پس از ماه‌ها مقابله خاموش شرکت‌های آمریکا با ترامپ، ۶۰ گروه صنعتی بزرگ در آمریکا امروز یک ائتلاف برای مقابله و جنگ با ترامپ شکل دادند.

رویترز:۶۰ گروه بزرگ صنعتی در آمریکا علناً وارد جنگ با ترامپ شدند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مدت‌هاست که دهها شرکت بزرگ صنعتی و تجاری در آمریکا به صورت پنهان به دنبال مخالفت با سیاست‌های تجاری ترامپ هستند اما از آنجایی که نتوانستند به صورت خاموش کاری از پیش ببرند آنها از امروز به صورت علنی به جنگ با ترامپ خواهند رفت.

بر همین اساس قرار است ۶۰ گروه صنعتی بزرگ در آمریکا یک ائتلاف با نام «آمریکایی‌ها به سمت تجارت آزاد» از امروز آغاز به کار کنند و علناً به مقابله با سیاست‌های اقتصادی ترامپ و به خصوص سیاست اعمال تعرفه بروند.

این گروه در حالی شکل گرفته است که دونالد ترامپ عملاً از اعمال تعرفه گمرکی بر واردات کالا از دیگر کشورها به عنوان ابزاری برای شناسایی درآمد و استفاده از آن به عنوان تهدید برای گرفتن امتیاز از کشورها و یا حتی توسعه اشتغال در آمریکا استفاده می‌کنند.

«نیکول واسیلاروس» یکی از مقامات انجمن ملی تولیدکنندگان تجهیزات دریایی که اعضای این انجمن هم اکنون در حال تعدیل نیرو به دلیل افزایش ۳۵ درصدی هزینه‌های تولید هستند، گفت: بسیاری دیگر از شرکت‌ها از این مسأله متضرر می‌شوند اما تا این حد به مخالفت با ترامپ برنخاسته‌اند اما تأثیرات سیاست‌های وی باعث شده است که هم اکنون همه بگویند که دیگر کافی است.

ترامپ بر واردات ۵۰ میلیارد دلار کالا از چین تعرفه گمرکی ۲۵ درصدی اعمال کرده که بخش قابل توجهی از این کالاهای وارداتی شامل ماشین‌های صنعتی، قطعات الکترونیکی و سمیکونداکتورها می‌شود.

احتمالاً به زودی نیز اعمال تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کالا از چین کلید خواهد خورد که همین امر به افزایش قیمت کالاهای مصرف‌کننده وارداتی برای شهروندان آمریکایی منجر خواهد شد.

ترامپ همچنین تهدید کرده است بر ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر واردات کالا از چین تعرفه گمرکی اعمال خواهد کرد، چین تهدید کرده است که این اقدامات آمریکا را به صورت برابر پاسخ خواهد داد که بخشی از این پاسخ می‌تواند اقدام دولت این کشور علیه شرکت‌های آمریکایی فعال در چین باشد.

واشنگتن از چین خواسته است تا حمایت از مالکیت معنوی برای شرکت‌های آمریکایی را بالا برده و کسری تراز تجاری خود با آمریکا را کاهش دهد و از طرفی دسترسی شرکت‌های آمریکایی را به بازار چین بازتر کرده و ارائه یارانه به برنامه‌های صنعتی با فناوری بالا را متوقف کند.

گروه تشکیل‌دهنده ائتلاف مقابله با ترامپ شامل برخی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی است که از جمله آنها می‌توان به اگزوموبیل و شورون به عنوان بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی آمریکایی، اعضای انجمن پیشتازان صنعت خرده‌فروشی نظیر گروه تارگت و اوتوزون اشاره کرد.

دین‌گاوریل دبیر شورای صنعت فناوری اطلاعات که شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت، گوگل و اپل جزو آن هستند می‌گوید طی هشت ماه گذشته کارهای زیادی انجام شده است که بتوانیم رئیس جمهور و دولت آمریکا را متقاعد کنیم که سیاست اعمال تعرفه کارایی نخواهد داشت. به نظر ما هنوز دیر نشده است. 

ترامپ مدتهاست که ثابت کرده است که در سیاست اعمال تعرفه خود جدی است و حمله به چین را تشدید کرده است.

وی تهدید کرده است که بر واردات خودرو و لوازم یدکی تعرفه اعمال کرده و به دنبال اعمال تعرفه بر واردات خودرو حتی از کشورهای عضو پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی است.

برخی بر این باورند که وی حتی به قیمت از بین بردن کل این پیمان این کار را انجام خواهد داد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.