بررسی بازار مسکن طی ۱۷ سال اخیر حاکی از آن است که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در سال ۹۷ بر پایه دلار با قیمت های سال ۸۱ برابر شده است.

قیمت دلاری مسکن تکان نخورد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، در سال ۱۳۸۱ قیمت تقریبی یک مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران حدود ۶۰۰ دلار بود. در سال ۸۲ قیمت به نزدیک ۸۰۰ دلار افزایش پیدا کرد، اما در سال ۸۳ به زیر ۷۰۰ دلار کاهش یافت.

در سال ۸۴ باز هم قیمت هر مترمربع واحد مسکونی روند صعودی در پیش گرفت و به سطح قیمت های سال ۸۲ رسید، این روند در سال ۸۵ ادامه یافت و قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در این سال به ۹۰۰ دلار رسید.

در سال ۸۶ قیمت به حدود ۱۶۵۰ دلار برای هر مترمربع مسکن افزایش یافت و در سال بعدی یعنی ۸۷ به حدود ۱۷۵۰ دلار رسید تا بیشترین قیمت واحد مسکونی طی ۱۷ سال اخیر ثبت شود.

در سال ۸۸ قیمت تقریبی هر مترمربع واحد مسکونی به ۱۶۰۰ دلار کاهش یافت، این در حالی بود که سال ۸۹ با وقفه ای یکساله روند رشد قیمت آغاز و هر مترمربع به حدود ۱۶۵۰ دلار رسید.

همچنین سال ۹۰ و ۹۱ قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به ترتیب به ۱۱۰۰ و حدود ۱۵۰۰ دلار رسید. در سال ۹۲ و روی کار آمدن دولت دهم قیمت مسکن به زیر ۱۴۰۰ دلار کاهش یافت و این روند در سال های ۹۳ و ۹۴ در اوج رکود بازار مسکن ادامه یافت. در این سال های قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به ترتیب ۱۲۲۰ و حدود ۱۱۵۰ دلار بود.

در سال ۹۵ و ۹۶ نیز قیمت مسکن (هر مترمربع) به حدود ۱۱۰۰ دلار  کاهش یافت، در نهایت در سال جاری قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به ۶۰۰ دلار رسیده که با قیمت سال ۸۱ برابر شده است.

در سال ۱۳۸۱ قیمت دلار ۷۹۵ تومان بود که امسال با نوسانات شدید به حدود ۱۴ هزار تومان افزایش یافته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.