یک دانشجوی عراقی گفت: کاملا مشخص است چه‌کسانی از ارتباط صمیمانه ایرانی‌ها و عراقی‌ها متضرر می‌شوند؛ اتحاد و رابطه خوب دو کشور ایران و عراق و فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی برجهاد کفایی قدرت شیعه را نشان داد و نتایج این اتحاد و دوستی در قطع شجره منحوسه داعش جلوه‌گر شد.

پشت پرده فتنه مشهد - بصره به‌روایت دانشجویان و زائران عراقی
به گزارش قدس آنلاین ، عده‌ای گفتند زائران عراقی قصدشان از سفر به‌ایران فقط زیارت نیست، حالا هم که مردم بصره ساختمان کنسولگری ایران را به‌آتش کشیده‌اند؛ همان عده می‌گویند عرب‌ها نه‌تنها قدرشناس کمک‌ها و حمایت‌های ما ایرانی‌ها نیستند که حتی کینه‌مان را هم نسل‌به‌نسل و سینه‌به‌سینه منتقل می‌کنند، آماده می‌شوم، دوربین و ضبط صوتم را برمی‌دارم و برای فهم واقعیت‌ها راهی می‌شوم.

عبدالکریم نیسی، فعال فرهنگی، مدرس و عضو هیأت موسس موسسه ابناء الخمینی است که ارتباط زیادی با دانشجویان و مردم عراق دارد، به‌نظرم شخص مناسبی برای پاسخ به‌سوالاتم است؛ با هماهنگی‌های قبلی به‌سراغش می‌روم، مردی خونگرم و صمیمی از اهالی جنوب ایران که ته لهجه عربی به کلامش گیرایی خاصی می‌دهد.

یکی از آثار شایعات تفرقه‌افکنانه حادثه بصره بود

به‌عنوان نخستین سؤال، تحلیلش را از حادثه کنسولگری ایران در بصره می‌پرسم؛ می‌گوید: دشمن می‌خواهد محبت بین دو ملت ایران و عراق را از بین ببرد و اکنون مقدماتش شروع شده است؛ جبهه صیهونیستی ـ وهابی تلاش می‌کند و در روزنامه شرق الاوسط آن اکاذیب را درباره زوار ایرانی و عراقی می‌نویسد، آن هم در آستانه ماه محرم و زیارت اربعین! یکی از آثار این شایعه پراکنی‌ها موضوع بصره بود که در واقع این‌ها می‌خواستند در کل عراق چنین اتفاقی بیفتد. 

درباره واکنش مردم و نخبگان عراقی که می‌پرسم؛ می‌گوید: در حال حاضر بزرگان و علما، اساتید، ائمه جمعه و جماعات بصره این اقدام را محکوم و مردم بصره از کسانی که به‌کنسولگری ایران حمله کردند اعلام برائت کرده‌اند.

تفرقه بین ایران و عراق تلاشی به‌قدمت تاریخ است

همان‌طور که گوش به پاسخش سپرده‌ام، کنجکاو می‌شوم بدانم از نظر او، اتحاد و ارتباط خوب بین دو کشور ایران و عراق منافع چه کسانی را تهدید می‌کند؛ سوالم را که مطرح می‌کنم برایم از سال های دور می‌گوید و تاریخچه‌ای قریب به 39 سال پیش؛ «نیسی» چنین روایت می‌کند: اگر ما دقت کنیم در حوادث و اتفاقاتی که در چند سال اخیر و در جنگ ایران و عراق افتاد تمام دنیای استکبار جهانی، صیهونیست‌ها و دولت‌های مرتجع منطقه، همه توان اقتصادی و سیاسی خودشان را گذاشتند که بین این دوملت شیعه و دوستدار اهل بیت(ع) جدایی و دشمنی بیاندارند؛ بعد از آن هم که رژیم بعث به‌کویت حمله کرد و به‌این ترتیب صدمات زیادی به‌کشور و مردم عراق وارد کرد.

مردم عراق خوبی‌های ایرانی‌ها را فراموش نخواهند کرد

نیسی بعد از مکثی کوتاه رشته کلام را به‌دست می‌گیرد و می‌گوید: کشوری که با ایران جنگیده و مورد هجوم آمریکا قرار گرفته‌، کاملا سوخته و از هم پاشیده بود و در این مقطع زمانی بود که جمهوری اسلامی و مردم ایران همه آن دشمنی‌ها و کدورت‌ها را فراموش کردند و به‌داد ملت عراق رسیدند.

