۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 619747

افزایش سالانه کرایه تاکسی در مشهد امسال با اما و اگرهای زیادی همراه شده است.

کرایه تاکسی در مسیر گرانی

رانندگان تاکسی از ابتدای سال جاری پیگیر افزایش کرایه‌ها بودند و سرانجام هشتم مردادماه بود که لایحه‌ای به همین منظور در جلسه شورای شهر مطرح شد، اما با درخواست پنج نفر از اعضای شورا این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوط برگشت داده شد تا در زمانی دیگر مجدداً به صحن علنی بازگردد و براساس شنیده‌ها قرار است در جلسه آینده شورای شهراین لایحه به رأی‌گیری گذاشته شود.

اینکه به تناسب افزایش قیمت‌ها و تحلیل‌های همیشگی هرساله باید درصدی به تعرفه‌ها افزوده شود هیچ جای تردیدی نیست، اما به نظر می‌رسد اقدامات و رفتارها به شیوه قدیمی بشدت در برابر دنیای مدرن آسیب‌پذیر هستند و باید با تدبیری خاص این دو حوزه را با هم آشتی داد.

 رقیب نامریی

اگر بخواهیم به زبان ساده مشکل پیش آمده را بیان کنیم، باید بگوییم با ورود فناوری به بخش حمل‌ونقل مسافر درون شهری و استفاده از سامانه‌های اینترنتی جابه‌جایی مسافر، به یکباره تاکسیرانان سنتی با رقیبی نامریی روبه‌رو شدند که بی‌آنکه دیده شود، مسافر می‌گیرد.

هر چند در کمتر از یک سال گذشته در خصوص تاکسی‌های اینترنتی یا هر نام دیگری که دارند اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفته، ولی هنوز هم کاستی‌هایی وجود دارد که باید رفع شود.

اما آنچه موضوع بحث است تأثیر این شیوه جابه‌جایی مسافر به روش سنتی آن یا همان تاکسی‌های قدیمی است؛ چرا که به اعتراف تاکسی داران و آژانس‌های تاکسی تلفنی ورود تاکسی‌های اینترنتی بشدت بر بازار آن‌ها تأثیر داشته و به نظر می‌رسد این روند رو به افزایش باشد.

با این وصف برخی از تاکسیرانان معتقدند افزایش کرایه‌های تاکسی موجب کاهش مسافر و داغی بازار اینترنتی‌ها خواهد شد.

  جای خالی حمایت‌های دولت

یک تاکسیران قدیمی می‌گوید: مدیران حرف‌های خوبی در مزایای حمل ونقل عمومی می‌زنند، اما چند دهه است که دیگر حمایتی از حمل و نقل عمومی در بخش تاکسی نمی‌شود.

احمدی می‌افزاید: چند دهه قبل سهمیه سالانه لاستیک یا باطری داشتیم و برخی خدمات به تاکسی‌داران داده می‌شد تا عامل تشویقی باشد برای ماندن ما در این صنف، اما دیگر از حمایت‌ها خبری نیست.

وی ادامه می‌دهد: معضل مسافربرهای شخصی هیچ گاه حل نشده و همچنان افراد مختلف با هر وسیله‌ای مسافرکشی می‌کنند، چند ماهی هم هست که تاکسی اینترنتی متولد شده که دیگر اوضاع کار ما بدتر شده است.

وی می‌گوید: اگر دولت و متولیان به فکر حمل و نقل عمومی هستند، باید هزینه‌های مسافران در بخش حمل و نقل عمومی را کاهش دهند تا ترغیب شوند از این سیستم استفاده کنند و در مقابل یارانه هایی به حمل ونقل عمومی بدهند تا زیانشان جبران شود و در مقابل ترافیک کمتر می‌شود و آلودگی از بین می‌رود.

