‌هایی در تقویم زراعی کشت،‌ باقی مانده است.

وی به خوابیدگی برنج به علت بارش‌های باران نیز اشاره کرد و افزود:‌ با توجه به وقوع بارندگی در فصل برداشت محصول،‌ علاوه بر وارد آمدن خسارت به کشاورزان گیلانی در حوزه افزایش هزینه‌های برداشت سنتی،‌ فرآیند برداشت به صورت مکانیزه نیز در این حین دچار اختلال شد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد:‌ سال گذشته محصول شالی حدود ۱۳۵ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان به صورت مکانیزه برداشت شد که امسال با توجه به پرداخت تسهیلات ‌لازم،‌ این مقدار به نحو بسیار مطلوبی در استان ارتقاء پیدا کرد.

بذرکار از وجود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین و دروگر در گیلان خبر داد و بیان داشت:‌ بر اساس سیاست‌های جهاد کشاورزی گیلان در حوزه مکانیزاسیون،‌ در سال‌های اخیر حمایت‌های تسهیلاتی و بانکی بسیار خوبی از کشاورزان استان در این حوزه انجام شده است.

وی با بیان اینکه‌ امسال ۱۴ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان به کشت ارقام پرمحصول اختصاص داشت افزود: با توجه به وجود تفاوت‌های زیاد در مناطق شرقی، غربی‌ و جنوبی گیلان،‌ محصول برنج، با کیفیت‌های بسیار مختلف و متنوع توسط شالیکاران برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در مورد روند کاشت برنج در حوزه شهرستان رودبار نیز تصریح کرد:‌ در حال حاضر محصول هزار هکتار از اراضی شالیکاری رودبار هنوز برداشت نشده که دلیل این تأخیر نیز وجود تفاوت‌های اساسی در تقویم زراعی این منطقه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.