هم اکنون حدود ۱۲۰۰ نفر از خواهران خدمه در ۱۶ کشیک ۱۲ ساعته و در دو نوبت صبح و شب به صورت گردشی، مشغول ارائه خدمت به بانوان زائر حضرت رضا(ع) هستند

توسعه خدمت بانوان در حرم مطهر رضوی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، از مکان‌هایی است که همه زائرانی که به حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند با آن برخورد کرده‌اند، کفشداری‌های حرم مطهر از ابتدا به این شکل و شمایل و با این نظم و ترتیب نبوده است. در زمان‌های دور، شخصی به عنوان کفشدار در ابتدای ورودی حرم مطهر می‌ایستاد و با چوب‌پر بلند خود کفش‌های زائران را جفت کرده و تمیز می‌کرد. کم‌کم این کار در میان مردم به خدمتی شایسته تبدیل شد و فضای خاصی را به خود اختصاص داد.
در دوران پیش از انقلاب اسلامی، ۱۰ کفشداری در حرم وجود داشت که به‌صورت شخصی اداره می‌شد و چند کفشدار به ‏صورت روزمزدی مسئول نگهداری کفش‌های زائران بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور تولیت فقید آستان ‏قدس رضوی، کفشداری‏‌ها به کارکنان رسمی آستان قدس سپرده شد تا به صورت رایگان کفش زائران را نگهداری ‏کنند تا اینکه از سال ۱۳۶۸ این مسئولیت توسط نیروهای افتخاری در حال انجام است. از آبان ماه سال ۱۳۹۵ تاکنون به منظور خدمات شایسته و بهتر به بانوان زائر، طرح واگذاری کفشداری‌های ویژه بانوان زائر به خواهران خدمه اجرایی شد و اکنون تعدادی از کفشداری‌های حرم مطهر رضوی در اختیار کفشداران خواهر است.

 راه‌اندازی مجدد کفشداری شماره ۵ صحن آزادی
سیده معصومه حسینی، مسئول بخش خواهران خدمه اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی، در گفت‌وگو با قدس با اشاره به خدمت‌رسانی نیروهای این بخش در کفشداری‌های شماره ۱، ۲، ۶، ۱۷ و شیخ حر عاملی از راه‌اندازی مجدد کفشداری شماره ۵ صحن آزادی ویژه بانوان زائر خبر داد و گفت: این کفشداری که در رواق مبارکه دارالحکمه و در صحن آزادی حرم مطهر رضوی واقع شده است، قبلاً نیز فعال بوده، اما بنا به دلایلی از جمله اجرای عملیات عمرانی و ساختمانی، برای مدتی زمانی و به صورت موقت، فعالیت آن متوقف شده بود و اکنون این کفشداری برای نخستین بار در اختیار کفشداران خواهر قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: هم اکنون با اتمام عملیات ساختمانی و با استقرار نیروهای انسانی از بین خواهران خدمه، خدمات کفشداری در این رواق مبارکه و در کفشداری شماره ۵ به بانوان زائر ارائه می‌شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون حدود ۱۲۰۰ نفر از خواهران خدمه در ۱۶ کشیک ۱۲ ساعته و در دو نوبت صبح و شب به صورت گردشی، مشغول ارائه خدماتی همچون کفشداری، تطهیر، خدمات کتب انوار، خدمات مربوط به جمع‌آوری مهر، خدمات صندلی همراه، غبارروبی و تنظیف رواق‌های مربوط به خواهران زائر و... در آستان مقدس حضرت رضا(ع) هستند.

 دامنه خدمت خواهران خادم گسترش می‌یابد
وی با اشاره به اینکه کفشداری‌های شماره ۹ و ۲۰ هم اکنون در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر توسط برادران کفشدار اداره می‌شود، افزود: مطابق هماهنگی‌های به عمل آمده قرار است این دو کفشداری نیز در آینده در راستای رفاه حال بانوان زائر به خواهران خدمه واگذار شود.
حسینی با بیان اینکه قرار است در رواق‌هایی که محل حضور بانوان زائر است، خدماتی که امکان واگذاری‌شان به خواهران خدمه وجود دارد به آن‌ها واگذار شود، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته خدماتی از جمله خدمات کتب انوار، خدمات مهر، خدمات تطهیر و غبارروبی، سقایی (خدمات مربوط به آب شرب در آبسردکن‌ها) در رواق امام خمینی(ره) بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در آینده به خواهران خدمه واگذار شود.
وی ﺍﻓﺰﻭﺩ‌: ﺩ‌ﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍﻯ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺨﺶ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﺧﺪﻣﻪ، ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ پس ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﺩ‌ﺍﺭﻯ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻰ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﮔﺰﻳﻨﺶ ﺣﺪﻭﺩ‌ ۴۰۰ ﻧﻔﺮ ﻣﺘﻘﺎﺿﻰ ﺧﺪﻣﺖ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻌﺪﺍﺩ‌ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺑﻪ حدود ۱۲۰۰ ﻧﻔﺮ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