سوال می‌کنم چگونه ما در آن شرایط به داد ملت عراق رسیدیم؛ صدایش را صاف می‌کند و با حالتی افتخارآمیز می‌گوید: ایران باوجود همه مشکلاتی که بعد از جنگ داشتیم مرزهای خودش را به‌روی عراقی‌های جنگ‌زده باز کرد و به آن‌ها پناه داد و حدود ۲۰ سال در خوزستان شهرک‌های بزرگی را در اختیار پناهندگان عراقی گذاشت؛پناهی که جمهوری اسلامی ایران زمان هجوم آمریکا به‌مردم عراق داد، چه در شمال عراق برای کردها و چه در منطقه بصره، هرگز فراموش نمی‌شود.

تعبیر مردم عراق از کشور ایران بهشت است

عضو هیأت مؤسس ابناء‌الخمینی در بین صحبت‌هایش به‌اشغال عراق توسط نیروهای داعشی هم گریزی می‌زند و می‌گوید: جایگاه رهبر و مردم ایران مگر فراموش می‌شود؟ آن شهدایی که برای دفاع از مرقدهای ائمه اطهار(ع)، سرزمین و مردم عراق جانشان را فدا کردند مگر فراموش شدنی است؟ چه نیرو و قدرتی توانست داعش را آن هم‌زمانی که بیش از یک چهارم عراق را تصرف و آن جنایت‌ها را مرتکب شده بود از خاک عراق بیرون کند؟ این‌ها قرار بود تمام عراق را تصرف کنند و حکومت و مردم عراق به‌این موضوع اذعان دارند تنها کشوری که با تمام توان نظامی و اقتصادیش برای دفع داعش تلاش کرد، جمهوری اسلامی ایران بود.

او می‌گوید: مردم عراق هرگز این خوبی‌ها را فراموش نمی‌کنند، هنوز هم که با آن‌ها هم کلام می‌شویم تعبیر مردم عراق از ایران، بهشت است!

لولا زوار الایرانیون لهلکنا نحن

این فعال فرهنگی آن‌قدر مسلط توضیح می‌دهد که ترجیح می‌دهم با پرسیدن سوال، رشته کلامش را پاره نکنم؛ او ادامه می‌دهد: سبقت مردم ایران برای کمک به‌عراق، و رفتن به‌زیارت عتبات عالیات و درآمدی که از این طریق برای مردم عراق ایجاد شد، باعث شد عراق دوباره خودش را پیدا کند؛ عراقی‌ها خودشان را مدیون مردم ایران می‌دانند و یک جمله معروفی دارند که می‌گویند «لولا زوار الایرانیون لهلکنا نحن» یعنی اگر ایرانی‌ها نبودند ما هلاک می‌شدیم! این دلبستگی و همبستگی که نسبت به‌مردم ایران داریم و به‌خصوص محبت به دوستداران اهل بیت فراموش نشدنی است.

نکته قابل توجه این است که این ارتباط اقتصادی امروز دوسویه است و حالا بسیاری از تجار و مسافران عراقی در حرکت چرخ‌های اقتصادی در ایران نقش ایفا می‌کنند.

دعای خیر مردم عراق پشت سر ایران است 

این مدرس دانشگاه از محافل نخبگانی عراقی‌ها برایم این طور می‌گوید: من در مراسم عراقی‌ها شرکت می‌کنم و شاهدم که بزرگان علما و نخبگان عراقی از صمیم قلب در پایان مراسم‌شان می‌گویند: اللهم احفظ جمهوریه الاسلامیه و قائدها(خدایا جمهوری اسلامی و رهبرش را حفظ کن) و دعاگو هستند.

سیل عاشقان جاری است 

از دستاوردهای و روابط خوب دو کشور ایران و عراق که می‌پرسم؛ می‌گوید: دستاوردهایی که ما داشتیم باوجود همه تلاشی که برای ایجاد شکاف بین دو ملت شد این سیل زوار عراقی است به‌طرف علی ابن موسی الرضا(ع) سرازیر است و از این طرف هم سیل ایرانیان عاشق اباعبدالله چه در زیارت اربعین یا بقیه ایام سال جاری است.

