خراسان شمالی- مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان شمالی از وضعیت سطح زیر کشت و تولید پسته در باغات استان را تشریح کرد.

برداشت پسته از باغات خراسان شمالی آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح کشت باغات پسته استان ۳۱۷۸  هکتار شامل ۲۰۲۲ هکتار غیر بارور و ۱۱۵۶ هکتار بارور  با   تولید ۱۰۷۵  تن است.

 محمدعلی شریکیان میانگین عملکرد باغات پسته در استان را ۹۳۰کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: شهرستان های جاجرم و اسفراین به ترتیب بیشترین سطوح زیرکشت و تولید پسته را به خود اختصاص داده اند.

 وی ادامه داد: ارقام پسته استان اوحدی، احمد آقایی، اکبری و کله قوچی بوده که سازگار به شرایط آب و هوایی استان است.

وی گفت: برداشت پسته از نیمه اول شهریورآغاز وتا نیمه مهرماه در مناطق مختلف استان ادامه دارد.

شریکیان افزود: وقوع سرمای دیرس بهاره و گرمای  بیش از حد در زمان گرده افشانی سبب کاهش پتانسیل عملکرد باغات شده است و میزان تولید پسته در سال جاری ۱۱۰۰تن  برآورد می گردد.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در در حال حاضر دو واحد فرآوری پسته با ظرفیت فرآوری سالانه  ۵۰۰ تن  در شهرستان جاجرم مشغول به فعالیت هستند.  

وی تصریح کرد:پسته کاری سرمایه گذاری بلند مدت است بر این اساس لازم است بهره برداران با آگاهی دقیق از نیاز های اکولوژیکی ، داده های اقلیمی منطقه ( نظیر دما،رطوبت در زمان گرده افشانی،ارتفاع از سطح دریا و)، شرایط فیزیکی وشیمیایی خاک و  آب وتوجیهات فنی و اقتصادی اقدام کنند تا از هرگونه ریسک جلوگیری گردد.

وی ادامه داد: بنابراین بهره برداران قبل از احداث باغ مطالعات کافی و مشورت های لازم را با متخصصین وکارشناسان جهاد کشاورزی به عمل آورند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.