 رضایتمندی بانوان زائر
مسئول بخش خواهران خدمه اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی ﺑﻪ ﺍﻇﻬﺎﺭﻧﻈﺮ ﻭ رضایتمندی ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺯﺍﺋﺮ ﺩ‌ﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻛﻔﺸﺪﺍﺭﻯﻫﺎﻯ خواهران ﺍﺯ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻯ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖﻫﺎﻯ ﺧﺪﻣﺎﺕ‌ﺭﺳﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﺧﺪﻣﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻭ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩ‌: ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺯﺍﺋﺮ ﺩ‌ﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﺿﻤﻦ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺟﺬﺏ ﻭ به‌کارگیری ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﻛﻔﺸﺪﺍﺭ ﺩ‌ﺭ برخی از کفشداری‌های ﺣﺮﻡ ﻣﻄﻬﺮﺭﺿﻮﻯ، ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺩ‌ﺍﻣﻨﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﺧﺪﻣﻪ ﻭ ﺧﺎﺩ‌ﻣﻴﺎﺭﺍﻥ ﺭﺿﻮﻯ ﺩ‌ﺭ ﺳﺎﻳﺮ ﻓﻀﺎﻫﺎ ﻭ ﻣﻜﺎﻥﻫﺎﻯ ﻋﺒﺎﺩ‌ﻯ ﻭ ﺯﻳﺎﺭﺗﻰ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺩ‌ﺭ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ ﻣﻘﺪﺱ امام رضا(ع) ﻫﺴﺘﻨﺪ.
این مقام مسئول متذکر شد: تأمین نیروی انسانی افتخاری (خواهران خدمه) مطابق ضوابط و دستورعمل‌های موجود در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با همکاری مرکز امور خادمان آستان قدس رضوی و طبق ضوابط و شرایط اختصاصی جذب خواهران در کمیسیون امور جذب بانوان خدمه انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: برخی از شرایط و حد نصاب‌ها برای احراز صلاحیت بانوان جهت خدمت در اماکن متبرکه وجود دارد که کسب این حد نصاب‌های لازم از سوی خواهران متقاضی خدمت در حرم مطهر رضوی، ضروری و لازم است. ضمن اینکه خواهران متقاضی برای ورود به خدمت در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی باید مطابق ضوابط ابتدا به مرکز امور خادمان آستان قدس رضوی واقع در صحن غدیر حرم مطهر امام هشتم(ع) مراجعه و در صورت داشتن شرایط لازم، نسبت به ثبت‌نام و سایر امور اداری و سازمانی جهت جذب و گزینش، اقدام نمایند.
یادآور می‌شود؛ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﺧﺪﻣﻪ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ ﻣﻄﻬﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ(ع) ﻫﻢ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺑﺎ ﻟﺒﺎﺱ ﺭﺳﻤﻰ ﺷﺎﻣﻞ ﭼﺎﺩ‌ﺭ ﻣﺸﻜﻰ ﺧﺪﻣﺖ، ﻣﻘﻨﻌﻪ ﻭ ﻣﺎﻧﺘﻮﻯ ﺳﺒﺰ، ﻧﺸﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻗﺪﺱ ﺭﺿﻮﻯ ﻭ ﺍﺗﻴﻜﺖ ﻧﺎﻡ ﻭ ﻧﺎﻡ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩ‌ﮔﻰ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺧﺪﻣﺎﺕ‌ﺭﺳﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺯﺍﺋﺮ ﺩ‌ﺭ ﻛﻔﺸﺪﺍﺭﻯﻫﺎ ﻭ ﺭﻭﺍﻕﻫﺎﻯ مرکزی و رواق‌های ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺩ‌ﺭ ﺣﺮﻡ ﻣﻄﻬﺮ ﺭﺿﻮﻯ هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.