شایعات مانند کف روی آب زودگذر است 

می‌پرسم چطور می‌توانیم بر جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن علیه رابطه ایران و عراق پیروز شویم؛ اینطور می‌گوید: ما این اعتقاد را داریم که کذب و دروغ ماندگار نیست اگرچه در ظاهر یک آسیب‌های مقطعی می‌زند و بعضی افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرند اما مثل کف روی آب است و دوامی ندارد، ما معتقدیم که طبق سنت الهی کذب و دروغ و شایعه پایدار نیست و نابود می‌شود، اینکه زائران ایرانی و عراقی را که با عشق به اهل بیت و به قصد زیارت قبور ائمه(ع) به این دو کشور سفر می‌کنند را متهم به فساد کنند، ناجوانمردانه است.

جرعه‌ای از چای را سر می‌کشد و می‌گوید: مطمئن باشید اهل بیت خودشان مدافع آبروی زائران‌شان هستند و فتنه کثیف وهابی و صیهونیستی را برملا می‌کنند، جای خوشحالی است که امروز این بصیرت و هوشیاری بین دو ملت وجود دارد و اکثریت جامعه متوجه منشاء این فتنه‌ها و تحریکات هستند.

فتنه بصره باعث بیداری مردم عراق شد

«نیسی» هم مثل بسیاری از تحلیلگران معتقد است این تحرکات در آستانه اربعین امام حسین(ع) کاملا برنامه‌ریزی شده و از پیش تعیین شده است اما نتیجه برای دشمنان مأیوس کننده است، او می‌گوید: این اتفاقات باعث بیداری مردم عراق شد و حالا آن‌ها خوب فهمیدند که اگر از حکومت‌شان مطالباتی دارند باید مراقب سوء‌استفاده دشمنان باشند و از این به بعد هرچه روزنامه‌های سعودی بنویسند فایده‌ای ندارد و پیش‌بینی می‌شود زیارت اربعین امسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود و مردم عراق خدمات بسیار بهتری خواهند داشت.

با زائران و دانشجویان عراقی در مشهد که صحبت می‌کنم متوجه علاقه وافرشان به ایران می‌شوم، آن‌ها ایران را وطن دوم خودشان می‌دانند و از مردم ایران به‌خوبی، مهمان‌نوازی و مهربانی یاد می‌کنند و چقدر بابت حادثه بصره شرمسارند و اظهار تاسف می‌کنند.

ما همه ساکنان یک کشوریم 

سید احمد آل بوشام دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مخابرات است؛ جوانی اتوکشیده و مرتب با قامتی استوار و چهره‌ای آرام اهل شهر دیوانیه در ۶۰ کیلومتری نجف اشرف؛ زبان فارسی را خوب صحبت می‌کند و معتقد است رابطه ایران و عراق خیلی نزدیکتر از دو کشور همسایه است و ما همه ساکنان یک کشوریم.

از برخورد مردم ایران با او و دوستان عراقیش می‌پرسم؛ می‌گوید: برخورد مردم ایران برخوردی در شأن یک کشور بافرهنگ و با تاریخ و شیعه بوده است، بسیار برادرانه و دوستانه. 

ایران و عراق ام‌القرای دنیا هستند 

او می‌گوید: از سال‌ها پیش رفت و آمدها و روابط ما مردم عراق و ایران آنقدر زیاد بوده که حتی بین‌مان ازدواج‌صورت می‌گرفته است و این نشان می‌دهد که این روابط تا چه حد عمیق است، نمی‌توان این حب و مودتی که بین دو ملت شیعه و بافرهنگ و تاریخ‌مدار را که از نظر فرهنگی و تاریخی «ام‌القرای دنیا» هستند و الان هم در این مبحث زیارت‌ها بیشتر جلوه‌گر می‌شود، دست کم گرفت. 

