امام جمعه مشهد گفت: نمی‌توان نسبت به‌ناکارآمدی‌هایی که در جامعه وجود دارد و زندگی مردم و قشر آسیب‌پذیر را با خاک یکسان کرده بی‌توجه بوده و اعتراضی نکنیم.

نباید نسبت به‌ناکارآمدی‌هایی که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده، بی‌تفاوت بود/ نیروهای امنیتی و بسیج جلوی گران‌فروشی و احتکار را بگیرند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در تفسیر عبارت «وسواس خناس» همانگونه که در هفته‌های گذشته مطرح شد، دو روایت وجود دارد.

امام‌جمعه مشهد ادامه داد: در روایت اول، علی بن ابراهیم قمی، عنوان وسواس خناس را وصف خود شیطان می‌داند، روایت دوم روایت امالی شیخ صدوق است که مرحوم صدوق با سلسله سند این روایت را از امام صادق(ع) نقل کرده و می‌گوید، وسواس خناس صفت شیطان نیست، بلکه یک عفریت و عنصر خاصی از اصحاب شیطان است.

وی با اشاره به تفسیر آیه ۱۳۵ سوره آل عمران بیان کرد: در این آیه دو نکته وجود دارد که به معنای استغفار واقعی است. اول اینکه، گناه را ادامه ندهد، دوم، بعد از استغفار با عمل صالح خسارت گناه را جبران کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های سیاسی نمازجمعه ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع)؛ اظهار کرد: هفته اول ماه محرم، هفته امر به معروف و نهی از منکر است، امر به معروف و نهی از منکر، فلسفه صریح و شفاف قیام کربلا به‌شمار می‌رود.

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه اصلاح امت رسول‌الله و امر به معروف و نهی از منکر ملاک اصلی قیام حضرت سیدالشهدا(ع) محسوب می‌شود؛ اشاره کرد: ما از امر به معروف و نهی از منکر حضرت سیدالشهدا(ع) که در قیام کربلا متبلور است، سه آموزه برای امر به معروف و نهی از منکر به‌دست می‌آوریم؛ نخست، مرحله امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: مرحله اول، اظهار کلامی امر به معروف و نهی از منکر؛ مرحله دوم، اظهار نفرت و انزجار از منکر و عامل منکر و مرحله سوم، معروف و منکر عملی است که به‌معنای قیام، حرکت و برخورد با جریان و عامل منکر است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به‌اینکه حضرت سیدالشهدا(ع) این سه عامل را در جریان امر به معروف و نهی از منکر خود به‌کار گرفته است؛ گفت: سیدالشهدا در مقام اظهار کلامی و اظهار نفرت از منکر و عامل منکر، صراحتا اعلام کردند که با عنصر ناشایسته و ناپاکی مانند یزید بیعت نمی‌کنند و رسما از او ابراز برائت کردند، در مقام اظهار عملی نیز در مقابل حاکمیت یزید که انکر منکرات آن روز محسوب می‌شد، عملا مقابله کردند.

امام‌جمعه مشهد با تأکید براینکه امر به معروف و نهی از منکر مرز نمی‌شناسد؛ یادآور شد: برخی گمان کردند قانون، مرز امر به معروف و نهی از منکر است، درحالی که قانون، روش بوده و مرز نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که تا کجا می‌توانیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟؛ ادامه داد: امام حسین(ع) تا آنجا امر به‌معروف و نهی از منکر کرد که کودک شیرخواره او بر روی دست پدر پرپر زد، بنابراین مرزی برای امر به‌معروف و نهی از منکر وجود ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: با این وجود نمی‌توانیم به‌خطر افتادن آبرو و منافع شخصی را بهانه کنیم و منکر و مظهر غضب خدا را ببینیم و ساکت بنشینیم.

امام‌جمعه مشهد با تأکید براینکه امر به‌معروف و نهی از منکر تنها به‌مسائل فرهنگی و اخلاقی محدود نمی‌شود؛ خاطرنشان کرد: عرصه سیاسی، اقتصادی و معیشتی مردم نیز مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد، سیدالشهدا(ع) عملا نشان دادند که در عرصه سیاسی نیز باید امر به معروف و نهی از منکر کرد.