 سیل گرانی همه چیز

تاکسیران دیگری می‌گوید: هیچ کس با گرانی موافق نیست، اما وقتی همه چیز گران شده و مدام شاهد افزایش هزینه‌های زندگی هستیم، راهی جز افزایش کرایه‌ها نداریم؛ چون اگر بنا باشد با هزینه‌های جدید پول خرج کنیم اما درآمدمان بر مبنای تعرفه‌های سال پیش باشد در عرض چند ماه باید ماشینمان را بفروشیم؛ چون هیچ سازگاری بین دخل و خرجمان وجود ندارد.

وی می‌افزاید: سیل گرانی در حال نابودی همه چیز است و همه تلاش می‌کنند در این سیل زنده بمانند و تنها راه زنده ماندن همرنگ دیگران شدن است؛ یعنی اگر یک چیز گران شد بقیه هم قیمت خدمات خود را بالا می‌برند و متأسفانه چون نظارت دقیقی نیست هر شخصی به سلیقه خود قیمت می‌دهد، ولی در مشاغلی مانند تاکسیرانی ما ملزم به رعایت قانون و استفاده از تاکسیمتر هستیم و باید همان تعرفه تعریف شده را دریافت کنیم، بنابراین با توجه به افزایش سرسام‌آور لوازم یدکی، با افزایش تعرفه کرایه‌ها اندکی از این افزایش قیمت‌ها جبران خواهد شد.

 حقوق مسافران و شهروندان

اما روی دیگر سکه اندکی مغفول مانده و کسی از حقوق مسافر و شهروندان سخن نمی‌گوید، بنابراین به سراغ چند شهروند می‌رویم تا نظرات آن‌ها راجویا شویم. یک شهروند بازنشسته در پاسخ به پرسش ما درباره افزایش نرخ کرایه‌ها می‌گوید: متأسفانه هیچ‌گاه حقوق مصرف کننده در کشور ما آن گونه که لازم است مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

صبوری می‌افزاید:هیچ گاه ندیدم متولیان از ضرورت استانداردهای جابه‌جایی مسافر سخن بگویند یا بهای خدمات را بر اساس کیفیت خدمات تعریف کنند؛ یعنی من با تاکسی بدون کولر و با صندلی‌های کثیف وخراب همان کرایه‌ای را می‌دهم که با یک خودروی تمیز و سالم جابه‌جا می‌شوم.

نکته دیگر اینکه اگر مدیران به فکر سلامت شهروندان و کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهرها هستند، یارانه‌های مختلفی برای حمل و نقل عمومی بگذارند و کرایه‌ها را آن قدر پایین بیاورند که همه مجبور باشیم حتی برای کاهش هزینه استفاده از خودرو شخصی از تاکسی استفاده کنیم.

  افزایش خودروی شخصی در معابر

شهروند دیگری می‌گوید: در زمان افزایش پول بنزین برخی معتقد بودند استفاده ازخودروی شخصی کاهش خواهد یافت، اما دیدیم که این اتفاق رخ نداد. اکنون هم اگر کرایه‌های حمل ونقل عمومی افزایش پیدا کند، بسیاری از شهروندان حساب می‌کنند اگر قرار باشد برای رفت وبرگشت به یک نقطه دیگر شهر ۵۰۰۰ تومان بدهند، اگر با خودروی خودشان بروند در نهایت اگر چهار لیتر سوخت مصرف، می‌شود ۴۰۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان به نفعشان است و دیگر کنار خیابان معطل هم نبوده‌اند.

رجبی می‌افزاید: متأسفانه مدیران در استدلال‌های خود همیشه یک طرف ماجرا را می‌بینند و تنها همان بخش که به نفعشان است را بیان می‌کنند؛ مثلاً در توجیه پارک حاشیه می‌گویند هزینه پارک در کشورهای خارجی آن‌قدر زیاد است که شهروندان ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی استفاده نکنند، اما مدیر محترم به این مسئله اشاره نمی‌کند که شهرداری همان شهر خارجی آن قدر نظام حمل‌ونقل عمومی خود را توسعه داده که شهروندانش با کمترین زمان و کمترین هزینه به مقصد خود می‌رسند، اما در شهری مثل مشهد که هنوز بیش از ۱۰۰۰ اتوبوس کم داریم وخبری از خطوط ویژه در ۹۰ درصد از شهر نیست وگذر تاکسی‌ها به معابر فرعی نمی‌افتد، چگونه می‌شود صحبت از مقایسه با شهرهای دیگر کشور کرد.