اتحاد مردم ایران و عراق باعث نابودی داعش شد

از آل بوشام می‌پرسم چه کسانی از این رابطه دوستانه و اتحاد احساس خطر می‌کنند؛ می‌گوید: طبیعتا طرفی که از این موضوع متضرر است، به‌خصوص بعد از سال ۲۰۱۴ و تاسیس داعش و تصرف عراق معلوم شد که چه‌کسانی از این قضیه دفاع می‌کنند و چه‌کسانی حامی داعش هستند؛ کاملا مشخص است چه کسانی از ارتباط صمیمانه ایرانی‌ها و عراقی‌ها متضرر می‌شوند؛ اتحاد و رابطه خوب دو کشور ایران و عراق و فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی برجهاد کفایی قدرت شیعه را نشان داد و نتایج این اتحاد و دوستی در قطع شجره منحوسه داعش جلوه‌گر شد.

شور و حرارت و اعتقادی که در کلام احمد موج می‌زند انسان را به‌وجد می‌آورد؛ از او سوال می‌کنم زیارت اربعین امثال را چه‌طور پیش‌بینی می‌کند که پاسخ می‌دهد: قطعا تو دهنی محکمی است برای کسانی که سعی کردند این تفرقه را بیندازند آیه قرآن است که «و مکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین».

شایعات مجازی، حقیقت یک کشور را تفسیر نمی‌کند

با جوان عراقی دیگری برخورد می‌کنم که می‌گوید در ایران دانشجوی کارشناسی ارشد است؛ هاشم علی حسین، جوانی با قامت متوسط چهره‌ای مصمم و چشمانی نجیب، فارسی را آنقدر دست و پا شکسته حرف می‌زند که ترجیح می‌دهیم به‌عربی گفت‌وگو کنیم؛ از رابطه دو ملت ایران و عراق می‌پرسم جواب می‌دهد: رابطه ایران و عراق رابطه دوستانه‌ای است و این شایعات که در فضاهای مجازی و غیرمجازی منتشر می‌شود به‌هیچ وجه حقیقت یک کشور را تفسیر نمی‌کند، اینها فتنه‌هایی است که اتفاق می‌افتد.

ایران را وطن دوم خود می‌دانیم 

از هاشم علت اینکه ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده سوال می‌کنم؛ پاسخ می‌دهد: ما عراقی‌ها به‌خاطر روابط مذهبی و نزدیکی که با مردم ایران داریم، به‌ایران به عنوان کشور دوم خودمان نگاه می‌کنیم‌ و ما دانشجویانی که اینجا هستیم ایران را برای ادامه تحصیل از بین خیلی کشورهای دیگر انتخاب کردیم چه کشورهای اسلامی مثل مالزی و ترکیه، چه غیراسلامی مانند هندوستان و حتی کشورهای اروپایی! 

زیارت اربعین امثال قطعا پرشورتر است 

این دانشجوی عراقی حلقه وصل دو ملت را علاقه و ارادت دو ملت به‌ائمه معصومین (ع) می‌داند و می‌گوید: ما دو کشور، از لحاظ اقتصادی روابط زیادی از سال ها قبل داریم، اما از لحاظ فرهنگی مهمترین وجه مشترک ما مذهبمان است زیارت امام حسین در عراق و ائمه اطهار(ع)؛ قطعا زیارت اربعین امسال نسبت به‌سال‌های قبل پرشورتر است و این اتفاقاتی که بعضی‌ها فکر می‌کنند می‌تواند تاثیرگذار باشد قطعا این طور نیست.

سطح فکر مردم ایران و عراق بالاتر از فتنه‌هاست 

مصطفی دانشجوی کارشناسی ارشد نرم افزار در ایران و اهل شهر کربلا است، چهره‌اش کاملا عربی است، با رفتاری مهربان و ملحوظ به‌حیا که انسان را به هم‌صحبتی و گفت‌وگو ترغیب می‌کند؛ از نظر مصطفی رابطه مردم عراق با ایرانی‌ها یک رابطه قوی عاطفی و اعتقادی است؛ او می‌گوید: فتنه همیشه هست اما فکر مردم ایران و عراق بالاتر از این فتنه‌هاست؛ هر سال بیش از یک میلیون ایرانی برای زیارت اربعین به‌عراق سفر می‌کنند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.

می‌پرسم رابطه خوب مردم ایران و عراق چه کسانی را اذیت می‌کند؟ پاسخ می‌دهد دو کشور عربستان و آمریکا از این ارتباط و اتحاد ناراحت هستند و دست به‌فتنه می‌زنند.

