۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 619695

اتهام نخ نمای به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه سناریویی است که پیشتر نیز مطرح شده،اما اکنون در دنیا هیچ خریداری ندارد

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، در پی نشست اخیر میان سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران بر سر اوضاع سوریه و بویژه منطقه ادلب که جمعه گذشته برگزار و امیدواری‌هایی زیادی برای پایان دادن به این بحران هشت ساله ایجاد کرده است؛ عربستان، امارات، بحرین و مصر در حرکتی کاملاً منفعلانه با صدور بیانیه‌ای مشترک، ایران و ترکیه را به دخالت در بحران سوریه متهم کرده و مدعی شده‌اند که سیاست‌های آنکارا و تهران در راستای حل سیاسی این بحران نیست. این اقدام در حالی است که ایران و ترکیه به اعتراف سازمان ملل دو کشور تضمین کننده آتش بس در سوریه هستند و با همکاری روسیه تلاش‌های زیادی برای حل سیاسی بحران این کشور انجام داده‌اند.
بر همین اساس این حرکت را باید اقدامی واکنشی در برابر پیروزی و موفقیت هایی دانست که کشورهای محور مقاومت در سوریه به دست آورده‌اند؛ زیرا آنچه که اکنون در ادلب در حال وقوع است و احتمال نابودی تروریست‌ها در آخرین پایگاه شان، آن‌ها را بشدت نگران کرده است.
از سوی دیگر، آن‌ها و بویژه عربستان تحت تأثیر شکست سنگینی هستند که به اهرم اصلی دست‌نشان دهنده آن‌ها در منطقه یعنی تروریست‌های داعش وارد شده است؛ بنابراین طبیعی است که وارد میدان شده و موضعگیری کنند. البته این موضعگیری هم کاملاً تحت تأثیر آمریکا و با اجازه و اراده این کشور است. این کشورها به عنوان دولت هایی دنباله رو، عموماً واکنش‌ها و تصمیمات را خودشان اتخاذ نمی‌کنند بلکه این تصمیمات قبلاً در واشنگتن، لندن و اسراییل گرفته شده و آن‌ها تنها مأموریت انعکاس و اجرای آن را بر عهده دارند. این موضعگیری چهار کشور عربی  در حالی است که بتازگی کشورهای غربی و بویژه آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی آلمان با دوباره مطرح کردن موضوع حمله احتمالی شیمیایی دمشق علیه مخالفانش، مواضع خصمانه‌ای بر ضد دولت بشار اسد اتخاذ کرده‌اند. کشورهای غربی که هیچ توجیهی برای مقابله با اقدامات ارتش سوریه ندارند بار دیگر با چنگ زدن به اهرم‌های گذشته خود از جمله بحث حقوق بشر و همچنین اتهام تکراری حمله شیمیایی سعی دارند جلوی تحرکات دولت دمشق که در راستای آزادسازی ادلب صورت می‌گیرد را بگیرند. اتهام نخ نمای به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه سناریویی است که پیشتر نیز مطرح شده،اما اکنون در دنیا هیچ خریداری ندارد؛ زیرا اولین بار که دولت دمشق را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی کردند پس از تحقیقات صورت گرفته مشخص شد آنچه که اتفاق افتاده از طریق عربستان و بر اساس یک برنامه آمریکایی - اسرائیلی بوده است. بنابراین حرکت جدید کشورهای عربی را نیز باید در ادامه و تکمیل کننده پازل کشورهای غربی بر ضد دمشق دانست. اکنون و پس از شکست تروریست‌های دست پرورده؛ محور غربی - عربی - عبری به این نتیجه رسیده که در صورت از دست رفتن سوریه هیچ جایی برای اجرای نقشه‌های توطئه آمیز آن‌ها در منطقه وجود نخواهد داشت؛ بنابراین با هدف جلوگیری از قدرت یافتن کشورهای محور مقاومت و همچنین با هدف حفظ روحیه تروریست‌های باقی و همچنین جبران شکست‌های گذشته با مطرح کردن بازی‌های جدید تمرکز خود را بر ادلب گذاشته‌اند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.