 سخن موافقان

همان گونه که در ابتدای مطلب هم اشاره شد قرار است در جلسه بعدی شورای شهر لایحه افزایش ۱۰ درصدی تعرفه کرایه تاکسی به رأی‌گیری گذاشته شود، اما مجتبی بهاروند به عنوان رئیس کمیسیون حمل ونقل وترافیک شورا در آخرین اظهار نظر خود گفته نظر شخصی وی نیز مخالفت با افزایش است، اما در جلسه مشترکی که نمایندگان تاکسی‌داران هم حضور داشتند جمع بندی نظرات بر افزایش بوده است.

از سوی دیگر محمدپور معاون کنترل ونظارت تاکسیرانی مشهد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید:تمام تبعات احتمالی این مسئله با توجه به ورود تاکسی‌های اینترنتی به عرصه جابه‌جایی مسافر در جلسات متعددی با فعالان و مدیران این حوزه مورد بررسی قرار گرفته ومی دانیم چه تأثیراتی خواهد داشت، اما تلاش می‌کنیم بخشی از تأثیرات را کاهش دهیم.

وی می‌افزاید: دو سوم نمایندگان تاکسیرانان در جلسه بررسی به افزایش قیمت کرایه‌ها رأی مثبت دادند؛ چراکه بر اساس روال سال‌های گذشته هرساله این کار صورت می‌گیرد، اما در سال جاری سعی شد ابتدا جوانب موضوع مورد تحلیل قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که به ادعای برخی تاکسیرانان افزایش کرایه‌ها موجب کاهش مسافرخواهد شد، می‌گوید: در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ تاکسی در ۱۴۰ خط تعریف شده فعالیت می‌کنند و حدود ۱۴۰۰ تاکسی هم در مبادی ورودی پایانه‌های زمینی و ریلی و هوایی هستند که با ورود دادستانی به مسئله حضور تاکسی اینترنتی در مبادی ورودی در این محل‌ها مشکل چندانی نداریم وتنها در بخش تاکسی‌های گردشی شاید شاهد اندکی نوسان باشیم. پرسش دیگر ما از وی در خصوص کاهش تقاضای دریافت مجوز تاکسی با توجه به فعالیت خودروهای اینترنتی است که می‌گوید: کاهش چندانی در میزان تقاضای تاکسی‌های خطی نداریم وتنها شاهد اندکی کاهش تقاضا در بخش تاکسی‌های بیسیم هستیم.

 تلاش برای ماندن

معاون کنترل ونظارت تاکسیرانی مشهد در توصیه‌ای به تاکسیرانان می‌گوید: آنچه مسلم است در هر بازاری برای آنکه بتوان موفق بود باید همیشه در حال ارتقای کیفیت خدمات بود در بحث تاکسیرانی نیز اگر بخواهیم موفق باشیم، باید کیفیت خدمات را بالا ببریم، به طور مثال وقتی هوا گرم است با روشن نمودن کولر می‌توان رضایت مسافر را جلب کرد. وی می‌افزاید: نحوه رفتار با مسافر یا کم کردن زمان معطلی در سر خطوط برای گرفتن یک مسافر بیشتر،   نکات ریزی هستند که با اندکی رعایت آن‌ها قطعاً تأثیرات زیادی بر نگاه مثبت مسافران به تاکسی‌ها خواهد داشت از سوی دیگر شهروندان هم باید توجه داشته باشند استفاده از مسافربرهای شخصی تبعاتی به دنبال دارد که گاهی جبران‌ناپذیر است. استفاده از تاکسی آرامش روانی را برای مسافران دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.