وی بیان کرد: برخی ناآگاه اعتراض کردند که چرا مجلس خبرگان در مسائل اقتصادی و معیشتی مردم دخالت کرده است؟ شمایی که در مجلس هستید که به‌فکر اقتصاد و معیشت مردم نیستید، خبرگان ملت هم نباشند؟

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: خبرگان به دو دلیل در مسئله دخالت و مطالبه کردند، اول اینکه، این رسالت اصلی خبرگان است؛ وظیفه اصلی خبرگان، صیانت از رهبری و ولایت فقیه است، وقتی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم جزو مطالبات اصلی رهبری است و نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود، وظیفه خبرگان است که برای امر و مطالبه رهبری قیام کند.

امام‌جمعه مشهد امر به‌معروف و نهی از منکر را دلیل دوم‌ ورود مجلس خبرگان در این موضوع دانست و یادآور شد: نمی‌توان نسبت به‌ناکارآمدی‌هایی که در جامعه وجود دارد و زندگی مردم و قشر آسیب‌پذیر را با خاک یکسان کرده بی‌توجه بوده و اعتراضی نکنیم.

وی تأکید کرد: آیا مجلس خبرگان که بیش از ۸۰ فقیه مجتهد در آن حضور دارند، در مقابل منکری که انکر منکرات است، نهی از منکر نکنند؟ عرصه اقتصادی، مورد امر به‌معروف و نهی از منکر است.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه ما اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که دشمن سفره ما را هدف گرفته و درگیر جنگ اقتصادی هستیم؛ اشاره کرد: اکنون، زمان مؤاخذه و بازخواست نیست، باید جبهه را متحد کرده و در مقابل دشمن بایستیم و مردم و مسؤولان یک جبهه متحد و متفق تشکیل داده و واقع‌نگر باشند.

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه آنچه امروز در کشور ما مشکل ایجاد کرده مشکلات اقتصادی نیست بلکه عملیات روانی است؛ یادآور شد: در سبد هزینه یک خانواده طلا و سکه چه جایگاهی دارد؟ این یک عملیات روانی است.

وی با اشاره به‌مسئله ارز بیان کرد: سه بازار ارز داریم، بازار اول بازار دولت برای کالاهای اساسی است، بازار دوم بازار ثانویه برای تولید و واردات مواد اولیه است، بازار سومی نیز وجود دارد که کسانی که در مقام خروج ثروت از کشور هستند از این بازار سوء‌استفاده و یا زمینه مصرف عیاشی را فراهم می‌کنند و این ارز را شناور بالا و پایین می‌کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه بازار سوم، ۱.۳ درصد نیاز کشور است؛ گفت: یعنی ۹۸.۷ نیاز کشور با بازار اولیه و ثانویه تامین می‌شود، اما با همین بازار سوم شاهد هستیم که عملیات روانی می‌کنند و تمام زندگی و اقتصاد ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

امام‌جمعه مشهد افزود: به‌عنوان مثال، عده‌ای بدون نیاز ماشین می‌خرند، احتکار می‌کنند و یا دست به گران‌فروشی می‌زنند، این عملیات روانی است، شما مردم نباید سوژه عملیات روانی شوید.

وی تأکید کرد: در مورد احتکار و گران‌فروشی باید مقابله صورت گیرد و اصناف و صنعت و معدن باید وظیفه خود را انجام دهند، در غیر این صورت، امکانات قضایی باید جلوی احتکار را بگیرد و احتکار کشف شده را به‌میان بازار برگردانند و منتظر ادامه پرونده نباشند.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید براینکه نیروهای امنیتی و بسیج وارد شوند و جلوی این گران‌فروشی و احتکار را بگیرند و اجازه ندهند مردم اسیر شوند؛ یادآور شد: نظام ما مقتدر است و رشد اقتصادی ما پایین نیست؛ از سوی دیگر، ما مردمی قهرمان و مقاوم داریم و کارنامه چهل ساله این مردم عزت، اقتدار و قدرت این نظام را رقم زده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.