دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک با انتقاد از قانون اصلاحی منع به کارگیری بازنشسته‎ها و اجرای آن در ورزش گفت: فدراسیون‎ها باید از این قانون مستثنی شوند.

قانون منع به‎کارگیری بازنشسته‎ها مناسب ورزش نیست

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، سیدامیر حسینی با تاکید بر اینکه قانون «منع به کارگیری بازنشسته ها» و اصلاحیه اخیر آن که مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفته است، برای ورزش و ورزشی ها اصلا مناسب نیست، گفت: در این زمینه وجود قانونِ یکسان برای همه حوزه ها خیلی منطقی نیست کمااینکه در ورزش، عمل به این قانون می تواند حتی منجر به تبعاتی شود که بُعد بین المللی زیادی را هم در بر می گیرد. 

وی با تاکید بر اینکه روسای فدراسیون ها توسط مجامع آنها انتخاب می شوند، تصریح کرد: برکناری و در کل هرگونه جا به جایی و تغییر مدیریتی در فدراسیون باید با نظر و تصمیم مجامع انجام شود در غیر این صورت فدراسیون بین المللی مربوطه و کمیته بین المللی المپیک (IOC) که بر منشور المپیک و عدم دخالت دولت در امور ورزش به شدت تاکید دارند، به ماجرا ورود می کنند و این می تواند تبعات بدی برای ورزش داشته باشد. چه بسا این ورود، منجر به تعلیق یک رشته هم بشود.

دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه فدراسیون ها نهادهای عمومی غیردولتی به حساب می آیند، خاطرنشان کرد: البته طبق قانون هر نهادی که به هر نحوی از دولت بودجه دریافت می کند مشمول قانون می شود. بنابراین قانون اصلاحی منع به کارگیری بازنشسته ها شامل فدراسیون ها هم می شود. اما سوال اینجاست که آیا همه سازمان ها و نهادهایی که از دولت بودجه می گیرند شامل این قانون می شوند؟ نهادهایی مانند فرهنگستان ها و نهادهای مذهبی هم احتمالا بازنشسته هایی دارند. آیا قانون در مورد آنها که از دولت بودجه دریافت می کنند نیز اجرا خواهد شد؟

«قانون منع به کارگیری بازنشسته ها در واقع برای استفاده بیشتر از مدیران جوان است اما ظاهرا شما در کل مخالف آن در ورزش هستید؟»، حسینی در پاسخ به این پرسش تاکید کرد: در کل این قانون با اصلاحی که در آن صورت گرفته نامناسب است.  قانون منع به کارگیری بازنشسته ها پیش از اصلاح که با کاهش «مقامات استثناها» همراه نشده بود، بهتر بود. تبصره هایی وجود داشت و افراد بر اساس نیاز مجوز می گرفتند و ادامه فعالیت می دادند. 

وی در این رابطه ادامه داد: شاید قانون گذار در اصلاح منع به کارگیری بازنشسته ها به دنبال جوانگرایی باشد اما واقعا این قانون چه کمکی می تواند در این زمینه داشته باشد؟ مجموع افرادی که این قانون، شامل حال آنها شود به ۲۰۰ نفر در دولت هم نمی رسد با این حال ماه ها وقت دولت، مجلس و شورای نگهبان گرفته شد تا به تصویب برسد. 

حسینی با بیان اینکه شخصا مخالف صد درصد قانون منع به کارگیری بازنشسته ها در ورزش هستم، خاطرنشان کرد: این قانون کارشناسی نیست و کمک زیادی به تغییر نسل مدیریت نمی کند. به خصوص برای ورزش که در آن، بازنشسته به معنای عام نیست. حتی برای ورزشکاران رشته های مختلف، بازنشستگی از ورزش قهرمانی در یک سن مشخص انجام نمی شود. در برخی رشته ها امکان ادامه فعالیت تا ۴۰ - ۳۵ سال هم وجود دارد اما عمر ورزش قهرمانی در برخی رشته ها خیلی پایین تر است. حال اینکه ورزشکاران بعد از پایان دوره ورزش قهرمانی وارد عرصه مدیریتی می شوند. 

عضو پیشین هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در این زمینه به شرایط مدیریت در کمیته بین المللی المپیک که بالاترین نهاد ورزشی در جهان است، اشاره کرد و گفت: در IOC سلامتی و داشتن حداکثر ۸۰ سال از شروط لازم برای ریاست است ضمن اینکه افراد برای دو دوره متوالی می توانند این مسئولیت را عهده دار شوند. در کل قانون اصلاحی برای منع به کارگیری باز نشسته ها به توسعه ورزش هیچ کمکی نمی کند و حتی می تواند مشکلات جدی هم ایجاد کند. 

این کارشناس ورزش در پاسخ به این پرسش که «پیشنهاد شما در مورد قانون اصلاحی منع به کارگیری بازنشسته ها و چگونگی اجرای آن در ورزش چیست؟» گفت: پیشنهاد می کنم که حداقل فدراسیون ها از این قانون مستثنی شوند. فدراسیون ها موسسات دولتی نیستند بلکه مردم نهاد هستند. نباید به هر طریقی فدراسیون ها را به دولت چسباند. کاری که در مورد پرسپولیس و استقلال هم انجام شد و حالا کار به جایی رسیده که در همه امور مرتبط با این دو باشگاه، دولت باید پاسخگو باشد. این جرات وجود نداشت که پرسپولیس و استقلال را مردمی کنند و حتی خصوصی سازی آنها هم به نتیجه نرسید. در مورد فدراسیون ها نباید دوباره مرتکب چنین اشتباهی شد. 

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.