۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 619816

اکثر ما وقتی کلمه آلودگی را می‌شنویم تنها به یک چیز فکر می‌کنیم و آن آلودگی هواست واین یعنی اینکه ما از آلودگی‌های دیگر اطرافمان غافل هستیم.

آلودگی نوری؛ مزاحم رنگین مشهدی‌ها

به بیان ساده‌تر اینکه اگر قرار است محیط زندگی خودمان را ایمن کنیم، باید انواع آلودگی را بشناسیم وبرای حذف آن‌ها اقدام کنیم؛ بنابراین با مراجعه به سرفصل‌های این بحث می‌بینیم در کنار آلودگی هوا چند دسته دیگر آلودگی هم ذکر شده که آلودگی صوتی و بصری هم از آن جمله هستند.

در این نوشته به مسئله آلودگی صوتی کاری نداریم وبه صورت خلاصه مطالبی را درخصوص آلودگی بصری بیان می‌کنیم.

آلودگی بصری خود دارای بخش‌های متعددی است که از معماری ساختمان‌ها تا رنگ آمیزی جداول را شامل می‌شود؛ بنابراین به سراغ بخشی از موضوع می‌رویم که ارتباط مستقیمی هم با مسئله آلودگی دارد وهمواره کارشناسان هشدارهایی در این باره دارند.

شاید حدود یک دهه قبل بود که وقتی تب استفاده از تابلوهای تبلیغاتی فراگیرشد شکایت‌های شهروندان از مزاحمت نور این تابلوها کلید خورد و آرام آرام تبعات منفی نور و نورپردازی‌های غیر استاندارد آشکارتر شد.

اما همچنان شاهد تکرار رفتارهای اشتباه در این حوزه هستیم وتوجه چندانی به مضرات کارهایمان نداریم، اگر این شب‌ها در یکی از خیابان‌های مشهد به دنبال منابع نوری مزاحم بگردید حتی بدون دانش علمی لازم می‌توانید موارد متعددی از لامپ‌های رنگی و لیزرهای متنوع و تابلوهای کوچک وبزرگ تبلیغاتی را ببینید که به لطف همین ایجاد مزاحمت و غیر متعارف بودنشان موجب جلب توجه رهگذران می‌شوند.

ماجرای استفاده از لیزرهای نامتعارف در محیط‌های شهری دیگر از مرز هشدار گذشته و باید گفت به حد تهدید رسیده ویکی از بارزترین مثال‌های آن موضوع شکایت برخی از خلبان‌ها از وجود نورهای لیزری قوی و مزاحم در بخشی از شهر مشهد بود که منجر به ورود دستگاه قضایی به موضوع شد.

خلاصه اینکه بسیاری از پیاده روهای خیابان‌های اطراف حرم مطهر چند ده برابر استاندارد نور دارد وکسبه بی آنکه بدانند و بخواهند با همین نور اضافی تأثیرات روانی منفی برای خود شان و مشتریانشان تولید می‌کنند.

نور تابلوهای تبلیغاتی نصب شده در تقاطع‌ها آزاردهنده است و به گفته کارشناسان درخشندگی شدید می‌تواند به علت خستگی سلول‌های گیرنده چشم و تحریک ناپذیری موقت آن‌ها اغلب دید را دچار مشکل کند.

اگر منابع نور در معرض دید مستقیم فرد قرار گیرد یا سطوح براق نور را به چشم انسان منعکس کند شبکیه چشم که این شوک نورانی را دریافت کرده بشدت تحریک شده و برای مدتی به تحریکات بعدی پاسخ نمی دهد که این حالت را خیرگی ناراحت کننده گویند که تکرار این حالات به چشم انسان صدمه خواهد زد و درهمین امر می‌تواند علت بروز تصادفات باشد.

حتی کارشناسان این حوزه عقیده دارند نور زیاد بر زندگی جانوران محیط‌های شهری تأثیر دارد و حیوانات وگیاهان دچار اختلالات زیستی می‌شوند همچنان که تأثیر نور زیاد شبانه بر ترشح هورمون‌های انسانی به اثبات رسیده است.

در کنار مضرات این نوع از آلودگی نباید از اتلاف انرژی و هدر رفت برق در شرایط کنونی هم غافل شد وبه نظر می‌رسد باید در اقدامی عمومی هم شهروندان به استفاده درست از برق و نحوه نورپردازی محیطی مقید شوند و هم اینکه متولیان با نظارت بیشتر و البته برخوردهای قانونی شدید به رفتارهای اشتباه و مضر رایج پایان دهند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.