پیام دانشجوی عراقی به مردم ایران چیست؟

مصطفی پیامی هم برای مردم ایران دارد، سرش را به میکروفن نزدیک‌تر می‌کند و خطاب به ایرانی‌ها می‌گوید: مردم ایران اغتشاش در بصره از طرف افراد مشخص وابسته به‌داعش است و از طرف ملت عراق نیست و فکر شما مردم ایران بالاتر از این‌هاست.

ایران فقط یک همسایه نیست 

نبیل راشدی، مردی حدودا ۴۵ ساله، بلند قامت و قوی هیکل از استان میسان کشور عراق است که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد چند سالی است به مشهد آمده و آن قدر شیفته مردم ایران است که گاهی بین گفت‌وگو حس می‌کنم نگاهش به ایران و ایرانی، حتی از بعضی هموطنان ایرانیم زیباتر و مثبت‌تر است، از نبیل درباره دستاوردهای ارتباط دو ملت ایران و عراق می‌پرسم؛ قدرشناسی در پاسخش موج می‌زند، صدایش را صاف می‌کند و با همان لهجه زیبای عربی‌اش می‌گوید: روابط فرهنگی، اجتماعی و دینی عراقی‌ها و ایرانی‌ها به قرن‌ها قبل برمی‌گردد، ایران امتداد عراق است و برای ما فقط یک همسایه نیست.

عراق بدون ایران نمی‌تواند از خودش دفاع کند 

اشتیاقم را به شنیدن که می‌بیند توضیح می‌دهد: عراق در این سال‌ها و شرایط اخیر بدون ایران نمی‌تواند از خودش دفاع کند، به این خاطر که از طرف داعش و دشمنان حملات زیادی به‌عراق شد؛ تلاش ایران برای نبرد با داعش بسیار بزرگ بود و این موضوع اثر زیادی در دفع داعش داشت و ما فراموش نمی‌کنیم امکانات و تلاش‌هایی که ایران در راه دفاع از عراق صرف کرد.

دانشجویان عراقی به جنگ شایعات می‌روند 

از برخورد مردم ایران با دانشجویان و زوار عراقی که می‌پرسم پاسخ می‌دهد: ما خیلی اینجا مورد احترام هستیم، خیلی خیلی راضی هستیم، غیر از احترام و قدرشناسی چیزی ندیده‌ایم، همه چیز خوب است اما الان می‌بینیم که این روابط مورد هجوم شدید رژیم آل سعود و آمریکا و صهیونیزم است، هر روز هجمه‌ها و شایعه پراکنی ضد این روابط را شاهد هستیم و ما که از نزدیک این خوبی‌ها و مهمان‌نوازی‌های ایرانیان را دیده‌ایم به شدت از این روابط حمایت می‌کنیم.

می‌پرسم آیا این نظر شما، نظر کل ملت عراق راجع به ایرانی‌هاست؛ می‌گوید: بله، هر کس ایران را دیده باشد این خوبی‌ها را لمس کرده است و همه دانشجویانی که اینجا هستند واقعیت‌ها را بیان می‌کنند، همه دانشجویان عراقی در اینجا مدافع این روابط حسنه بین دو کشور هستند و در برابر شایعات، واقعیت‌ها را بیان می‌کنند.

نبیل معتقد است فایده این ارتباط‌ها و رفت‌وآمدهای دوطرفه تقویت روابط بین دو کشور است؛ او می‌گوید: از زمانی که ما برای ادامه تحصیل به‌اینجا آمدیم به‌ارتباط نزدیک فرهنگ دو کشور پی‌بردیم و دیدیم که دین و مذهب ما یکی است و با افکار ایرانی‌ها، پیشرفت و فرهنگ ملت ایران آشنا شدیم.

گزارش ما تمام می‌شود اما فتنه و شایعه و اتهام و تحریک همچنان باقی است؛ حالا من هم مثل آن دانشجوی عراقی، سرم را به میکروفن نزدیکتر می‌کنم و به‌نمایندگی از جوانان ایرانی خطاب به ملت عراق می‌گویم: چه کسی می‌خواهد من و تو ما نشویم؟! خانه‌اش ویران باد.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.